Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 nejlepších aut Ercola Spady: od elegantních BMW po Fiat Tipo
22.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Spada pracoval zejména pro Zagato, navrhl ale i řadu Fiatů a BMW, které výrazně pomohly jejich úspěchu.
Karosárnu Zagato zná asi každý, ať už se mu její výrobky líbí či nikoliv. V posledních letech se podílela například na přepracovaných Astonech V12 Vantage, které byly pojmenované Zig, ten byl zelený, a Zag, jeho červené dvojče. Tyto stroje vznikly k padesáti letům spolupráce automobilky Aston Martin s karosárnou Zagato, která se započala modelem DB4 GT Zagato, představeným v roce 1960.
Na tomto stroji pracoval asi nejslavnější designér, který u Zagata kdy tvořil - Ercole Spada. Byl to dokonce jeden z jeho prvních strojů, které u Zagata navrhl, a to těsně po svém nástupu k této firmě v roce 1960. Tehdy byl Spada dvaadvacetiletý mladík a měl za sebou studium na Technickém institutu Feltrinelli a vojenskou službu.
Spada však má za sebou ohromnou spoustu dalších automobilů, krásných, elegantních i méně povedených. Pracoval například pro britský Ford, kde v 70. letech stvořil stroj pro rallye s motorem uprostřed, nazvaný GT70. Tento stroj měl soutěžit s Lanciemi Stratos, ale jak je asi jasné z toho, které auto je slavnější, příliš úspěšný nebyl. Na rozdíl od Fordu GT40, patří se dodat.
I v Německu Ercole Spada chvíli působil, konkrétně v Mnichově, pracoval pro BMW. Z jeho zdejších návrhů jsou nejpodstatnější dvě auta, která si jsou velmi podobná a pokud je nevidíte stát vedle sebe či jedním z nich nejezdíte, snadno si je spletete - je to BMW řady 5 E34, vyráběné mezi léty 1987 - 1996, a řady 7 E32, která z bran fabriky vyjížděla v letech 1986 - 1995. A jedno z nich je i na tomto seznamu deseti nejzajímavějších strojů, které z pera Ercola Spady pocházejí.
Alfa Romeo Giulia TZ
Ercole Spada nejvíc pracoval na italských autech - pochopitelně, byl to Ital - a jedním z těch hezčích je Alfa Romeo Giulia TZ. Tento stroj vznikl, když Spada pracoval pro karosárnu Zagato, kde strávil většinu své aktivní kariéry. Useknutá záď dost připomíná legendární Ferrari 250 GTO, pravdou však je, že spolu s Eliem Zagatem, synem zakladatele, zkoušeli pro tuto Alfu různé zádě a tato byla nejhezčí a také aerodynamicky nejefektivnější.





Alfa Romeo Junior Zagato
Další ze strojů navržených pro Zagato je Alfa Romeo Junior. Je to stroj méně elegantní, ale o to drsnější. Pod kapotou ale nebyl žádný osmiválec, Alfa Junior byla k mání ve verzích 1300 a později 1600, což pochopitelně označovalo objem motoru. Zajímavý je plexisklový kryt většiny přední masky s větracími otvory, jen klasické „véčko” Alfy zůstalo odkryto.
Aston Martin DB4 GT Zagato
Jeden z nejslavnějších strojů, který kdy Ercole Spada pro Zagato stvořil, byl Aston DB4 GT. Jak stojí i výše, tento vůz stál na počátku dlouhé a úspěšné spolupráce značky Aston Martin a karosárny Zagato. Také je dnes asi nejslavnějším strojem z tohoto seznamu a dost možná také nejvíce ceněným, ale ne kvůli 3,7litrovému řadovému šestiválci pod kapotou, ale pro fakt, že jich mezi léty 1960 a 1963 vzniklo pouhých 25.
BMW řady 7 E32
Ještě nedávno bylo možno toto BMW, vyráběné až do roku 1995, nezřídka vídat v ulicích evropských, ale i amerických měst. Nebyla to ale karosárna Zagato, pod jejíž hlavičkou design tohoto luxusního sedanu vznikal - Ercole Spada jej navrhl přímo u BMW, když tam v 70. a 80. letech pracoval. Ještě dnes je toto auto elegantním strojem, zejména pokud potkáte kousek v dobrém stavu, a jeho nástupce, generace E38, je spíš jeho modernější evolucí, než že by něco zásadně měnila. To jen dokazuje, jak je E32 povedená. Mimo to pracoval Spada také na na BMW 5 E34, které díky němu snadno mohlo předběhnout dobu...
Bristol 407 Zagato
Britská značka Bristol v Itálii poptávala hezčí karoserii na svůj osmiválcový sportovní vůz, snad proto, že původní Bristol 407 moc krásy ani elegance skutečně nepobral. Toto byl jeden z úplně prvních úkolů, které Ercole Spada od svého zaměstnavatele Zagata dostal a zhostil se ho velmi dobře, jak vidno i na fotografiích. Podobnost s Astonem DB4 GT Zagato není náhodná, Aston vznikl jen chvíli po tomto Bristolu.
Fiat Tipo
Fiat Tipo, stroj, který se ve své ostřejší verzi Sedicivalvole, kde ho poháněla atmosférická varianta dvoulitru Lampredi z Lancie Delta HF Integrale, byl také ještě nedávno k vidění poměrně často, i když ne v oné ostré variantě - vyráběl se mezi léty 1988 a 1995. Málokdo však ví, že za ním stojí stejný designér, jako za všemi ostatními více či méně skvostnými stroji z tohoto seznamu. Ercole Spada ho navrhl při práci pro institut I.DE.A, kam přešel z BMW v roce 1993 a kde kromě Tipa stvořil i design třeba Lancie Dedra či Alfy Romeo 155.
Ford GT70
Když v roce 1970 Ford koupil italskou firmu Carozzeria Ghia, Ercole Spada v ní pracoval. Ve stejném roce navrhl malý sporťák s názvem GT70. Měl to být nástupce slavného GT40, které v okruhových závodech včetně Le Mans drtilo Ferrari, a měl být soupeřem pro vozy Lancia v rallye. Design je velmi povedený a i síla by tu byla, uprostřed uložený šestiválec z Fordu Capri vůz rozjel údajně až na 225 km/h, ale mnoho úspěchů tento stroj nesklidil, a Ford se tak raději začal soustřeďovat na soutěžení s modelem Escort.
Lancia Flavia Sport Zagato
Podobně jako spoustu dalších výtvorů karosárny Zagato, i o tomto kupé Lancie - a dost možná zejména o něm - platí, že ho buď milujete, nebo nenávidíte. A zrovna nenávist není nijak těžké ospravedlnit. Ale ani tu lásku, zejména pokud máte rádi italská auta 60. let i kromě jasných krásek typu Lamborghini Miura. Zejména ona zahnutá zadní okénka jsou na tomto kupé velmi zajímavá.
Osca 1600 GT Zagato
Značku Osca zná málokdo, nejspíš proto, že už pomalu padesát let neexistuje. Založili ji ale bratři Maserati v roce 1947 poté, co sami odešli z automobilky Maserati. Model 1600 GT Zagato, vzniklý v roce 1960, je důležitější pro historii Zagata - právě zde se údajně jako první objevily ony dvě boule na střeše pro helmy posádky. Podle Ercola Spady tento prvek vždycky měl zůstat čistě funkční věcí, u Zagata z něj ale udělal charakteristickou součást svých aut, i těch, ve kterých se nošení helmy tolik nepředpokládá. Osca 1600 GT Zagato nicméně bývá součástí přehlídek elegance včetně té nejslavnější ve Ville d'Este.
Spada Codatronca
Nejmodernější stroj z tohoto seznamu nese jméno samotného Ercola Spady a vznikl ve spolupráci s jeho synem Paolem v roce 2008. Nikdy nebyl určen k produkci, je to spíše koncept, ale možná by nemuselo být tak těžké ho vyrábět - v útrobách to byl Chevrolet Corvette C6. Ostré hrany dominují, jen je otázka, jestli jich tu není až moc; nicméně, nechme posouzení na každém individuálně. Za povšimnutí stojí také useknutá záď, která trochu připomíná Alfu Romeo Giulia TZ. Ostatně, „coda tronca” je v překladu „useknutý chvost”...
Kompletní fotogalerie
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 4 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Taka Nakagami v Mugellu místo Mariniho včera 16:51
- Toprak porazil v úvodu Bulegu včera 15:00
- Thompsonovo premiérové vítězství, 26. Svoboda, Novotný crash včera 14:30
- Vyhrál lokalmatador a lídr šampionátu Manzi, 22. Vostatek včera 13:06
- Superpole superbiků vyhrál Bulega včera 11:19
Nejnovější články
VW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před hodinouČínská Škoda Octavia se ukázala v novém. Její ceny pro nás budou při jejím výkonu a výbavě jako z pohádky
před 2 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 4 hodinamiOjetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
včeraDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.14. 22:44 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch