Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Taxík bez řidiče při testech v provozu doslova přejel ženu, je to další zářez do dlouhé pažby nepříjemností
4.10.2023 | Petr Miler
Popravdě řečeno nechápeme, jak je možné, že tato zřetelně nedoladěná a dokola chybující technologie může být testována bez přímého lidského dohledu v běžném provozu. K primárnímu sražení chodkyně došlo při jiné nehodě, taxík Cruise ji ale skutečně doslova přejel.
Když se lidově řekne, že někdo někoho na silnici „přejel”, obvykle tím není myšleno, že by po něm fakticky jezdil. Je to jakýsi anti-eufemismus, označení prakticky jakéhokoli karambolu s chodcem, který obvykle značí sražení či prostě náraz auta do něj. Dnes ale bude řeč o skutečném přejetí a hezký příběh to vážně není, zvlášť vzhledem k nastalým okolnostem.
Přihodil se totiž taxíku bez řidiče od firmy Cruise, které brázdí ulice San Francisca už roky. Za tu dobu si pro svá opakovaná selhání vybudovaly velmi problematickou image, kterou nyní dál zhoršují novými selháními v Austinu. Dosud ale tyto vozy škodily obvykle jen tak, že blokovaly provoz svou bezradností, tentokrát se jeden z nich dostal do o poznání nepříjemnější pozice.
Včera byla totiž v San Franciscu sražena žena, která přecházela ulici. Prvotní náraz se odehrál mezi autem řízeným člověkem a dotyčnou. A zatím nevíme, kdo za něj nese odpovědnost. Ve vedlejším pruhu za účastníkem této nehody ale jel robotaxík Cruise, který sraženou ženu doslova přejel. Najel na ni, přejel ji předními koly a nakonec zůstal stát v momentě, kdy se zasekla o zadní nápravu.
Podle očitých svědků došlo k oběma nehodám v půl desáté večeř na křižovatce ulic Market a Fifth poté, co se na semaforu rozsvítila zelená, takže žena nejspíše přecházela silnici v momentě, kdy neměla. Zbytek už znáte, tedy krom toho, že přes hrůzostrašně působící průběh událostí žena přežila a s „mnohočetnými traumatickými zraněními“ byla převezena do nemocnice. Díky bohu aspoň za to.
Je tedy zjevné, že nehoda nebyla primárně vinou robotaxíku, ale jako vždy se musíme ptát: Stala by se, kdyby auto řídil někdo s větším rozhledem? Skončila by žena až takto špatně? Musela by pod autem trávit dlouhé desítky minut, než ji vysvobodili hasiči? To zatím neumíme říci, ale už soudě podle toho, jak zřídka se takové incidenty vídají, jsme k pozitivním odpovědím skeptičtí. Člověk má intuici a pochopí, že když silnici přechází žena a míří k ní auto, jehož řidič na ni zjevně nereaguje, může to skončit odhozením chodce pod jeho kola a přijme preventivní opatření. Tady se nic takového nestalo, žena byla přejeta jako objekt na silnici, kterému se nedalo vyhnout ani před ním zabrzdit. Až další šetření ukáže, kdy a na základě čeho robotaxík zastavil, navíc se ženou v této pozici.
Bez ohledu na závěry musíme dodat, že jsme už mnohokrát varovali, že nebude zase tak těžké vyvinout podobné systémy do pozice, kdy legálně budou téměř vždy při nehodách z obliga. Ale je to celá skutečnost? Mohl jsem v životě asi tisíckrát nabourat a být pokaždé z obliga, neboť jsem v krizových situacích způsobených jinými předjímal jejich chyby nebo napravil jejich selhání. Kdybych to neudělal, byl bych pořád de iure skvělý řidič, ale de facto? Autonomní systémy mají přesně takový problém a i tato nehoda na něj nakonec může poukazovat. Snad to dotyčná přežije bez dlouhodobých následků, přejeme ji brzké uzdravení.



Autonomní taxík Cruise má za sebou první, skoro tragickou nehodu. Primárně na vině nebyl, ale nedalo se v nastalé situaci udělat víc? Foto: Cruise
Here is an eyewitness video of the woman stuck under the Cruise being recused.
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) October 3, 2023
Warning: Slightly graphic pic.twitter.com/B1iFZek5Ze
Zdroj: San Francisco Chronicle
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva