Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Právě testujeme Hyundai i30 2012 1,6 CRDi, je neskutečně úsporné (foto)
24.3.2012 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Nemá systém start/stop, pneumatiky s nízkým valivým odporem ani dlouhé převody. Dokonce jezdí na zimních pneu v +15° C. Přesto je úsporné jako žádný jiný kompakt.
Podle statistik normované spotřeby se může zdát, že spotřeba aut za posledních deset patnáct let klesla o desítky procent. Ale - pokud celou tu dobu jezdíte srovnatelnými auty - máte pocit, že by k podobnému posunu v reálném světě opravdu došlo? My tedy v žádném případě nikoli. Jistě existují výjimky, ty ale jen potvrzují pravidlo, že pokud srovnatelnému autu přibyly stovky kilogramů, emisní omezení a také desítky koní, aby s tím vším navíc dokázaly hýbat srovnatelným způsobem, nemohlo to spotřebě prospět.
Automobilky v posledních letech spíše než o reálné úspory bojují o ty papírové. Systémy jako start/stop poslaly normovaný apetit po decilitrech dolů, v realitě to ale fungují jen pro velmi omezené spektrum zákazníků. Naopak se nezřídka stává, že zejména při náročné jízdě je spotřeba lecjakého moderního auta výrazně vyšší než staršího modelu.
Rozličné „ekoverze” sice opravdu fungují, ale za jakou cenu? Uškrcené, mnohdy ani ne stokoňové motory ženoucí svůj nízký výkon na kola s obutá do galusek přes převodovku z Corvette nepřinášejí zrovna příjemné řidičské zážitky. Chtěli bychom auta jako dříve, která sice neoslňují výkonem, ale dá se s nimi jet „normálně”, nesnažit se o nízkou spotřebu a přesto ji dostat. Už jsme mysleli, že něco takového nemůže vzniknout, ale vzniklo.
Je to nové Hyundai i30 s motorem 1,6 CRDi, tedy přinejmenším s tím silnějším, které právě testujeme. Jeho kombinovaná papírová spotřeba 4,1 litru se zdá být dobrým vtipem, ale ona ani v nejmenším nepřehání.
Musíte mít hodně velké srdce, abyste s tímto autem zvládli jet s desetilitrovou spotřebou, to je absolutní maximum všech maxim, kterého se dočkáte jen při drásání vozu na velmi technické trati. V provozu už musíte jet dost rychle, abyste uviděli na palubním počítači číslovku 6,5 a pokud spatříte 7,5, znamená to, že pravidelně atakujete rychlosti mezi 180 a 190 km/h, kterých vůz ještě docela svižně dosáhne.
Že to pořád není zajímavé? Pak čtěte dále. Úplně obyčejnou jízdou na tempomat podle předpisů s krátkým startem a „přistáním” ve středně velkém městě (což je jakási mimodálniční kombinace) jsme se se spotřebou dostali na hodnotu 3,6 litru nafty na 100 km. Bez jakéhokoli zvláštního úsilí, jen se zapojením elementární řidičské inteligence, při rychlostním průměru 78 km/h. To už hodně zajímavé, minimum to ale pořád není. Včera jsme tedy vůz vytáhli na šestatřicetikilometrový „economy run” (což je snad již reprezentativní vzdálenost) snažíc se o maximálně nízkou spotřebu. Pneumatiky jsme ale nedohusťovali, světly jsme svítili a rádio nám hrálo, pouze rychlost byla velmi nízká (maximálně 70 km/h) a styl hodně umírněný. Výsledná spotřeba činila 2,3 litru nafty na 100 km při průměrné rychlosti 61 km/h.
Takto samozřejmě nikdo jezdit nebude, ale schopnosti definují extrémy a nejen ty jsou u i30 zcela mimořádné. Nejpříjemnější je na spotřebě této i30 fakt, že přichází sama, bez jakýchkoli dodatečných systémů, omezení, zvláštní snahy. S tímhle autem zvládne jezdit pod 4 litry snad úplně každý, i když bude mít „pod zadkem” plně vybavený vůz, který směrem k jízdní efektivitě nepřijímá žádné znatelné kompromisy. Je tu skutečně úsporný motor, žádná pantomima pro evropské testy. Nevíme o žádném jiném kompaktu, který by dnes s motorem o výkonu 94 kW něco takového dokázal a je to jen jedna z několika výjimečných vlastností nové i30.
Jinou otázkou samozřejmě je, zda má i přes takové možnosti smysl investovat do motoru 1,6 CRDi, který je oproti výkonnějšími 1,6 GDI dražší o plných 70 000 Kč (viz kompletní český ceník). Tuto otázku se ale spolu s odhalením dalších kladů a záporů nové i30 pokusíme odpovědět v našem podrobném testu. Toto berte jako první ochutnávku.
Tyto hodnoty reflektují obyčejný přesun mezi městy vzdálenými 47 kilometrů. Jedinou zvláštní vlastností potřebnou pro takový výsledek je trpělivost, rychleji ale beztak jezdí málokdo. Předjela nás jen dvě auta...
Snaha o maximálně úspornou jízdu vyzněla takto. Na zimních pneumatikách a s veškerým pohodlím. Porovnání vykazovaných hodnot s reálným doplněním paliva větší optimismus palubního počítače neodhalilo.
A mimochodem, jízda maximální rychlostí s aktuální spotřebou 10 litrů také není k zahození...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
dnes - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 5 hodinami - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 6 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 8 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 9 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.27. 16:57 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz