Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saabokalypsa pokračuje. Spyker chce po GM 3 miliardy dolarů za překažení prodeje Saabu
7.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve světě byznysu jsou peníze vždy až na prvním místě. Snaha Victora Mullera vysoudit 3 miliardy dolarů je tak více než pochopitelná.
S trochou nadsázky se dá říci, že švédská automobilka má jedno z nejlépe fungujících oddělení Public Relations na světě. Po celý minulý rok totiž neustále plnila stránky a weby všech automobilových magazínů, ačkoliv během každého kvartálu vyráběla méně vozů než třeba Porsche. Vrcholný management by si za to mohl potřást rukama a rozdat tučné finanční odměny, kdyby ovšem bylo z čeho. Veškeré zmínky o Saabu se navíc zaměřovaly na jediné: přežije značka? Prosinec loňského roku přinesl jasnou odpověď, o čemž jsme vás neopomněli důkladně informovat. Stejně jako nám neunikla zpráva o elektrovzkříšení nově zformovaným konsorciem NEVS, které se momentálně poněkud zaseklo. Automobilce tehdy dávali rok, maximálně dva. A přitom si říkali, že Saab můžeme na chvíli pustit ze zřetele.
Jenže člověk míní a Spyker mění. Bývalý vlastník švédské značky se totiž obrátil na americký okresní soud v Michiganu, u kterého žaluje koncern General Motors za zablokování plánovaného prodeje čínskému investorovi Youngman Lotus. GM totiž v loňském roce využilo opcí, které de facto zabránily úniku jeho starších technologií do Asie. Toto opatření však pro Spyker znamenalo výraznou finanční ztrátu, neboť Číňané za této situace ztratili o Saab zájem a firma skončila tak, jak skončila. Šéf vlastníka Victor Muller pak vyhodnotil vzniklé ztráty, které Spyker utrpěl neuskutečněním prodeje a dalším rozvojem podnikání v Asii do roku 2016, na 3 miliardy dolarů.
Kroky obou společností, tedy jak zablokování prodeje ze strany GM, tak žaloba ze strany Spykeru, jsou zcela logické a pochopitelné, dnešní svět je totiž zejména o tvrdém byznysu. Mluvčí General Motors James Cain však nad aktuální situací vyjádřil údiv: „Je těžké tomu uvěřit. Celou věc ovšem nemohu komentovat, dokud žalobu neuvidíme na vlastní oči.“
Komentářů se zdržuje rovněž sdružení NEVS, které je aktuálním vlastníkem značky Saab (nikoliv ovšem technologií, které pochází od GM). Spyker navíc tuto firmu ve svém prohlášení naprosto ignoroval, což by mohlo naznačovat něco o uražené ješitnosti. Saabokalypsa tak rozhodně není u konce, přestože datum soudního slyšení ještě nebylo určeno. Co myslíte, kdo vyhraje?






Spyker chtěl aktivity Saabu rozvíjet se svými čínskými partnery i za Velkou zdí a Číňanům nabídnout třeba i model 9-5. GM to překazil, Saab zkrachoval a Spyker chce způsobené ztráty zpět
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
včera
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 12.19. 23:44 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 18:15 - abgx1
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
