Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mazda vyrobila poslední motor Wankel, vrátí se s ním ještě někdy?
28.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Stalo se, co se muselo stát - skončila výroba modelu RX-8 a s ním Mazda přestala vyrábět i pozoruhodný Wankelův motor. Znamená to jeho konec pod křídly této značky?
„Rozlučková” Mazda RX-8 Spirit R, poslední dobou už jediná sériově vyráběná Mazda využívající Wankelova motoru, měla být po doplnění další tisícikusové výrobní série nabízena nejvýše do 12. června letošního roku. A také se tak stalo. Mazda v souvislosti s tím oznámila, že v pátek 22. června sjel z její výrobní linky poslední motor typu Wankel určený pro tento model a alespoň na nějaký čas se tak uzavřela jedna zajímavá etapa v její historii.
Otázka ale zní: vrátí se Japonci ještě někdy s tímto typem motoru? Sami se tváří, že ano a neprováhají žádnou příležitost nás v tom utvrdit, zatím ale jde jen o planá slova. Upřímně řečeno je snad jediný důvod, proč by se to mělo stát - Mazda má jako jedna z mála automobilek koupená práva na používání tohoto řešení od Felixe Wankela, který tuto jednotku vyvinul pod křídly tehdejšího NSU (dnes Audi) po druhé světové válce. Jinak se ale tato koncepce potýká stále se stejnými problémy, které ji velké šance na dlouhý život nedávají.
Není zrovna efektivní, což RX-8 v Evropě zlomilo vaz už dříve, nejde ale jen o to. Je pořád obtížné zajistit i adekvátní životnost, minimalizovat spotřebu oleje a další dosti klíčové záležitosti. Mazda sice na všech těchto polích dosáhla nemalých posunů vpřed, dotáhnout na nich konvenční jednotky ale nesvedla.
Jestli nějaký Wankel pod kapotou Mazdy ještě vůbec kdy uvidíme je tedy krajně nejisté a minimálně několik let se to určitě nestane. Vzhledem ke kompaktním rozměrům, minimálním vibracím a snáze eliminovatelné hlučnosti Wankelova motoru je ale možné, že si najde uplatnění jinde. Konec konců, samo Audi jej chtělo nasadit coby generátor energie pro elektrickou A1 e-tron, s tou to ale dnes také růžově nevypadá. Buď jak buď budeme určitě nadále bedlivě sledovat, zda se komukoli nepodaří z Wankelu „dostat víc” a využít naplno jeho předností.



Mazda RX-8 Spirit R byla zřejmě na dlouho (pokud ne navždy) poslední japonskou aplikací Wankelova motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva