Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mazda potvrdila nový Wankel, v nové RX-8 má dorazit do dvou let
19.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový agregát má navýšit svůj zdvih. To se ale s ohledem na rotační píst fungující na bázi rozpínavosti plynů snadněji řekne, než udělá.
Asi není tajemstvím, že Mazdu RX-8 zabily regulace emisí. Kvůli nim muselo Wankelem poháněné kupé nejprve odejít z Evropy, o chvíli později však značka zjistila, že na ostatní trhy není spolehnutí. Předloni tak dorazila poslední edice, která de facto znamenala úplný konec rotačního motoru. Zcela ze světa ovšem tento druh pohonného ústrojí nemá vymizet, podle zaměstnance americké divize Mazdy bychom se totiž s novou generací motoru i vozu měli setkat do dvou let.
Vývoj agregátu přitom provázejí tři priority. Tou první je snížení spotřeby, které má jít ruku v ruce s navýšením výkonu. Dále má nová Mazda RX-8 potlačit svou schopnost požírat ve vyšších otáčkách litry oleje. Prioritou číslo tři je pak navýšení výkonu v nižších otáčkách, který u předchozího modelu (zvláště u slabšího provedení) patřil k největším slabinám.
Jak ale dané problémy vyřešit? Podle zdroje zevnitř Mazdy je klíčem jak k vyššímu točivému momentu a tedy i nárůstu výkonu a nakonec i k nižší spotřebě větší zdvih motoru. Tedy fakt, který půjde velmi složitě vyřešit, neboť Wankel není typickou pohonnou jednotkou, kde bychom měli typický zdvih a vrtání. Místo toho je zde rotační píst, který funguje na bázi rozpínavosti plynů.
Zdvih tak půjde navýšit pouze zvětšenou dráhou pístu, který se otáčí na bázi dvou rozdílných kružnic. To ovšem povede k mnohem většímu objemu, jehož přesnou míru však neznáme. Vodítkem by mohl být název pohonné jednotky 16X, je ale 1,6litrový objem jistotou? To zjistíme během oněch dvou let.















Mazda RX-8 byla zatím posledním modelem s Wankelovým motorem, brzy se ovšem máme dočkat další
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 8 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 10 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 11 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub