Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors

Mark Reuss, prezident severoamerické divize koncernu General Motors, nešetřil kritikou na adresu elektrického Nissanu Leaf. Prý by ho nekoupil ani vlastním dětem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors

9.5.2011 | Petr Miler | 2 příspěvky

Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mark Reuss, prezident severoamerické divize koncernu General Motors, nešetřil kritikou na adresu elektrického Nissanu Leaf. Prý by ho nekoupil ani vlastním dětem.

Ačkoli nedávná kritika elektromobilů ze strany šéfa BMW USA byla rychle umlčena firemními strukturami, zdá se, že dodala odvahy otevřeně o tomto tématu hovořit i zástupcům dalších automobilek. Zatímco manažer BMW ale obecně zdrženlivými komentáři mířil i do vlastních řad, podobně vysoko postavený zástupce koncernu General Motors si vzal do úst především konkrétní konkurenční produkt.

Ačkoli u nás se o těchto modelech prakticky nemluví, snad s výjimkou situace, kdy Nissan Leaf pochybně zvítězil v anketě Auto roku, svádí právě tento japonský elektromobil ve Spojených státech bedlivě sledované souboje o přízeň zákazníků s Chevroletem Volt. Je to taková bitva vetřelce a predátora, tedy ať už z nich vyhraje kdokoli, my prohrajeme, navíc je poněkud úsměvná. Obou vozů se vzhledem k jejich přemrštěným cenovkám (i přes masivní státní subvence) a omezené dostupnosti prodá pár set kusů za měsíc, což je na americkém trhu hotové plivnutí do moře.

Mark Reuss z GM navíc nyní přispěchal s prohlášením, že Volt (což je v podstatě hybrid) a Leaf (což je ryzí elektromobil) vlastně nebojují o stejného zákazníka, neboť japonský vůz má mnohem omezenější využitelnost. Zní to jako pokus omluvit případnou prohru, ale s Reussem v zásadě souhlasíme.

„Leaf má pevně daný dojezd na jedno nabití a vyžaduje vybudování dodatečné infrastruktury, aby mohl být dobíjen a provozován. Vedle toho je Volt elektrickým vozem s prodlouženým dojezdem a může být jediným autem, které vlastníte. Tím Leaf být neumí. Je to hodně odlišný trh, jsou to hodně odlišná auta a úplně jiný druh zákazníka, na kterého míříme,” řekl mimo jiné Reuss minulý týden v rozhovoru pro Nashville Business Journal. Dodal navíc, že takové vozidlo by si nejenže nepořídil sám, ale nedal by jej do rukou ani vlastním dětem. „Jde o jednoúčelové auto,” dodal Reuss.

S Markem Reussem nemáme důvod nesouhlasit, naše argumentace je podobná. Nejsme si ale jisti tím, jestli Chevrolet Volt, který ve svých útrobách vyrábí elektřinu s pomocí běžného spalovacího motoru, jež pak používá pro pohon elektromotoru, který jako jediný pohání kola, o tolik chytřejší volbou. Jakkoli jde uživatelsky o řešení mnohem příznivější a obecně univerzálnější, což jsme včera podrobněji rozebírali v článku na téma plug-in hybridy od Volkswagenu, z čistě racionálního hlediska má též svá úskalí a stoprocentně neuspokojí všechna myslitelná využití automobilu této třídy.

Na každý pád jsme rádi, že se podobná diskuze konečně začíná veřejně vést. Dosud jsme měli pocit, že všichni jakoby s klapkami na očích viděli jen růžovou budoucnost, kterou elektromobily ve své dnešní podobě rozhodně nemalují.


Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 1 - nissan_leaf_ev-1_2009_08Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 2 - nissan_leaf_ev-1_2009_09Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 3 - nissan_leaf_ev-1_2009_10Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 4 - nissan_leaf_ev-1_2009_11Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 5 - nissan_leaf_ev-1_2009_12Nissan Leaf je jednoúčelové auto, říká jeden ze šéfů General Motors - 6 - nissan_leaf_ev-1_2009_13
Nissan Leaf

Petr Miler

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše