Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí
12.1.2022 | Petr Miler
Čistě elektronické úpravy motoru jsou tu s námi už léta, přesto mnozí pochybují, zda vůbec něco dělají. A nebo zda se skutečně starají o avizované zvýšení výkonu, a tedy i zlepšení dynamiky. Srovnání dvou BMW M3, z nichž jedno se dočkalo tzv. chiptuningu, je docela výmluvné.
Pokud patříte mezi dříve narozené, víte, že úpravy motorů aut bývaly docela kumšt. V dobách atmosféricky plněných jednotek „krmených” karburátory jste museli přinejmenším snížit hlavu, upravit sací kanálky, změnit časování ventilů či si i pohrát s jejich pružinami, upravit celé sání, výfuk... A pak si dlouho hrát s karburátorem, jeho tryskami vzdušníky či ovládáním škrtících klapek, abyste něčeho dosáhli. Byla to mravenčí práce plná pokusů a omylů. A když na jejím konci bylo 5 koní navíc a hladký chod, byl to úspěch.
S nástupem elektronického řízení motorů se mnohé změnilo, zvláště pak, když se přeplňování stalo normou. Stačí zajet k úpravci, vyměnit či modifikovat řídicí software motoru a je to. Jsou to ty nejprimitivnější úpravy, často se ale už ty starají o 20-30 % výkonu k dobru. Až se člověku, který zažil doby výše uvedeného piplání, nechce věřit, že to by to vůbec fungovalo.
Naše zkušenosti ale hovoří o tom, že funguje a byť výsledný výkon není vždy tak vysoký, jak úpravci avizují, k citelnému zlepšení zkrátka dojde. Zda to neplatí jen u Octavie 2,0 TDI, ale třeba i u „plnotučného” BMW M3, zkoušel ověřit Mat Watson z Carwow, který na letišti postavil vedle sebe nové BMW M3 Competition xDrive v sériové verzi s 510 koňmi a 650 Nm a úplně to samé auto v čistě elektronické úpravě firmy Wrench Studios se 600 koňmi a 700 Nm. To je dost citelný nárůst výkonu, který by se měl postarat i o velmi citelný nárůst dynamiky.
A vskutku stará, jak ukazuje srovnání. Verze s poladěným motorem sériovku jasně poráží při všech dynamických disciplínách a téměř se jí vyrovná i v testu brzd, třebaže sériové provedení má karbon-keramickou sadu (její výhody by se ale projevily hlavně při opakované deceleraci). Ve sprintu na 400 metrů je to 10,7 s proti 11,2 s, to je vskutku velký rozdíl. Podívejte se na to sami, minimálně tento chiptuning funguje zjevně velmi dobře.
BMW M3 s pohonem všech kol je velmi rychlý stroj už v sériové verzi, s čistě elektronickou úpravou motoru na 600 koní je ale ještě o dost rychlejší, jak ukáže srovnání níže. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva