Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mistr světa F1 předvedl svou výjimečnost i v autě schopném couvat stejně rychle jako jet dopředu
2.9.2022 | Petr Prokopec
Někteří mají pocit, že piloti Formule 1 jsou něco jako cvičené opice, které dokonale zvládají jen jednu činnost - jízdu po okruhu v závodních monopostech. Max Verstappen vám ukáže, že minimálně v jeho případě to zdaleka neplatí.
Nizozemskou automobilku DAF budete znát spíše jako výrobce náklaďáků. V roce 1958 se nicméně začala věnovat i osobním vozům. Jejich poznávacím znamením se stala převodovka Variomatic, za jejímž vývojem stál zakladatel značky Hubert „Hub“ van Doorne. Tento automat vozům ze země tulipánů nadělil v té době slušnou efektivitu, zároveň však umožnil něco výjimečného - couvat jste totiž mohli stejně rychle, jak jet vpřed. Nizozemci tak nedali světu jen první komerčně úspěšnou převodovku CVT, ale rovněž nový šampionát v jízdě pozadu.
Toto mistrovství lze nazvat one-man show, proti nizozemským vozům totiž konkurence neměla nejmenší šanci. Dnes pak na něj vzpomínají víceméně jen pamětníci, což se rozhodl změnit Red Bull s pomocí Maxe Verstappena. Dnes totiž volnými tréninky začíná velká cena na Maxově domácím okruhu v Zandvoortu, a tak se stáj rozhodla posadit úřadujícího šampiona právě do modelu DAF 66. V něm pak poměřil síly s Jukim Cunodou, který jezdí za béčkový tým Red Bullu AlphaTauri, a to právě v jízdě pozpátku.
V souboji jasně vyhrál, zatímco Cunodovi se podařilo nabourat. I v tomto svérázném klání předvedl mimořádný cit pro řízení, který ho očividně neopouští ani při jízdě dekády starým autem, navíc pozadu. Sympaticky tak připomněl auto, které bylo pro nizozemskou značku jejím posledním osobákem. Krátce po představení v roce 1972 získala 33procentní podíl ve firmě automobilka Volvo. Ta jej o tři léta později navýšila na 75 procent, přičemž souběžně s tím došlo na přeznačkování vozu na Volvo 66. Pro značku DAF to znamenalo víceméně konec, přičemž Švédové nakonec prodali i továrnu Nedcar, ve které se dnes montují Mini.
DAF 66 přitom k převodovce Variomatic dostal motory od Renaultu. Méně objemný 1,1litrový byl naladěn na 48 či 54 koní, v případě provedení Marathon nicméně bylo možné počítat s jedna-trojkou a 57 koňmi. Právě toto provedení Verstappen a Cunoda měli k dispozici, ani jednoho však neoslnila ovladatelnost. Dost by nás tak zajímalo, co by řekli předchozímu DAFu 55, který ještě nedisponoval zadní nápravou De Dion, a byl tak mnohem nepředvídatelnější.
Lze už jen dodat, že zatímco DAF byl převzat Volvem, práva na převodovku Variomatic zůstala v držení společnost VDT (Van Doorne Transmissie). Tu nicméně v roce 1995 koupil pro změnu Bosch. Dnes je pak CVT využíváno napříč celou automobilovou branží, přičemž nejspíše jen málokdo ví, že kořeny má v Nizozemsku a že automobilka DAF ji ladila nejen díky zkušenostem v závodech v jízdě pozpátku, ale také v šampionátu Formule 3. Nakonec se objevila i ve Formuli 1, zakázali ji ale ještě před prvním startem.






Max Verstappen a Juki Cunoda si na okruhu Zandvoort ještě před velkou cenou Nizozemska střihli závod v jízdě pozadu, a to ve vozech DAF 66. Verstappen byl jasně lepší. Foto: Red Bull, tiskové materiály
Zdroj: Red Bull
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 6 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025Indové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
16.5.2025Apple dostal nový CarPlay do prvního auta a řekl, co bude s tím dosavadním. Má bezprecedentní kontrolu nad vozem
17.5.2025Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
17.5.2025Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva