Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Čech postavil ze staré Škody 120 sporťák s motorem uprostřed, je úžasný
20.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani původně to nebyla úplně obyčejná 120, verze GLS ale pořád není něco, co by nadšené řidiče vzalo u srdce. A co takhle dát ji motor z Escortu RS2000? Doprostřed?
Auta jsou náš život, a tak o nich jen nepíšeme. Vlastně o nich většinou čteme. Nejsou to ovšem obvyklé automobilové magazíny, které by uchvacovaly naši pozornost, ale rozličné nadšenecké projekty, které dokáží zahřát u srdce každého, kdo ví, že ideální auto pro sebe samého si každý může udělat jen sám. Snad miliony garáží po celém světě jsou tak svědky více či méně sofistikovaných modifikací sériových aut, z nichž ovšem některé hraničí až se stavbou úplně nového vozu. A přesně o jedné takové práci vám chceme říci dnes.
Jejím autorem je Čech, což nás těší o to více, na jejím průběhu se ale vážně nepozná, z jakého koutu světa autor je. Náročné přestavby realizované většinou ve volném čase nadšenců jsou prací na řadu let a tento případ není výjimkou. Jen snímky auta, které se vám bude zdát už skoro hotové, a fotky současného stavu, dělí dva roky práce a první start motoru vozu proběhl dokonce už skoro před čtyřmi léty. Celý projekt ale sledujeme už od roku 2011 a jsme vážně rádi, že vám o něm konečně můžeme povědět. Chvíli to totiž vypadalo, že vám o něm nikdy neřekneme.
Člověk, který si na webu Škoda-Virt.cz říká Bedřich a celý průběh prací čas od času roky dokumentoval, totiž letos na jaře vše smazal. Mysleli jsme si, že je po všem, že tohle auto už nevyjede. Však spousta léta trvajících projektů bohužel občas končí tímto způsobem - práce na nich je hromada, naše životy se mění a občas prostě dostane přednost něco jiného. Naštěstí se to ukázalo být jen důsledkem jisté pře, s jejichž detaily vás nechceme zatěžovat, za následek to má ale též to, že původně rozsáhlá fotodokumentace celé přestavby je nyní o poznání stručnější. To podstatné vám přesto ukázat můžeme a slovem umíme dodat prakticky vše, roky jsme si o tom s kolegy četli.
Většinu své existence prožilo toto auto jako model 120 GLS před faceliftem, tedy ještě s kulatými světly, který můžete vidět na fotkách níže. GLS má samo o sobě daleko k čemukoli tuctovému, šlo o době vybavenou, výkonnější verzi „stodvacítky”, Bedřich ale toužil po něčem výjimečnějším. A tak se pustil do stavby, kterou podle jeho vlastních slov nikdo dříve nerealizoval - rozhodl se tomuto vozu nadělit motor z posledního Fordu Escort RS2000. To znamená točivý dvoulitr s výkonem až 150 koní, který Escortu stačil k dosažení rychlosti až 210 km/h.
Jako by to samo o sobě nebylo dost zajímavé, rozhodl se přesunout motor doprostřed vozu, tedy před zadní nápravu. To může znít banálně, ale přemístit motor je něco jiného než přemístit harampádí v kůlně, navíc auto musí být postavené tak, aby zvládalo trojnásobek svého původního výkonu. A podle toho také vše probíhalo.
Z původního vozu zůstala v podstatě jen karoserie, navíc ani ne celá. Pro zadní část bylo nezbytné vyrobit zcela specifický rám, který byl následně spojen s vnitřním rámem přední části. Karoserii tak bylo třeba v podstatě rozpůlit, aby její záď mohla být výklopná jako u dobových rallyových speciálů skupiny B s motorem též uprostřed a v rámci odlehčení byly i zbytky „kastle” porůznu upravovány. Zejména kvůli snížení hmotnosti tak došlo na odstranění odhlučňovacích materiálů a ke slovu přišel hliník a laminát zejména v případě obou kapot.
Ani blatníky nejsou původní, neboť musely být připraveny pro širší nápravy - přední je o 150 mm rozšířená, zadní kompletně převzata z Escortu. S výše zmíněnými modifikacemi bylo třeba také změnit umístění palivové nádrže a vstupu do ní, teď je palivo uloženo ve dvou menších, osmilitrových „nádržkách” s hrdlem v bočních dveřích a víčkem - to byste neuhodli - z Trabantu. Podlaha je nyní zcela rovná a v zadní části nechybí ani funkční difuzor.
Nejzajímavější je pochopitelně instalace motoru a zadní nápravy. Zde bylo pouze přidáno jedno pomocné rameno, jinak celý motor i s nápravou, poloosami a brzdami pochází z RS2000. Aby vše fungovalo co nejlépe, pracuje vůz s nastavitelnými tlumiči HP a uložení nápravy do vozu je řešeno tak, aby bylo možné pružně nastavovat odklon kol. Chlazení nového motoru je pochopitelné náročnější než původní dvanáctistovky, a tak vůz dostal chladič z Mercedesu dále umístěný vpředu, trubky jsou stejně tak beze změny vedeny středovým tunelem.
Přední náprava byla pouze upravena, ani tak z té původní ale moc nezůstalo. Krom již zmiňovaného rozšíření došlo i na jiné pružiny, tlumiče, stabilizátory a také brzdy, které mají pozoruhodného původce - Porsche 911 generace 964. Změněn ale musel být i celý brzdový systém, který má nyní dva válce místo jednoho a originální není ani jejich ovládání - celá pedálová konzole je vyrobená specificky pro tento vůz.
V interiéru obecně nezůstalo mnoho při starém, sedačky byly posunuty níže a dále do vozu, navíc samotnými sedadly jsou skořepiny OMP. Kvůli tomu musela být změněna i pozice sloupku řízení, který je nyní výškově nastavitelný. Také řadička změnila svou polohu a celá palubní deska je vyrobená na zakázku.
Výsledek vidíte sami. Autor mu říká Škoda RS 2000 a jak můžete vidět na posledním přiloženém videu, už dokonce i jezdí. Cestu k tomuto cíli bychom mohli probírat hodiny, zrekapitulovali jsme ale jen to nejdůležitější a ze zbylých faktů snad jen dodáme, že o kontakt se silnicí se starají slicky Matador na 16palcových kolech. Už to naznačuje cosi o ambicích vozu, máme ale pocit, že cesta ke kompletnímu doladění a podávání jízdních výkonů adekvátních výkonu a hmotnosti (přesné číslo neznáme, ale bude to hodně, hodně pod 1 tunu) bude ještě trnitá.
I proto jsme chtěli dosavadní vývoj tohoto vozu shrnout a dodat autorovi po jarních nepříjemnostech více odhodlání do další práce. Je hodně lidí, kteří vaši práci sledují a těší je pohled na probírající pokrok. A po dnešku jich bude snad zase o něco více...






Tohle auto bylo po většinu svého života obyčejně neobyčejnou Škodou 120 GLS
Pak se začalo pracovat na jeho rozsáhlých úpravách...
...a po nezbytném rozšíření, „rozpůlení” a dalších modifikacích nejen karoserie dostalo i nový motor umístěný uprostřed
Zdroj: Škoda-Virt.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 10 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 3 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha