Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Po daru z lásky slavné herečce se slehla zem, má cenu přes 300 milionů Kč
26.2.2020 | Mirek Mazal
Tohle auto vzniklo jen v pěti exemplářích a koupit si jej mohli pouze lidé vybraní samotným Enzem Ferrarim. Jedním z nich byl Roberto Rossellini, který ho pořídil jako dar pro svou nastávající manželku.
V roce 1953 přišlo Ferrari s autem, které mělo ovládnout mistrovství světa silničních automobilů. Jednoduché označení 375 MM vzniklo popiskem objemu jednoho z dvanácti válců motoru v kubických centimetrech a k tomu se přidala zkratka ikonického závodu Mille Miglia. Stroj seriálu dominoval a jak už bývá zvykem, jeho úspěchů si všimli bohatí klienti Ferrari s touhou jezdit přesně v tomto nezastavitelném stroji.
Vedení italské továrny kývlo, umožnilo ale přeměnu pouhých pěti kusů 375 MM na silniční specifikaci, kterou si mohli pořídit pouze zájemci vybraní samotným Enzem Ferrarim. Civilní verze dostaly přídomek Speciale a z celé sady je nejvzácnější kus s výrobním kódem 0456AM. Ten pořídil italský režisér Roberto Rossellini, Ferrariho přítel, jako svatební dar pro svou manželku, slavnou herečku Ingrid Bergman.
Zakázkové Ferrari 375 MM Coupé Speciale vytvarovalo designové studio Pininfarina. Premiéra uhlazeného kupé se odehrála na pařížském autosalonu v roce 1954, kdy veřejnost poprvé uviděla výklopné přední světlomety, žebra za blatníky nebo hluboké podběhy na počest závodního speciálu 250 Testa Rossa.
Přímo auto, které se ukázalo v Paříži, putovalo k Rossellinimu, který jej daroval své krásné ženě. Ingrid ale překvapení odmítla, prý nepřišla na chuť vzhledu výjimečného automobilu. Zklamaný představitel filmového neorealismu v Itálii se tedy rozhodl, že vůz bude používat sám a tak i učinil.
Rossellini byl vášnivým sběratelem aut, a tak si rovnou objednal ještě jeden exemplář 375 MM, tentokrát čistě závodní specifikaci. Po jeho poškození při havárii kontaktoval karosářskou dílnu Scaglietti, aby mu navrhli novou karoserii tvaru kupé. Inovativní návrh připomínal Mercedes 300SL Gullwing a pod kapotou dále bušil dvanáctiválcový agregát o výkonu 340 koní (250 kW). Opravená náhrada ctila podvozkové a pohonné komponenty, jen už nebyla podobná původnímu zhotovení od Pininfariny. To ale odbočujeme.
Středobodem našeho příběhu je ale originální 375 MM Speciale Bergman Coupé, které zůstalo v Itálii i po Rosselliniho smrti v roce 1977. Později bylo prodáno zaměstnanci Microsoftu, počítačovému expertu Jonu Shirleymu, který jej nechal renovovat vozu dopřál i zbrusu nové lakování v původním odstínu Grigio Ingrid - šedá Ingrid. Poté ale jeho stopa mizí.
Současné místo výskytu tohoto je neznámé, a to už po řadu let. Nikdo se veřejně nepřihlásil k jeho vlastnictví, nikdo jej neukázal na žádné z významných přehlídek elegance a povědomí o něm nemá ani samo Ferrari. Pokud se neztratilo z povrchu zemského, můžeme jeho majiteli jen závidět - mistrovské dílo, které později inspirovalo design Corvette z roku 1956 a rovněž ovlivnilo návrháře Ferrari 612 Scaglietti představeného v roce 2004, je ohromující automobil. A také velmi cenný - jiný z pěti existujících kusů 375 MM se loni prodal za 12,7 milionu dolarů, tedy bezmála 300 milionů Kč. Dnes nezvěstný exemplář se jmény Rossellini a Bergman v historii majitelů a unikátní specifikací má dozajista ještě vyšší hodnotu.

Na historické fotce vidíme zleva Roberta Rosselliniho, Giuseppe „Nina” Farinu, Ingrid Bergman a Enza Ferrariho. Trojice z nich stála u zrodu historie Ferrari 375 MM Speciale Bergman Coupé

















Vůz dostal příhodnou přezdívku Dono d'amore, tedy Dar z lásky. Přesně tím byl, dnes je nezvěstné
Zdroje: Drive Tribe, Ferrarism
Bleskovky
Nejnovější články
Kouzelný malý přívěs ve tvaru slzy nabídne jako jediný útočiště pro celou rodinu díky neobvyklému triku
před 2 hodinami
Prodeje elektromobilů v USA se s koncem dotací zhroutily o 60 procent, říká analýza. Tolik k udržitelnosti „elektrické revoluce”
před 4 hodinami
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
