Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí
9.3.2021 | Petr Prokopec
Je to současně ohromující i smutná podívaná. Na jednu stranu jde o jedna z nejvýjimečnějších aut posledních dekád, na tu druhou zejména jedno z nich ukazuje, o co jsme postupem času přišli.
Co je u supersportovního auta nejdůležitější? Výkon, jízdní dynamika, zapojení řidiče, vzhled nebo ještě něco jiného? Jednoznačná odpověď neexistuje, tedy za předpokladu, že nejde o Lexus LFA. U japonského vozu je tím nejdominantnějším prvkem zvukový doprovod, za kterým stojí 4,8litrový atmosférický desetiválec z dílen závodní divize Yamahy. Pohonná jednotka totiž zvládá točit až 9 500 otáček, díky čemuž se člověku zaryje do paměti a nechce ji opustit.
Za volant tohoto vozu se nyní usadil Tiff Needell, který si střihnul souboj s Mercedesem-Benz SLR McLaren Roadster 722 S. O pohon tohoto vozu se přitom stará kompresorem přeplňovaný 5,4litrový osmiválec, který se nevyznačuje tak působivým zvukovým projevem, vše ale vynahrazuje výkonem až 650 koní a 820 Nm točivého momentu. Lexus má na své straně „jen” 560 koní a 480 Nm.
Již tyto hodnoty naznačují, že třícípá hvězda má dynamicky navrch. A platí to i ve chvíli, kdy vezmeme v potaz hmotnost. Lexus je totiž sice o chlup lehčí (1 480 kg versus 1 550 kg), to ale při takovém výkonovém rozdílu na čtvrtmíli nehraje podstatnou roli. Dokládá to i samotný souboj, který LFA prohraje hned dvakrát. I když při druhém pokusu Needell vypnul kontrolu trakce, povedlo se mu pouze zmenšit náskok, který Mercedes v cíli má.
Třícípá hvězda by nicméně ve finále mohla zvítězit klidně i tisíckrát, ovšem my bychom nakonec v garáži ustájili spíše Lexus, a to právě kvůli jeho zvukovému projevu. Jak se tedy ukazuje, rychlost zkrátka není všechno, stejně jako výjimečnost. SLR 722 S totiž vzniklo pouze ve 150 exemplářích, zatímco LFA a jeho 500 kusů působí navzdory jeho vzácnosti o dost všedněji. Jeho zvukový projev je ale natolik opojný, že názor nezměníme, zvlášť když se z aut moderní produkce kvůli turbům a filtrům pevných částic prakticky vytratil - stále vznikají hezky znějící auta, takto hezky znějící auta ale už bohužel nikoli.





Japonsko-německý souboj sice po stránce dynamické vyzněl ve prospěch Mercedesu, díky zvuku atmosférického desetiválce bychom ale stejně raději sáhli po Lexusu. Foto: Lexus/Mercedes-Benz
Zdroj: Lovecars@YouTube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 3 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 4 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 6 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 7 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
