Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaké auto přežije i konec světa? Tento Mercedes, nepotřebuje ani alternátor
18.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tenhle Mercedes skutečně nepotřebuje elektřinu a jezdí na cokoli, co hoří. Jeho spolehlivost je legendární a přežije i velmi nevybíravé zacházení.
Napadlo vás někdy, jaké auto by bylo nejlepší do postapokalyptického světa, ve kterém nebude fungovat nic z dnešních výdobytků? Kde bude nouze o elektřinu, palivo, jakékoli služby... Nápadů může být víc, sázkou na jistotu je ale v tomto směru starý dieselový Mercedes, konkrétně generace W123. A to hned z několika důvodů.
Začněme palivem. Pokud by nefungovaly rafinerie, což je docela pravděpodobné, benzín by dost možná rychle došel. I kdyby nikoliv, benzín vydrží maximálně rok, než se začne rozkládat a přestane být použitelný jako palivo v normálním motoru. Nafta má naopak mnohem delší trvanlivost, takže potkáte-li opuštěný náklaďák, můžete se zkusit podívat, jestli v nádržích ještě něco nezbylo.
Hlavně ale, když dojde už i nafta, můžete natankovat skoro cokoliv, co hoří. Tyler Hoover, majitel extrémně ojeté 911 996, na svém videu níže demonstruje tenhle fakt na Mercedesu 240D W123, který má pod kapotou atmosférický vznětový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Můžete klidně smíchat kerosin, stolní olej a klidně i motorový olej a nalít to do nádrže a motor bude fungovat.


Pohon Mercedeseu 240D W123 obstará cokoli, co hoří
Veškeré jeho díly jsou dostatečně odolné na to, aby zvládly i zoufale nekvalitní palivo; u moderního turbodieselu s vysokotlakým vstřikováním by takováhle směs mohla znamenat rychlý konec čerpadla a vstřikovačů. Starý Mercedes ale jezdit bude; občas se objeví různé zkazky o tom, že některé kusy jezdí pravidelně na použitý přefiltrovaný fritovací olej a pořád fungují.
Motor v 240D má jednoduché mechanické palivové čerpadlo, což znamená další výhodu - není potřeba vůbec žádné elektřiny na to, aby tohle auto jezdilo. Můžete klidně odpojit alternátor i baterii a máte-li vůz s manuální převodovkou, stále se rozjedete, protože všechno potřebné k jízdě tu je mechanické. Jen ke startu bude třeba kopec či někdo na roztlačení.


V autě můžete odpojit akumulátor i alternátor...
Divíte se, že takové auto pojede i dál? Není třeba, jen benzínový motor potřebuje jiskru, kterou bez elektřiny v motoru nevyrobíte, ale diesel s mechanickým palivovým čerpadlem naskočí, protože ke vznícení paliva stačí komprese ve spalovacích komorách. Nebudou svítit světla a k nastartování budete potřebovat roztlačit, ale budete se hýbat. Posilovač řízení je hydraulický a tlakoměr oleje má zavedenu trubičku s olejem přímo do palubní desky. Dokonce i zámky dveří jsou ovládané podtlakovými hadičkami, ne elektromotorky.
Jedinou nevýhodou 240D je, že kamkoliv pojedete, nesmíte spěchat. Tenhle motor má 68 koní a 97 Nm a W123 nebylo zrovna lehké auto, jak mimo jiné nechtěně demonstroval James May v jednom ze speciálů Top Gearu, ve kterém slavné trio přejíždělo Botswanu. Zrychlení na stovku se pohybuje v okolí dvaceti vteřin.


...a stejně pojede. Fungovat nebudou pouze světla a komfortní výbava
Kromě toho je ale 240D W123 slušně komfortní auto a velmi spolehlivé auto. Mercedes W123 je jedním z nejoblíbenějších aut Afriky ne proto, že by někdo nějak miloval trojcípou hvězdu, ale proto, že je prostě neprůstřelné. V muzeu Mercedesu údajně stojí jedno 240D, které najezdilo 4,5 milionu kilometrů jako taxík.
Pokud bude fungovat topení a klimatizace, pokud bude podtlakové vedení těsné a hlavně pokud nebude karoserie vykazovat známky koroze, Mercedesy W123 budou dost pravděpodobně jezdit věčně. A v případě atmosférických dieselů i po celosvětové jaderné apokalypse...











Odolnost Mercedesu W123 je legendární, ale když se něco přece jen pokazí, oprava prý není levná
Zdroj: Hoovies Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
včera
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
včera
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
včera
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
včera
Z Hujera rebelem za 24 hodin: Šéfka GM chtěla prodávat jen elektromobily, teď brečí, že kvůli jejich nařizování málem zavřela továrny
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
