Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW V12: mnichovské dvanáctiválce slaví kulatiny, možná poslední
28.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První německý motor V12 od druhé světové války se objevil již v roce 1974. Byl však příliš těžký, v roce 1982 tak BMW začalo s vývojem nanovo.
Současný svět pohonným jednotkám se spoustou válců vůbec nepřeje, přitom jde v mnoha ohledech o optimální koncepci. Pětadvacetileté výročí existence dvanáctiválcového motoru BMW bychom tak měli oslavit co nejvehementněji. Není totiž vůbec jisté, zda se jejich V12 dočká třicátin. Třeba podle výkonného ředitele McLarenu Antony Sheriff patří podobné agregáty do muzea a i když u konkurence panuje trochu méně skepse (třeba Mercedes hodlá výrobu dvanáctiválců svěřit AMG), jisti si dnes nemůžeme být vůbec ničím. O tom, co se bude a nebude prodávat už přinejmenším v Evropě nerozhodují zákazníci, ale všemožné regulace a právě ty mohou z každého motoru udělat kus historie. Takže i když BMW nic o ukončení výroby nenaznačilo, Brusel může všechno rychle změnit.
Než se tak stane, vraťme se na ženevský autosalon v roce 1987, kde debutovalo BMW 750i. Pod jeho kapotou se totiž nacházel vůbec první dvanáctiválcový motor německé výroby od druhé světové války. Mnichovská značka přitom v té době dodržovala svou nomenklaturu, což znamenalo, že pohonná jednotka byla pětilitrového objemu. Reklamy ji přitom popisovaly jako „nekonečně silnou se sametově jemným během“. Prokázat to měla sada doprovodných fotografií, na nichž nehnutě stály mince postavené běžícím motoru.
Technický popis pak zahrnoval výkon 300 koní, točivý moment 450 Nm, hmotnost 240 kg či separátní elektronický management pro každou řadu válců. Mimo to se BMW 750i chlubilo zvětšenou verzí svých tradičních ledvinek, neboť motor vyžadoval lepší chlazení. Vzadu se pro změnu objevily čtyři koncovky výfuku, které svým tvarem odrážely tvar čelní masky. Není tak divu, že mnichovská značka obdržela 3 000 závazných předobjednávek ještě předtím, než sličné hostesky sňaly na autosalonu z první dvanáctiválcové sedmičky bílou plachtu.
Zajímavé přitom je, že s vývojem motoru V12 začalo BMW již v roce 1974. Použilo přitom prakticky stejný postup, jaký Ford o dvacet let později uplatnil při výrobě dvanáctiválce pro Aston Martin. Tedy spřažením dvou řadových šestiválců. Vznikla tak pohonná jednotka s označením M33, která z pětilitrového objemu dávala požadovaných 300 koní. Vážila však enormních 315 kg, což narušovalo ovladatelnost. Technici BMW tak v roce 1977 přišli s verzí M66, která disponovala 3,6- nebo 4,5litrovým objemem.
Ačkoliv byla o 40 kg lehčí, od sériové výroby bylo nakonec upuštěno. Svět se totiž nacházel uprostřed ropné krize, v níž by se dvanáctiválcový motor patrně nesetkal s oblibou. V roce 1982 si ovšem BMW řeklo, že do třetice by opravdu mohlo být vše dobré. Namísto plánu sesadit dva šestiválce dohromady byl upřednostněn vývoj, který začal na čistém papíře. O dvanáct let později tak již mohla debutovat druhá generace této pohonné jednotky, která přinesla o 0,4 litru větší objem, výkon 326 koní a o 13 % nižší spotřebu.
V té době přitom BMW na svém kontě mělo již více než 50 000 prodaných exemplářů řady 7 s motorem V12 pod kapotou. To znamenalo, že každý šestý vůz, který opouštěl brány továrny, poháněl právě dvanáctiválec. Což zřejmě nebude odpovídat dnešnímu poměru, kdy řada zákazníků sahá po dieselových verzích. Současný šestilitrový agregát V12 N74 v modelu BMW 760Li přitom nabízí daleko vyšší výkon (544 koní) než kdysi, zatímco osmistupňový automat ZF snížil spotřebu na dosažitelné minimum.
BMW s dvanáctiválci ale experimentovalo i na jiných frontách. Tajné garáže M GmbH loni odhalily třeba dokončený prototyp BMW M8 s dvanáctiválcem, který nakonec Mnichov dodával McLarenu do jeho F1 nebo ještě o poznání šílenější BMW Z3 V12. Ani jedno z těchto aut ale kouzlo sériové výroby nepoznalo, důvody ale tehdy byly jiné než spotřeba paliva resp. emise CO2.
Dvanáctiválce tedy zůstaly vyhrazeny řadě 7, ani v ní ale nemohou očekávat růžové zítřky. Ceny pohonných hmot dělají své, stejně jako pseudozelená lobby Bruselu. A to navzdory faktu, že ve výsledku je benzinový dvanáctiválec v určitých ohledech méně škodlivý než třílitrový šestiválcový turbodiesel. Neprodukuje totiž NOx, které mohou zdraví skutečně a nesporně ohrozit. Dnes však hrají prim jiné tři znaky, a ty mohou motorům V12 od BMW skutečně zlomit vaz.
Nezbývá tak, než mnichovským dvanáctiválcům srdečně poblahopřát k (prodejním) pětadvacátinám, další podobnou příležitostí ke vzpomínce na ně by totiž mohl být jejich pohřeb...
Galerie vybraných modelů BMW s dvanáctiválcovými motory
BMW 750i E32, první generace řady 7 s motorem V12











BMW 750i/iL E38, druhá generace řady 7 s motorem V12
BMW 760i/Li E65/66/67/68, třetí generace řady 7 s motorem V12
BMW 760Li F01/F02, čtvrtá generace řady 7 s motorem V12
Všechny čtyři generace BMW 7 s motory V12
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před hodinouNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch