Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes zveřejnil, kolik peněz riskuje svým koncem v Rusku, i pokuty EU jsou vedle toho legrace
Že odchod automobilek z Ruska může být velmi drahý, tušíme od první chvíle, kdy se k němu začalo schylovat. Teď ale máme konkrétnější představu. Ať už bude dobrovolný nebo nucený, půjde o vysoké desítky miliard.
Šéf VW se před pár dny rozpovídal o tom, jaké dopady bude mít válka na Ukrajině nejen na automobilky. Uvedl, že už dosavadní dění způsobí větší problémy než dva roky koronavirových omezení, čímž u některých vzbudil nevoli - prý tím znejišťuje politiky při zintenzivňování tlaku na Rusko. Je to možné, současně je ale třeba říci, že byl pravděpodobně jen upřímný. Pustit se do obchodní války s Ruskem bude pro západní, zejména pak evropské země velmi drahé a nebude možné to nepocítit.
Konkrétní dopady se vykreslují složitě, neboť problémy přijdou resp. mohou přijít z řady stran. A nikdo vlastně není schopen říci, jak přesně budou vypadat. Třeba ceny ropy vylétly nejvýše za mnoho let a benzinu či nafty dokonce rekordně vysoko, ale reálně se neděje prakticky nic, dodávky z Ruska proudí dál. To samé platí o plynu, palladiu, hliníku a dalších komoditách, které Rusko dál dodává a ceny rostou jen z obavy z další nedostupnosti. Co až se skutečně stanou nedostupnými?
To je jedna rovina, druhou je zastavení aktivit západních firem v Rusku, ať už sankcemi vynucené či dobrovolné. Zatím jsou tyto aktivity obvykle jen pozastavené, znovu šéf VW ale řekl, že pravděpodobnost, že je bude nutné zcela odepsat, je velmi vysoká. Kolik to bude stát? Na průběžně ušlých příjmech to bude kontinuální propad, odepsat by pak ale bylo nutné i tamní investice, které jsou též nemalé. Většina velkých automobilek má v Rusku své továrny a ty mohou být ve výsledku zabaveny.
Tušili jsme, že půjde o velké peníze, Mercedes ale nyní v oficiálních materiálech pro investory naznačil, kolik je ve hře. Firma otevřeně hovoří o „možném vyvlastnění aktiv ruských dceřiných společností”, které by ji způsobilo škody ve výši okolo 2 miliard Eur. Dále jde o závazky ruských „dceřinek” bankám ve výši 1 miliardy Eur, které se zdály irelevantními, automobilka za ně ale bankám „poskytla globální záruku”. Jinými slovy by musela odepsat 3 000 000 000 Eur - tři miliardy jen jedním tahem, v korunách je to přes 75 miliard.
To jsou neskutečné peníze spojené s aktivitami jen jedné, ruskou optikou relativně malé automobilky. Navíc jde o jednorázové škrtnutí, průběžné ztráty z ukončení aktivit budou jen narůstat. I mnohokrát skloňované likvidační pokuty EU za nadlimitní emise CO2 jsou vedle toho legrace. Mercedes loni prodal v Evropě 641 052 aut a kdyby stanovený emisní limit přesáhl o 5 g CO2 na každý prodaný vůz (což by bylo velmi mnoho, obvykle jde o mnohem méně), bude platit EU 7,6 miliardy Kč. Hodně peněz, bez ukončení aktivit v Rusku by ale mohl takové pokuty platit 10 let a dopadl by podobně. Obchodní válka s Ruskem nebude levná, opravdu ne.






Mercedes-Benz má svou továrnu v Moskvě, v zemi má i další aktivity. Pokud by o ně nadobro přišel, bude muset odepsal v přepočtu 75 miliard korun, to jsou obrovské peníze i na takovou firmu. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Reuters
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 11 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 10 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 11 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva