Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu”

Byla, nejsou a stěží kdy znovu budou, přibližně takto lze shrnout minulost, současnost i budoucnost podobných aut. O to více je třeba si vychutnávat jízdu s existujícím exemplářem Lamborghini Gallardo s ručním řazením rychlostí až 300 km/h.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu”

7.6.2022 | Petr Miler

Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu”

/

Foto: Lamborghini

Byla, nejsou a stěží kdy znovu budou, přibližně takto lze shrnout minulost, současnost i budoucnost podobných aut. O to více je třeba si vychutnávat jízdu s existujícím exemplářem Lamborghini Gallardo s ručním řazením rychlostí až 300 km/h.

Pro člověka s benzinem kolujícím v žilách je těžké pochopit, jak si svého času mohl někdo koupit úchvatné Lamborghini Gallardo s motorem V10 a zabít jej automatickou převodovkou E-Gear. Tedy robotizovaným manuálem řadícím tak, že po zmáčknutí pádla pod volantem asi sekundu koukáte, co se stane. A pak bez varování přiletí rána do zad připomínající chvíle, kdy jste někoho hodně naštvali při hokejovém mači a chvíli se koukali jinam.

Dobře, trochu přeháníme, ale ne zase tak moc. Kdo tuto kombinaci poznal a má v sobě trochu mechanického citu, musel trpět. I přesto si svého času E-Gear vybrala valná většina kupců Gallarda, a tak je dnes těžké vidět v akci jakékoli jiné. My jsme s manuálem poznali sesterské Audi R8 a byl to nezapomenutelný zážitek. S gustem tak nyní můžeme zavzpomínat na časy kombinace řvoucího pětilitrového desetiválce a ručního řazení díky přiloženému videu od lidí z AutoTopNL.

Exekutor testu neřadí dokonale, mohl by být rychlejší a meziplyny bez dvojitého vyšlapávání spojky zabolí u srdce, uši ani oči vám to ale z jejich obvyklého umístění nevytrhne. Naopak, poslouchat v akci turbem ani filtrem pevných částic nefiltrovaný zvuk točivého desetiválce nikdy neomrzí. Přidejte si krátké, těsně za sebe zapadající převody šestistupňového manuálu a dodnes úctyhodnou dynamiku a máte před sebou něco velmi lahodného.

Video ale zaujme i jinými věcmi. Gallardo byl jedním z jakýchsi přechodových modelů mezi ryze italským a poněkud více německým Lamborghini, a tak vůz - přes řadu společných prvků se zmíněnou R8 - nezapře své geny. Fascinující je bez nadsázky brutálně proměřující tachometr, který ukazuje dobrých 325 km/h v momentě, kdy vůz jede 300 km/h dle GPS. Něco takového zažijete téměř jen v italských autech, na přesnost se u nich nikdy nehrálo. Pozoruhodná je také snad jen sluncem zdevastovaná výplň levých dveří a celkově dost viditelné opotřebení na pouze 90 tisíc najetých km a nějakou dekádu a půl stáří.

Až ale tohle auto uvidíte a uslyšíte v akci, drobné prohřešky proti dobrému tónu mu velkoryse odpustíte - ječící motor, cvakající kulisa převodovka, řízení s hydraulickým posilovačem a tři pedály pod nohama tady bohatě stačí ke štěstí...


Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu” - 1 - Lamborghini Gallardo Valentino Balboni 02Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu” - 2 - Lamborghini Gallardo Valentino Balboni 04Ostrá jízda po Autobahnu s motorem V10 bez turba a manuálem fascinuje, ukazuje i tradiční italskou „kvalitu” - 3 - Lamborghini Gallardo Valentino Balboni 05
Spatřit dnes Lamborghini Gallardo s ručním řazením je blízké zázraku, na fotkách vidíte verzi Valentino Balboni, která v souladu s přáním slavného testovacího jezdce dostala právě manuál. Níže vůz můžete vidět v akci na rychlostně neomezené německé dálnici. Ilustrační foto: Lamborghini

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.