Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě
27.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Příběh Hummerů se začal psát již v 70. letech minulého století, kdy U. S. Army hledala náhradu za Willysy. Dnes hodlá nahradit i ty.
Každá armáda na světě potřebuje také vozidla. Ta americká používala dlouhá léta Jeepy Willys, které vznikly z vládní zakázky ještě před druhou světovou válkou - právě v té došlo k jejich prvnímu nasazení. O pár let později jezdily také v Koreji a ještě později i ve Vietnamu. Pak, v 70. letech, ale Američané začali pociťovat potřebu nového, lepšího, většího stroje.
K tomu mělo toto auto být náhradou za více existujících vozidel, konkrétně např. šestikolky M561 Gama Goat a Jeepy M151. Vypsali tedy další vládní zakázku, jejímž výsledkem mělo být HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo. Finální specifikace byly známé v roce 1971 a na šest desítek výrobců se pustilo do práce.
Včas nicméně své návrhy dodaly jen tři značky. Vítězem byla společnost AM General, odnož firmy AMC, American Motor Corporation. Představila stroj, který dnes známe zejména jako Hummer H1 či jako Humvee, kteréžto slovo vzniklo zkomolením HMMWV. Ostatně, i jméno značky Jeep je zkomoleninou označení GP, jak se původně nazývaly Willysy... Alternativní stroj Chrysleru trpěl vážnými technickými nedostatky a Lamborghini mělo vidlicový osmiválec umístěný za zadní nápravou, takže se jejich neúspěchu nelze moc divit.

První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal
Ani AM General nicméně nepřišlo rovnou s finální podobou Humvee, jak ho dnes zná celý svět, leckdy až příliš důvěrně. Fanoušci také ví, že tento stroj byl poháněn zprvu 6,2litrovým atmosférickým dieselem o 190 koních a 500 Nm, později turbodieselem o stejném objemu a síle 205 koní a 600 Nm. Předcházelo mu několik vývojových prototypů. Prvním z nich je XM998 HMMWV Prototype I, který se ukázal v roce 1981 a vypadá spíš jako bugina než jako auto, ve kterém by se měli pohybovat vojáci ve válečné zóně. Jistě, ani Willys neposkytoval drsným hochům v zeleném vůbec žádnou ochranu a výsledný Humvee také pořádně ne, ale tady byl nedostatek jakékoliv ochrany vážně trochu moc viditelný.
Tenhle stroj má tedy od výsledného Humvee odlišný ještě docela dost, třebaže základní koncepce širokého rozchodu kol a relativně nízké výšky je přítomná už zde. Ostatně, byl to jeden z požadavků oné vládní zakázky s cílem, aby byl vůz co nejstabilnější i plně naložený - užitečná hmotnost 650 kg je úctyhodná - a aby byl schopný se v těžkém terénu nepřevrátit.



Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...
Vývoj nicméně pokračuje dál a auto se dále vylepšuje, dostává např. dveře a mnohem širší možnosti úprav. Přichází XM998 Prototype II a III v letech 1981, resp. 1982. Ty už jsou dnes známému stroji velmi podobné. Na obrázcích také vidíme, že možnost nástaveb je víc než slušná; i tohle bylo v požadavcích armády. Variabilita samozřejmě došla největšího užití až na sériovém Humvee, nicméně už prototypy II a III byly zkoušeny s různým příslušenstvím.



... a třetí se od něj liší jen velmi málo
Výsledný Humvee se ukázal v roce 1983 a armáda hned objednala 2 334 kusů. Také ale byl dohodnut pětiletý kontrakt na dodávku 55 tisíc Humvee. Jeho prvním ostřejším nasazením byla válka v zálivu na počátku 90. let. Poté se zvedla ohromná vlna zájmu, takže se AM General, tehdy už v době, kdy automobilku AMC pohltil Chrysler, rozhodlo vyrábět civilní verzi tohoto stroje, označenou jako Hummer H1. Ta přišla na svět v roce 1992, kdy už bylo vyrobeno několik desítek tisíc armádních Humvee.
Celkem za třicet let života vzniklo na 281 tisíc armádních Humvee a spousta dalších civilních kousků, nepočítaje SUV označená jako H2 a H3. Nikdy to ale nebylo bojové vozidlo, nikdy se nepočítalo s nějakou skutečnou ochranou posádky před IED (Improvised Explosive Device, improvizované výbušné zařízení), které jsou dnes dost nebezpečné. Nejen před 30 lety, ale ještě ani v Afghánistánu v roce 2002 nebyla hrozba IED ani zdaleka tak vážná, jak je dnes. Obrnit Humvee není možné dostatečně efektivně a také takovou změnou přijde o své dobré jízdní vlastnosti.



Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět
Místo Humvee se kvůli IED dnes používají vozidla MRAP, Mine Resistant Ambush Protected, tedy odolná minám a přepadením. Příběh Humvee stále nekončí, ještě dlouho to bude vozidlo ideální pro spoustu různých úkolů. V současnosti ale americká armáda hledá nové auto, které by nahradilo Humvee ve své víceúčelovosti a obratnosti a zároveň poskytlo ochranu srovnatelnou s vozy MRAP. Jak se to podaří, se zatím nechme překvapit.
Kompletní fotogalerie

První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal





Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...








... a třetí se od něj liší jen velmi málo



























Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět














Civilní verze vznikla po ohlasu, který Humvee sklidilo po válce v zálivu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Z prvního elektrického Rolls-Roycu se stal takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před hodinou
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 4 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 5 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 11:11 - M.Z.
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
