Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes
7.4.2019 | Petr Miler
Automobilky běžně mají testovací tratě, na nichž auta vyvíjí a prověřují, obvykle ale stojí dále od míst, kde se jejich auta vyrábějí. Jen Italy napadlo vměstnat obojí do jedné a té samé budovy.
Období mezi oběma světovým válkami bylo pro Fiat velmi úspěšné. Na počátku 20. let měl na italském trhu podíl 80 procent a expandoval. Součástí růstu byla i nová továrna, postavená v turínské čtvrti Lingotto. Říkalo se jí prostě továrna Lingotto a byla inovativní v mnoha smyslech. Jedním z nich bylo první použití železobetonu pro budovu tohoto typu a této velikosti - na délku má asi půl kilometru. A dalším byl fakt, že na její střeše byla postavena testovací trať.
Umístění trati na takovém místě pochopitelně šetří prostor, zvláště když stavíte ve městě. Nebyl to tedy dodatečný nápad, budova byla takto projektována od začátku. Byla stavěna s tím, že v ní auta budou vyráběna efektivně a inovativně. V přízemí do ní vstoupily surové materiály a jednotlivé součástky a ty se postupně propracovávaly téměř 1,5 milionem metrů čtverečních plochy továrny, po jednotlivých patrech nahoru. Na každém z pěti pater byla jiná část výrobního procesu a úplně nahoře vyjel hotový Fiat.
Jeho cesta vedla přímo na testovací dráhu, kde se auto odzkoušelo, jestli všechna nižší patra odvedla svou práci uspokojivě. Pokud bylo vše v pořádku, sjelo se střechy po jedné ze spirálovitých ramp, principielně ne nepodobné nadzemním či podzemním garážím. Na každé straně budovy byla jedna taková rampa. Podobný systém výroby byl ve své době unikátní a nevíme o žádné jiné továrně aut, která by měla testovací trať na střeše.
A nejen, že člověk mohl jezdit po střeše, trať měla i dvě klopené zatáčky na svých koncích, takže se tady dalo jezdit i docela rychle. Lingotto si i díky této trati rychle získalo poměrně značnou slávu, což ukazuje mimo jiné i scéna z původního filmu Italian Job z roku 1969, kde vozy Mini na útěku před policií jedou kousek právě po téhle trati. Pokud znáte jen jeho moderní interpretaci, pusťte si tuto scénu níže.
Továrna plnila svou funkci dlouho, žádná ale neslouží nekonečně. Lingotto vydrželo v aktivní službě přes půl století a poslední auto sjelo z výrobní linky - a projelo se po trati v jejím původním účelu - v roce 1982. A bez zajímavostí není, že to byla Lancia Delta. Fiat totiž měl už tehdy novou továrnu, využívající modernější postupy, ale rozhodně nebyla tak zajímavá, jako půl kilometru dlouhý dům s testovací tratí na střeše. Lingotto tak zůstalo opuštěné.
Ne na dlouho. Jen pár let po ukončení výroby aut se z něj stalo společenské a obchodní centrum a tomuto účelu slouží dodnes. I trať na střeše je ale stále funkční, ne však už k testování aut nebo k závodění. Je dostupná i široké veřejnosti, příčné prahy a další zábrany ji ale pro ježdění autem zrovna vhodnou nečiní, pořádají se tu spíše různé večírky a podobné události.
Více jak sto let starý dům - výstavba začala v roce 1916, ještě za války - tak stále funguje. Pokud tedy letos v létě pojedete okolo Turína, můžete se na tomto místě zastavit. A pokud tam pojedete Fiatem či Lancií vyrobenými někdy mezi roky 1923 a 1982, je dost pravděpodobné, že vaše auto své první kilometry najelo právě na střeše továrny Lingotto. Pokud ne, prohlédněte si aspoň fotografie níže, jsou stále působivé...
Takhle vypadala továrna Lingotto kdysi
Dodnes stojí, je z ní společenské a nákupní centrum
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.