Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout

Michael Liedtke dal šanci budoucnosti a do hotelu se chtěl nechat dopravit Chevroletem Bolt s autonomním řízením Cruise z dílen koncernu GM. Nakonec do cíle dorazil na několikátý pokus raději po svých a se značným zpožděním.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout

15.8.2023 | Petr Prokopec

Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout

/

Foto: Cruise

Michael Liedtke dal šanci budoucnosti a do hotelu se chtěl nechat dopravit Chevroletem Bolt s autonomním řízením Cruise z dílen koncernu GM. Nakonec do cíle dorazil na několikátý pokus raději po svých a se značným zpožděním.

Autonomní řízení je vedle elektrického pohonu druhým stěžejním pilířem, o který by se měla opírat mobilita budoucnosti. Jakkoli tu ale v obou případech máme příslib změn k lepšímu, realita za očekáváními značně zaostává. I když se třeba taková Tesla Model S začala prodávat už před jedenácti lety, nadále si ji mohou dovolit jen lépe situovaní lidé. Podobné je to u zbytku nabídky nejen Tesly, i kdyby ale ceny elektromobilů klesly, pořád bude jejich vlastnictví vykoupeno mizernou použitelností či rychlou ztrátou hodnoty. Ideální řešení pro budoucnost si představujeme jinak.

Velké naděje byly spojovány také s autonomními vozy. Elon Musk ostatně léta slibuje, kterak Tesly budou jejich majitelům dokonce vydělávat. Ve chvílích, kdy je sami nebudou potřebovat, mohou taková auta sloužit jako robotické taxíky. Něco podobného, jen s odlišným logem, se ostatně stalo už skoro koloritem v San Francisku. Individuální dopravu totiž ve městě obstarávají také elektrické Chevrolety Bolt osazené autonomní technologií Cruise. Jejich chování ale bohužel spíš odradí než nadchne, což celému řešení hned na úvod nedopřává úplně nejlepší pověst.

Zmíněný Bolt si ostatně loni v září přivolal náš americký kolega Michael Liedtke a dodnes na to nemůže zapomenout. Zpočátku se zdálo, že elektrický hatchback přezdívaný trochu legračně Peaches dostane na konci cesty vyznamenání. Bez problémů totiž dodržoval předepsanou rychlost a ani v kopcích, které honičkou ve Fordu Mustang GT 390 proslavil Steve McQueen, nevykazoval známky zmatení. A zdálo se, že snadno dosáhne místa určení, jímž byl hotel Fairmont. Jenže ve chvíli, kdy vůz vyzval kolegu, aby si sbalil své věci a připravil se k výstupu, došlo na něco neočekávaného.

Robotické taxi totiž nezastavilo u obrubníku, nýbrž znovu nabralo rychlost a začalo se od původního cíle vzdalovat v opačném směru. Na dotazy Liedtkeho vůz neodpovídal, kolega proto zavolal zákaznickou linku Cruise. Na té se dozvěděl, že auto bylo něčím zmateno. Ovšem ono opomenutí mělo být naprosto ojedinělé, za což se zástupce společnosti upřímně omluvil. Kolegovi pak sdělil, že robotický vůz již byl přeprogramován, a znovu tak míří k Fairmontu. Bohužel jen pár metrů od hotelu došlo na opakování stejné situace.

Liedtke tedy znovu kontaktoval zákaznickou linku, kde se dozvěděl, že robotické taxi má nějakou podivnou poruchu. V té chvíli auto znenadání zastavilo uprostřed silnice a odmítalo se hnout. Kolega měl to štěstí, že se v San Franciscu vyzná, a proto z vozu vystoupil a do hotelu raději došel pěšky. Během cesty se pak zabýval otázkami, co by asi v danou chvíli dělal turista. Nebo co by nastalo v lokalitě s pověstí nebezpečného mísa, kde byste nechtěli dobrovolně vystoupit ani ve dne, natož uprostřed noci.

Kolega pak dodal, že během nedávného rozhovoru jej šéf divize Cruise Kyle Vogt ujistil, že problém, na který došlo loni v září, je definitivní minulostí. Důkazem pak měly být hned dva robotické taxíky Cherry a Hollandaise, které Liedtkeho svezly letos. Ovšem ani v jejich případě nebylo vše bez problémů. Přičemž kolega není jediným, kdo je zaznamenal, jen za prvních pět letošních měsíců totiž San Francisco eviduje více než 240 stížností na chování autonomních vozů Cruise či Wayma. A čerstvé záběry níže vám ukáží, co také taxíky Cruise dělají dnes.

Stejně jako s elektromobilitou je tedy i s autonomním řízením spojeno velké množství nesplněných slibů. A mnohé z nich splněné být ani nemohou. My zůstáváme na straně zakladatele Applu, který říká, že skutečně funkční autopilot za současného stavu vývoje techniky vyvinout prostě nejde. Potenciálně problematických aspektů je bezpočet, každý ve výsledku může zabíjet a odstranit jeden po druhém dost dobře nejde. Strom života je totiž příliš zelený, přináší nové a nové neplánované situace a vždy se najde něco, s čím autoři autopilotů nepočítali a počítat ani nemohli. Co člověk za volantem vyřeší bez otálení ve zlomku sekundy, pokud jeho intuice vzniku takové situace dopředu nezabrání, se pro tzv. umělou inteligenci stává neskousnutelným oříškem. Stejně jako při nezapomenutelné jízdě Michaela Liedtkeho.


Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 1 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 01Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 2 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 02Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 3 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 03Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 4 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 04Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 5 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 05Novinář vyzkoušel robotický taxík bez řidiče, na hrůzostrašnou jízdu dodnes nemůže zapomenout - 6 - Chevrolet Bolt Cruise ilustracni foto 06
Na robotické taxíky operující v ulicích San Francisca padá jedna stížnost za druhou. Zkušenost Michaela Liedtkeho osvětluje jeden z mnoha důvodů, níže pak můžete vidět, co jsou schopny tyto stroje způsobit i dnes. Foto: Cruise

Zdroj: AP

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.