Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jeep Grand Cherokee dostane automat s osmi stupni. Tak málo?
5.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Naši řečnickou otázku berte s nadsázkou, faktem ale je, že Jeep avizuje osmistupňovou automatickou převodovku v době, kdy jiní ohlašují desetistupňovou.
Nejsme zrovna přátelé neustálého zvyšování počtu převodových stupňů, a tak bychom se na Jeep ani nezlobili, kdyby zůstal trochu více při zemi. Jak jsme ale nedávno zmiňovali v našem článku o desetistupňovém automatu Hyundai, automobilovým trhem na obou stranách Atlantiku brzy začnou hýbat (spíše už hýbou nyní, i když ještě nejsou uplatňovány) vysoké pokuty za nadlimitní spotřebu paliva. A ta se měří v testech, jejichž metodika použití mnohastupňových automatů zkrátka nahrává. Této hře tak logicky nemůže uniknout ani tradiční americký výrobce off-roadů a SUV všeho druhu.
Dnes proto oznámil, že jeho vlajková loď Grand Cherokee brzy dostane osmistupňovou automatickou převodovku. Vedle plánů Korejců je to skromný počet, pokud ale přihlédneme k tomu, že Velký Čeroký dnes používá automat s pěti stupni, je to i tak nárůst docela dramatický. Půjde o ústrojí od firmy ZF, jenž se dnes montuje třeba i do malého BMW 1 a vůz by měl tuto převodovou skříň dostat napříč motorizacemi. Tedy i ve vrcholné verzi SRT8, která se brzy začne i v Evropě z propagačních důvodů prodávat. A aby toho nebylo málo, automobilka ústy svého šéfa Mika Manleyho potvrdila, že uvažuje i o nasazení devítistupňového automatu ZF do dalších modelů.
Manley není příliš velký pohádkář, a tak ani nezastírá, že hlavní motivací k tomuto kroku je snížení papírových emisí CO2. A když už se k tomuto tématu dostal, rozpovídal se i o dalších cestách vedoucích stejným směrem. „Náš přístup ke snižování emisí CO2 počítá s nasazením rozličných technologií. Nejen s osmi- či devítistupňovými automaty, ale i hybridy, více diesely, vylepšenou aerodynamikou a pohonem pouze předních kol,” vyjmenoval šéf Jeepu pro britský Autocar vcelku tradiční cesty vedoucí ke kýženému cíli.
Ke každé navíc dodal pár dalších podrobností buď on, nebo Joe Veltri, šéf evropské divize automobilky. Co se týče hybridů, velkou budoucnost v nich v Americe evidentně nespatřují. Prodeje vozů s hybridním pohonem v USA jsou již v tuto chvíli zklamáním a to jejich podíl na trhu nečiní ani dvě procenta. „Prodeje hybridů nyní klesají meziročně o tři až čtyři procenta. Zákazníci se zjevně nedočkali návratnosti své investice v podobě úspory paliva,” řekl doslova Veltri.
Manley naproti tomu naznačil budoucí příchod plně elektrického Jeepu, patrně na bázi modelu Wrangler. Dočkat bychom se jej mohli již příští rok. Tento muž se mimo tonebojí ani modelů s předních pohonem, které jsou u vozů tohoto typu často vnímány negativně. „Přijetí modelu Compass s pohonem přední osy bylo pozitivní a mohli bychom nabídnout více takto koncipovaných verzí. Trh se zkrátka za poslední roky změnil. Zákazníci chtějí vozy s atributy SUV, ale nepotřebují nutně jejich schopnosti. V minulosti musel každý v případě Compassu doplácet v podobě zvýšené hmotnosti nebo spotřeby za to, že vůz je s to fungovat mimo silnice. Nyní to musí dělat pouze ti, kteří tuto schopnost využijí,” konstatoval nejvyšší muž Jeepu.
Ale vraťme se zpět k původnímu tématu. Instalací osmistupňového automatu by měla normovaná spotřeba modelu Grand Cherokee klesnout v průměru o deset procent, což bohatě zajistí, aby instalace této vymoženosti nezměnila cenu vozu. Kdy se přesně objeví na trhu zatím nevím, sázeli bychom na datum okolo začátku příštího roku. Teprve tehdy začne mít pro Jeep smysl snižovat papírovou spotřebu modelů prodávaných na evropském trhu skoro za každou cenu.















Jeep Grand Cherokee v našem letošním minitestu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání nejeté po 1. majiteli, o skoro dokonalou specifikaci se fandové poperou
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
