Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zdůvodnění konce Hondy ve Formuli 1 je ryzí pokrytectví, ukazuje její souběžný krok
4.10.2020 | Petr Miler
Automobilky rády zdůvodňují některé své kroky vzletnými frázemi o ochraně přírody, menšin nebo čehokoli podobného, obvykle jde ale jen o peníze. Myslet si to můžeme pokaždé, tentokrát se usvědčila sama firma.
Pokud se alespoň trochu zajímáte o dění ve světě aut, patrně vám neuniklo, že Honda tento týden oznámila svůj odchod ze světa Formule 1. Svou vlastní stáj nemá už dávno, v roce 2015 se ale do F1 vrátila jako dodavatel motorů. Přes počáteční trápení se dokázala dostat vysoko a letos je jediným výrobcem motorů krom Mercedesu, který se může pochlubit vítězstvími v závodě. Ani to ale nestačí k tomu, aby v ef-jedničkách dále působila, a příští rok pro ni tedy bude tím posledním.
Řekněme, že něco takového není v obecné rovině překvapivé. Honda je relativně malá automobilka, doba je těžká a působení v F1 je přes jistý marketingový efekt drahý rozmar, který mají výrobci aut tendenci škrtat, jakmile přijdou horší časy. Jenže takto to Japonci nevysvětlili, ani trochu.
V oficiální tiskové zprávě Hondy k tomuto kroku stojí, že automobilový průmysl „prochází velkou transformací, která přichází jednou za 100 let” a že se tedy Honda „rozhodla usilovat o dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050”. Jinými slovy je pro její image za takové situace nežádoucí účastnit se tak „špinavého” sportu. Firma prý bude raději směřovat své zdroje do „výzkumu a vývoje budoucích pohonných jednotek a energetických řešení zahrnujících palivové články a bateriové elektromobily, které budou jádrem technologií neprodukujících oxid uhličitý.”
Zní to trochu pateticky, ale proč ne, někteří skutečně propadli této myšlence a míří tím směrem. V případě Hondy je to ale jen pokus využít obecně vzato negativního kroku k pozitivnímu marketingu a oslovení lidí, kteří stejné myšlence propadli též. Ve skutečnosti tady jde jen a pouze o peníze, jak ukazuje její jiný souběžný tah.
Zatímco v F1 Honda končí prý proto, protože není dostatečně „zelená”, v americké obdobě tohoto sportu oznámila další pokračování svých aktivit, třebaže tento sport je „zelený” ještě méně. Řeč je o sérii IndyCar, kde je Honda též dodavatelem motorů, ovšem ani zdaleka ne tak ekologicky se tvářících. Zatímco Formule 1 přepřáhla už dávno na hybridní turba s objemem 1,6 litru, v IndyCaru sází na přeplňované 2,2 V6 a od roku 2022 dokonce přejdou na motory 2,4 V6, třebaže též hybridní. Od toho by Honda měla dát ruce pryč, protože to takový motor s výkonem až 900 koní bude hotová Mekka oxidu uhličitého. Ale ouha, Honda udělala pravý opak.
„My u Hondy tleskáme tomuto kroku IndyCaru. Je to důkaz, že chce pracovat na vysoce výkonných elektrifikovaných motorech, které plní standardy průmyslu a těší naše zákazníky. (...) Jsme hrdi na naši vůdčí roli v IndyCaru po uplynulých 27 let a jsme hrdi na to, že budeme moci brzy přijít s 900koňovým hybridem,” stojí doslova v prohlášení Hondy.
Takže automobilka na jednu stranu odmítá F1 s hybridem 1,6 turbo, protože není dostatečně ekologický a ve stejnou chvíli je „hrdá” na to, že může i po roce 2021 pokračovat v IndyCaru s hybridem 2,4 turbo? To dává ohromný smysl.
Zdůvodnění odchodu z F1 je zkrátka ryzí pokrytectví, realita je mnohem jednodušší. Časy jsou skutečně těžké a Formule 1 je populární hlavně v Evropě, kde Honda zase tolik neznamená. IndyCar je naproti tomu populární v USA, což je pro Hondu její největší a nejdůležitější trh. Takže prostě šetří tam, kde může a investuje tam, kde musí.
Je to racionální a pochopitelné, ale proč nám to nemůže říci sama? Oportunistická slova o motivaci karbonovou neutralitou si Japonci mohli odpustit, když pro ně něco takového o pár tisíc km vedle neznamená vůbec nic a ještě méně ekologickému motoru „tleská”.






Honda končí ve Formuli 1, prý je málo zelená vzhledem k jejím zeleným cílům. Foto: Honda
Současně ale počítá s dalším zapojením do IndyCaru, který je zelený ještě méně. Vysvětlení odchodu z F1 je od Japonců zjevně pokrytecké využití situace, jde tu jen o peníze. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Porsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před 2 hodinamiNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 3 hodinamiV této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
před 5 hodinami„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 6 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.08. 11:25 - Eda
- Rychlodotazy 07.08. 10:26 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan