Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé

Vskutku pozoruhodný zápis v historii Formule 1 ponechává japonská automobilka. Ze seriálu odchází už potřetí, přičemž stejně jako v předchozím případě se zdá, že tak činí v ten nejhorší možný moment.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé

16.1.2022 | Petr Prokopec

Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé

/

Foto: Honda

Vskutku pozoruhodný zápis v historii Formule 1 ponechává japonská automobilka. Ze seriálu odchází už potřetí, přičemž stejně jako v předchozím případě se zdá, že tak činí v ten nejhorší možný moment.

Historie Hondy jakožto automobilky je fascinující, byť pro někoho možná i překvapivě krátká záležitost. Zakladatel firmy Sóičiró Honda měl totiž vždy zájem o automobily, přičemž na počátku svého života pracoval jako mechanik ve společnosti Art Šokaj. V jejích dílnách tehdy upravoval vozy jiných značek a poté s nimi závodil. Na první vlastní produkt se čtyřmi koly si ovšem musel hezky dlouho počkat. Svou automobilovou společnost sice založil v roce 1937, jenže ta se zprvu orientovala jen na různé komponenty. Až po druhé světové válce přesedlala na motocykly.

S jednostopými stroji Honda odstartovala v roce 1949, přičemž již o deset let později platila za jejich největšího světového výrobce. To se vlastně nezměnilo, stejně jako se tato značka pyšní také kreditem největšího světového výrobce spalovacích motorů - každoročně jich vyprodukuje více než 14 milionů. První produkční vůz však Honda představila až v červnu roku 1963. Nadmíru zajímavá v tomto kontextu je skutečnost, že již od sezóny 1964 soutěžila automobilka ve Formuli 1.

Ještě překvapivější nicméně bylo, že Japonci byli vedle Ferrari a BRM jediným týmem, který si vyráběl vlastní motory. A jak se zpočátku zdálo, Honda skutečně vkročila do královské motoristické disciplíny pravou nohou. Svůj první závod stáj vyhrála již v následujícím roce, díky Johnu Surteesovi pak další výhry dorazily i v následujících letech. Nicméně po smrti Jo Schlessera, který uhořel v jednom z jejích vozů, se Honda rozhodla zaměřit na prodej osobních aut v USA. V roce 1968 tak šampionát opustila.

Druhá éra Hondy v F1 odstartovala o patnáct let později. Automobilka se však nevrátila jako závodní tým, nýbrž pouze jako dodavatel motorů. Dodávala je Williamsu, Lotusu, McLarenu a Tyrellu. Šlo přitom o její asi nejúspěšnější období, neboť pomohla k titulům Nelsonu Piquetovi, Ayrtonu Sennovi a Alainu Prostovi. Stejně tak šestkrát získala pohár konstruktérů, z toho dvakrát s Williamsem a čtyřikrát s McLarenem.

V mezičase nicméně v Japonsku praskla realitní bublina, zhroutily se finanční trhy a tamní ekonomika začala stagnovat. Honda tak na konci sezóny 1992 Formuli 1 znovu opustila a vrátila se až za osm let, znovu jako dodavatel motorů. V té době ale byla v šampionátu zakázána tabáková reklama, společnost BAT jakožto majitel týmu BAR skončila a stáj převzala Honda. Její panování však bylo velmi krátké, neboť za humny již stála ekonomická krize.

Japonci ovšem z šampionátu odešli v tu nejméně vhodnou dobu. Vůz pro rok 2009 měli totiž již hotový, ovšem nakonec vše prodali Rossu Brawnovi, jenž spolu s Jensonem Buttonem dokázal v dané sezóně ukořistit jak titul mezi týmy, tak pro nejlepšího jezdce. Možná i proto nakonec Honda podlehla vábení a v roce 2015 se znovu vrátila, a to opět jako dodavatel motorů. Již podruhé pak vsadila na spojenectví s McLarenem, ovšem nemalá očekávání nedokázala naplnit.

Jak dnes vzpomínají Masashi Yamamoto a Toyoharu Tanabe, šéf programu F1 a technický ředitel programu F1, důvodů pro selhání bylo hned několik. McLaren totiž přiměl značku k tomu, aby se vrátila již v roce 2015, jakkoliv ta původně počítala se sezónou 2016. Britové navíc tehdy přišli s velmi úzkým šasí, do kterého byl problém agregát nacpat. Vůz tak dostal menší turbo, než jakým disponovala konkurence, a byl tak méně spolehlivý.

Stáj měla kromě Buttona k dispozici i Fernanda Alonsa, přesto zůstala bez jediného umístění na pódiu, natož aby získala vítězství. Stejné to bylo i v letech 2016 a 2017, kdy McLarenu došla trpělivost. To ale nebylo až tak překvapivé, neboť třeba jednotka MGU-H, jež měla dle pravidel vydržet šest závodů, v reálu zvládala pouze dva. Britové se proto rozhodli spolupráci ukončit, zájem o špatné jednotky však neměl ani Sauber, v té době nejhorší tým z celého pole.

Yamamoto zpětně přiznává, že v té chvíli chtěla automobilka své trápení ukončit, nakonec ale zasáhl osud. Red Bull se pro změnu trápil s motory Renaultu a toužil po změně. Od Ferrari a Mercedesu se však dočkal rázného „ne“, načež zbývala jediná možnost. Ta však byla značně riskantní, a proto rudí býci nejprve poukázali na béčkovou stáj Toro Rosso, u které Japonci měli dokázat, že přestup za to stojí.

Toro Rosso pak sice taktéž bylo zaháčkované u Renaultu, vše ale nakonec vyřešil přechod závodníka Carlose Sainze mladšího. Béčková stáj se Španěla vzdala a v důsledku toho mohla začít používat motory Hondy dříve, než vypršel kontrakt s Francouzi. Risk se začal postupně vyplácet, první vlaštovkou bylo čtvrté místo Pierra Gaslyho, jež bylo nejlepším umístěním japonské značky od jejího čtvrtého návratu do královské motoristické disciplíny.

Loni pak Honda spolu s Red Bullem získala titul pro Maxe Verstappena, jenž byl mimo jiné výsledkem zcela jiného přístupu. Zatímco v případě kooperace s McLarenem museli Japonci tancovat tak, jak Ron Dennis pískal, u rudých býků došlo na vzájemné porozumění. „Říkáme si, co chceme, a poté přistupujeme na kompromisy, aby byl vůz co nejlepší a výkon co nejvyšší,“ uváděl ještě nedávno Tanabe.

Jenže i když Honda znovu vystoupala na vrchol, letos již součástí F1 nebude (Red Bull si bude její motor nadále vyvíjet sám), a tak to vypadá, že se historie trochu opakuje. Protentokrát Japonci oznámili, že přesouvají své zdroje k uhlíkově neutrálním technologiím, ovšem v IndyCar budou pokračovat dokonce s objemnější pohonnou jednotkou.


Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 1 - Honda F1 vs IndyCar 2020 01Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 2 - Honda F1 vs IndyCar 2020 02Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 3 - Honda F1 vs IndyCar 2020 03Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 4 - Honda F1 vs IndyCar 2020 04Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 5 - Honda F1 vs IndyCar 2020 05Honda po letech trápení opouští Formuli 1, když je konečně na vrcholu. V historii to není poprvé - 6 - Honda F1 vs IndyCar 2020 06
S Maxem Verstappenem se Honda znovu vrátila na vrchol. Svůj odchod však oznámila již v roce 2020, kdy ještě nikdo netušil, že Red Bull bude o sezónu později Mercedesu více než vyrovnaným soupeřem. Nyní to tak trochu vypadá, že F1 opouští v podobný moment, jakým byl rok 2008. Foto: Honda

Inspirace: Autoblog.nl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše