Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nejrychlejší diesel světa své doby ukázal svou dynamiku v běžném provozu, padlo skoro 300 km/h
18.5.2022 | Petr Miler
Tohle je dnes totálně zakázané ovoce a je skoro neuvěřitelné, že ještě před pár léty se podobné auto hrdě prodávalo jako žhavá novinka. Je čeho litovat, jeho kombinace dynamiky, akustického komfortu a provozní efektivity je neopakovatelná.
Když Porsche Panamera 4S Diesel přišlo v roce 2017 na trh, automobilka jej titulovala jako nejrychlejší sériově vyráběné naftové auto světa. Druhá generace luxusně-sportovního liftbacku dostala čtyřlitrový osmiválec, v základech stejný motor jako Audi SQ7 či později VW Touareg V8 TDI. Není to zase tak dávná historie, přesto byste dnes jakékoli z těchto aut v prodeji hledali marně.
Ke škodě nás všech, je třeba dodat. Šlo o jeden z nejvyspělejších dieselů vůbec, který si v Zuffenhausenu upravili k obrazu svému. Motor byl zbaven třetího přeplňování elektrickým kompresorem, neboť to Porsche přišlo zbytečně složité, a dostal „jen” konvenční biturbo. Přesto se osmiválec chlubil působivými parametry - až 422 koní výkonu a 850 Nm točivého momentu není ani dnes málo.
S tímto výkonem měl vůz zvládnout zrychlení na stovku už za 4,3 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlost 285 km/h, což žádný jiný diesel neuměl a při současném vývoji pochybujeme, že kdy umět bude. Je navíc třeba dodat, že osmiválcový diesel je v jakkoli vyšších rychlostech skoro neslyšný motor a přidáme-li si k tomu vysokou provozní efektivitu... Je to ideál svého druhu.
Že nejde o přehnaná slova, nejlépe ukazuje video níže z německé dálnice. Na něm vidíme, jak si právě tato Panamera nenuceně klestí cestu provozem na úseku s neomezenou rychlostí. Při plném zatížení řadí automat až těsně pod hranicí pěti tisíc otáček, auto akceleruje na stovku za nějaké 4 sekundy a když při 250 km/h zařadí sedmičku, dál upaluje k udávanému maximu. Nejvíce se na tachometru objeví 298 km/h. To není špatné na diesel, co říkáte? Bohužel, takový vůz už dnes můžete hledat jen v bazarech, nedožil se ani konce životního cyklu Panamery II jako takové, ta se totiž stále prodává.



Porsche Panamera 4S Diesel ještě v roce 2017 hrdě mířilo na trh jako nejrychlejší nafťák světa, dnes už jej nové nekoupíte. A ani jeho motor nedostanete v jakémkoli jiném modelu koncernu VW, byl nepřímo zakázán evropskými regulacemi. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: Carpool of Eren@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
