Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy?

Stalo se, co se muselo stát - skončila výroba modelu RX-8 a s ním Mazda přestala vyrábět i pozoruhodný Wankelův motor. Znamená to jeho konec pod křídly této značky?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy?

28.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stalo se, co se muselo stát - skončila výroba modelu RX-8 a s ním Mazda přestala vyrábět i pozoruhodný Wankelův motor. Znamená to jeho konec pod křídly této značky?

„Rozlučková” Mazda RX-8 Spirit R, poslední dobou už jediná sériově vyráběná Mazda využívající Wankelova motoru, měla být po doplnění další tisícikusové výrobní série nabízena nejvýše do 12. června letošního roku. A také se tak stalo. Mazda v souvislosti s tím oznámila, že v pátek 22. června sjel z její výrobní linky poslední motor typu Wankel určený pro tento model a alespoň na nějaký čas se tak uzavřela jedna zajímavá etapa v její historii.

Otázka ale zní: vrátí se Japonci ještě někdy s tímto typem motoru? Sami se tváří, že ano a neprováhají žádnou příležitost nás v tom utvrdit, zatím ale jde jen o planá slova. Upřímně řečeno je snad jediný důvod, proč by se to mělo stát - Mazda má jako jedna z mála automobilek koupená práva na používání tohoto řešení od Felixe Wankela, který tuto jednotku vyvinul pod křídly tehdejšího NSU (dnes Audi) po druhé světové válce. Jinak se ale tato koncepce potýká stále se stejnými problémy, které ji velké šance na dlouhý život nedávají.

Není zrovna efektivní, což RX-8 v Evropě zlomilo vaz už dříve, nejde ale jen o to. Je pořád obtížné zajistit i adekvátní životnost, minimalizovat spotřebu oleje a další dosti klíčové záležitosti. Mazda sice na všech těchto polích dosáhla nemalých posunů vpřed, dotáhnout na nich konvenční jednotky ale nesvedla.

Jestli nějaký Wankel pod kapotou Mazdy ještě vůbec kdy uvidíme je tedy krajně nejisté a minimálně několik let se to určitě nestane. Vzhledem ke kompaktním rozměrům, minimálním vibracím a snáze eliminovatelné hlučnosti Wankelova motoru je ale možné, že si najde uplatnění jinde. Konec konců, samo Audi jej chtělo nasadit coby generátor energie pro elektrickou A1 e-tron, s tou to ale dnes také růžově nevypadá. Buď jak buď budeme určitě nadále bedlivě sledovat, zda se komukoli nepodaří z Wankelu „dostat víc” a využít naplno jeho předností.


Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy? - 1 - Mazda RX-8 Spirit R 01Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy? - 2 - Mazda RX-8 Spirit R 02Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy? - 3 - Mazda RX-8 Spirit R 03
Mazda RX-8 Spirit R byla zřejmě na dlouho (pokud ne navždy) poslední japonskou aplikací Wankelova motoru

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.