Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 | Petr Prokopec
Je to nejšílenější projekt, do jakého se kdy pustil. Zatím je asi v jeho půlce, na konci má ale zaržát přes 5 000 „rotačních koní”. Zajímavé je, že na jejím počátku stál majitel nejvyleštěnější Tesly Cybertruck současnosti.
Na jaře 2023 jsme mohli poprvé zmínit, že Rob Dahm, jinak také celebrita toho největšího kalibru pro všechny, kdo milují rotační motory, chystá světový unikát. A sice Wankel s dvanácti rotory, jejichž spalovací komory jsou ekvivalentem 15,7litrové pístové jednotky. Tato šílenost nicméně původně nevznikla v jeho hlavě, místo toho se o ní již v roce 2015 zasadil Tyson Garvin. Toho totiž už nebavilo sledovat, jak se osmiválce Chevroletu v závodních člunech rozpadají, a tak přišel s náhradou, která doslova bere dech.
Proč se Garvin rozhodl projekt ukončit, nevíme. Je nicméně možné, že prsty v tom má elektromobilita, neboť několikanásobný světový šampion v závodech rychlých člunů pět let čekal na svou Teslu Cybertruck. Tu přitom loni ihned po převzetí nechal rozleštit tak, až připomíná pojízdné zrcadlo. Motor tak prodal Dahmovi, který se rozhodl, že jej dostane na silnici. Což ovšem znamenalo, že Wankel byl rozmontován do posledního šroubku. Následně došlo na jeho modifikace a opětovné složení.
Před koncem loňského roku pak Dahm poprvé dosáhl toho, že jednotka naskočila. Rozhodně to ovšem nebyl jednoduchý úkol, neboť bylo zapotřebí dvou startérů a hned sedmi baterií. Vše přitom muselo být sladěné, což se týká i vstřikování paliva. Unikátní Wankel je totiž v podstatě složen ze tří čtyřrotorových jednotek navěšených na nosník ve tvaru písmene „Y“. Jednotlivé svíčky jsou ovšem vespod agregátu, což znamená, že může poměrně snadno dojít na jejich zaplavení.
Na dalším videu Dahm pro změnu musel sáhnout po fukaru na listí, který se stará o ideální přívod vzduchu. V důsledku toho mohlo dojít na harmonizaci celého ústrojí. Přesto všechno je před rotačním guru stále ještě hodně práce. Jakmile ale bude mít hotovo, vůz, který tento agregát dostane, nejspíš roztrhá silnice. Když na něm totiž pracoval Garvin, měla jednotka zhruba 1 400 koní v atmosférickém stavu. S turby a závodním benzinem má ale nabízet přes 5 tisíc kobyl. Brutální, bez nadsázky.

Takto vypadá Wankel se dvěma rotory, Rob Dahm jich ale má k dispozici hned dvanáct. Tato brutalita svého druhu má produkovat přes pět tisíc koní. Ilustrační foto: Mazda
Zdroj: Rob Dahm@YouTube
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před 10 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 11 hodinami
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
