Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Karl Lagerfeld je mrtev. Za svého života navrhl i několik aut, změnil historii BMW
20.2.2019 | Petr Prokopec
Jeho přispění světu módy je obecně známé, ne každý ale ví, jak blízko měl k autům. Ne ovšem tak, že by je sbíral, i ta spíše navrhoval, mimo jiné stál u zrodu divize BMW Individual.
Včera se do módního nebe odebral slavný německý návrhář a fotograf Karl Lagerfeld. Proslul zejména jako kreativní ředitel značky Chanel, přičemž tuto pozici zastával nepřetržitě od roku 1983 až do své smrti. I díky tomu objevil řadu topmodelek, z nichž mnohé mu zapózovaly i ve chvíli, kdy fotil známý kalendář pro pneumatikářskou společnost Pirelli. To ovšem nebyl jeho jediný průnik do světa automobilů, i když na rozdíl třeba od Ralpha Laurena se z něj nestal sběratel.
Lagerfeld se ovšem na druhou stranu do automobilové historie zapsal daleko více než jeho kolega vlastnící mimo jiné jedno ze čtyř vyrobených Bugatti Type 57 Atlantic. Stál totiž u zrodu divize BMW Individual, když si v roce 1992 objednal řadu 7 generace E32 s řadou specifických přání. Lagerfeld nebyl člověk, kterému by si automobilka dovolila říci ne, a tak jej přizvala do tvůrčího procesu. Odstartovala tím téměř dekádu dlouhou spolupráci, během níž vzniklo i individualizační oddělení, které dnes chápeme jako něco samozřejmého.
Jak jsme již zmínili, prvním společným dílem byla sedmičková limuzína generace E32, konkrétně pak verze 750iL, která se pod kapotou pyšnila pětilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 299 koní. Na ten samozřejmě Lagerfeld ani nesáhl, v případě karoserie se však zasadil o dvoubarevné lakování, kdy boky vozu jsou černé a prostředek šedý. Tyto odstíny odděluje modrá linka, kromě jednotlivých panelů se navíc objevují i na litých kolech z BMW M5.
Interiér dostal čalounění jemnou bílou kůží. Společnost jí dělají dřevěné dekory se specifickým motivem, počítat je možné také s vrcholnou výbavou. Do té se nastěhovala i chladicí schránka na šampaňské a dvě křišťálové flétny či třeba duální klimatizace. Tyto dnes již relativně běžné prvky byly před takřka třiceti lety unikem, i proto vrcholná řada 7 stála více než dvojnásobek toho, co si BMW účtovalo za základní 730i.
Přesunout se můžeme o kus dále, opětovně k modelu 750iL. Tentokráte však již jde o novější generaci E38, která již nesla název divize Individual přímo v názvu. Lagerfeld pět let po zrodu originálu opět použil dvoubarevný lak karoserie, tentokráte spojil stříbrnou metalízu a červené boky. Dovnitř se nastěhovala kůže Nappa ve vanilkovém odstínu. Tento vůz ale tak trochu, hlavně kvůli svému nástupci, zapadl.
Vůbec největší otisk v automobilové historii Lagerfeld zanechal se svou třetí a poslední kreací. Opět u toho byla značka BMW, znovu se pak jednalo o generaci E38. Tentokráte se v centru dění ocitla vzácná luxusní varianta L7, která vznikla pouze v 899 exemplářích. Oproti běžné prodloužené limuzíně byla protažena ještě o dalších 25 centimetrů, což nakonec zvedlo celkovou délku na tehdy enormních 5,37 metru.
BMW vyrábělo provedení L7 v letech 1997 až 2001, ovšem pouze během posledních dvou let byla vybavena skleněnou přepážkou dělící řidiče a VIP cestující. Návrhář sáhl právě po verzi z roku 2000, které stejně jako svým dvěma předchozím kreacím dodal dvoubarevný lak. Užití dvou odstínů však tentokráte nebylo tak křiklavé, dvojici tvořily odstíny Chestnut Brown Metallic a Gold Orange Metallic.
Ve zlatohnědém duchu se nese rovněž interiér, který nelze nazvat jinak než přehlídkou luxusu. Kromě záplavy kůže Nappa a dřevěných dekorů zde přitom máme i schránky na papírové kapesníčky ve dveřích či dokonce zabudovaný sejf. Vůbec poprvé je přiznána i kolaborace s Lagerfeldem, na výklopných stolících se objevilo jeho jméno. Samozřejmostí byl chladicí box, zábavní systém a dnes již přežitý fax.
Stejně jako předchozí provedení 750iL Individual dostala i varianta L7 pod kapotu dvanáctiválec. Jeho objem však vůči generaci E32 narostl na 5,4 litru, výkon pak povyskočil na 326 koní. Zatímco běžná prodloužená řada 7 s ním zvládala sprint na stovku za 6,6 sekundy, u provedení L7 se čas natáhl o čtyři desetiny. Stále se však jedná o působivou dynamiku, i dnešním pohledem, zvláště u 2,5tunového luxusního kolosu.
Ani tím Lagerfeldova „kariéra“ v automobilové branži neskončila, slavný návrhář později spolupracoval i s Volkswagenem, Opelem či Rolls-Roycem při úpravách a focení vozů těchto značek. V případě druhé zmíněné u toho byla i jeho kočka Choupette, kterou miloval nadevše a dokonce v roce 2013 prohlásil, že by si ji vzal, pokud by to bylo legální. Lagerfeld se zkrátka při zemi nedržel v žádném ohledu, minimálně v případě BMW ale svými požadavky inspiroval celou automobilku ke změně uvažování, která ji dnes přináší jistě nemalé peníze navíc.






První kolaborací BMW a Karla Lagerfelda byl model 750iL generace E32
Obdobný dvoubarevný lak užil návrhář i pro BMW 750iL Individual E38...
...do stejné generace patří i extra prodloužené provedení L7, to již pod hlavičkou divize BMW Individual, která vznikla z jeho popudu
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Most Superbike: Dominantní Toprak včera 21:55
- V SSP300 Humberto Maier, 8. Svoboda, 22. Novotný včera 21:51
- Superpole pro Mahiase, 21. Vostatek, Kocourek a Feigl NQ včera 21:48
- Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství včera 13:44
- Bimota pokračuje i v roce 2026 ve stejné sestavě včera 08:47
Nejnovější články
Apple dostal nový CarPlay do prvního auta a řekl, co bude s tím dosavadním. Má bezprecedentní kontrolu nad vozem
před hodinouVW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
před 2 hodinamiIndové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva