Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě
27.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Příběh Hummerů se začal psát již v 70. letech minulého století, kdy U. S. Army hledala náhradu za Willysy. Dnes hodlá nahradit i ty.
Každá armáda na světě potřebuje také vozidla. Ta americká používala dlouhá léta Jeepy Willys, které vznikly z vládní zakázky ještě před druhou světovou válkou - právě v té došlo k jejich prvnímu nasazení. O pár let později jezdily také v Koreji a ještě později i ve Vietnamu. Pak, v 70. letech, ale Američané začali pociťovat potřebu nového, lepšího, většího stroje.
K tomu mělo toto auto být náhradou za více existujících vozidel, konkrétně např. šestikolky M561 Gama Goat a Jeepy M151. Vypsali tedy další vládní zakázku, jejímž výsledkem mělo být HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo. Finální specifikace byly známé v roce 1971 a na šest desítek výrobců se pustilo do práce.
Včas nicméně své návrhy dodaly jen tři značky. Vítězem byla společnost AM General, odnož firmy AMC, American Motor Corporation. Představila stroj, který dnes známe zejména jako Hummer H1 či jako Humvee, kteréžto slovo vzniklo zkomolením HMMWV. Ostatně, i jméno značky Jeep je zkomoleninou označení GP, jak se původně nazývaly Willysy... Alternativní stroj Chrysleru trpěl vážnými technickými nedostatky a Lamborghini mělo vidlicový osmiválec umístěný za zadní nápravou, takže se jejich neúspěchu nelze moc divit.

První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal
Ani AM General nicméně nepřišlo rovnou s finální podobou Humvee, jak ho dnes zná celý svět, leckdy až příliš důvěrně. Fanoušci také ví, že tento stroj byl poháněn zprvu 6,2litrovým atmosférickým dieselem o 190 koních a 500 Nm, později turbodieselem o stejném objemu a síle 205 koní a 600 Nm. Předcházelo mu několik vývojových prototypů. Prvním z nich je XM998 HMMWV Prototype I, který se ukázal v roce 1981 a vypadá spíš jako bugina než jako auto, ve kterém by se měli pohybovat vojáci ve válečné zóně. Jistě, ani Willys neposkytoval drsným hochům v zeleném vůbec žádnou ochranu a výsledný Humvee také pořádně ne, ale tady byl nedostatek jakékoliv ochrany vážně trochu moc viditelný.
Tenhle stroj má tedy od výsledného Humvee odlišný ještě docela dost, třebaže základní koncepce širokého rozchodu kol a relativně nízké výšky je přítomná už zde. Ostatně, byl to jeden z požadavků oné vládní zakázky s cílem, aby byl vůz co nejstabilnější i plně naložený - užitečná hmotnost 650 kg je úctyhodná - a aby byl schopný se v těžkém terénu nepřevrátit.
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...
Vývoj nicméně pokračuje dál a auto se dále vylepšuje, dostává např. dveře a mnohem širší možnosti úprav. Přichází XM998 Prototype II a III v letech 1981, resp. 1982. Ty už jsou dnes známému stroji velmi podobné. Na obrázcích také vidíme, že možnost nástaveb je víc než slušná; i tohle bylo v požadavcích armády. Variabilita samozřejmě došla největšího užití až na sériovém Humvee, nicméně už prototypy II a III byly zkoušeny s různým příslušenstvím.
... a třetí se od něj liší jen velmi málo
Výsledný Humvee se ukázal v roce 1983 a armáda hned objednala 2 334 kusů. Také ale byl dohodnut pětiletý kontrakt na dodávku 55 tisíc Humvee. Jeho prvním ostřejším nasazením byla válka v zálivu na počátku 90. let. Poté se zvedla ohromná vlna zájmu, takže se AM General, tehdy už v době, kdy automobilku AMC pohltil Chrysler, rozhodlo vyrábět civilní verzi tohoto stroje, označenou jako Hummer H1. Ta přišla na svět v roce 1992, kdy už bylo vyrobeno několik desítek tisíc armádních Humvee.
Celkem za třicet let života vzniklo na 281 tisíc armádních Humvee a spousta dalších civilních kousků, nepočítaje SUV označená jako H2 a H3. Nikdy to ale nebylo bojové vozidlo, nikdy se nepočítalo s nějakou skutečnou ochranou posádky před IED (Improvised Explosive Device, improvizované výbušné zařízení), které jsou dnes dost nebezpečné. Nejen před 30 lety, ale ještě ani v Afghánistánu v roce 2002 nebyla hrozba IED ani zdaleka tak vážná, jak je dnes. Obrnit Humvee není možné dostatečně efektivně a také takovou změnou přijde o své dobré jízdní vlastnosti.
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět
Místo Humvee se kvůli IED dnes používají vozidla MRAP, Mine Resistant Ambush Protected, tedy odolná minám a přepadením. Příběh Humvee stále nekončí, ještě dlouho to bude vozidlo ideální pro spoustu různých úkolů. V současnosti ale americká armáda hledá nové auto, které by nahradilo Humvee ve své víceúčelovosti a obratnosti a zároveň poskytlo ochranu srovnatelnou s vozy MRAP. Jak se to podaří, se zatím nechme překvapit.
Kompletní fotogalerie
První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...
... a třetí se od něj liší jen velmi málo
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět
Civilní verze vznikla po ohlasu, který Humvee sklidilo po válce v zálivu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 7 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 10 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 11 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan