Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada kdysi předběhla dobu. Crossover prodávala léta předtím, než přišly do módy
5.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Cokoli připomínající SUV, crossovery míchající dohromady osobní a terénní auta, jsou dnes zaručeným receptem na úspěch. Lada s takovým autem přišla před 21 léty.
Ať už se vám to líbí nebo ne, SUV a jim blízké crossovery jsou modlou doby. Teprve před pár hodinami jsme psali o tom, že v Evropě už jsou skoro každým třetím prodaným autem a při dvacetiprocentním meziročním růstu nelze čekat, že by jejich podíl na trhu nestoupal jen výš. Není až tak přehnané říci, že automobilky mohou postavit cokoli, co jen zavoní po SUV a bude z toho úspěch - trh je do takových aut prostě zblázněný.
Před dvěma dekádami po nich neštěkl ani pes a právě tehdy přišel na svět vůz, o kterém dnes bude řeč - Lada Tarzan. Jde o crossover jak vyšitý, skoro dokonalou kombinaci off-roadu a osobního silničního vozu. Dnes by se po něčem takovém zákazníci zřejmě utloukli, tehdy je to ale nechávalo chladnými. I proto tento ruský stroj zůstává jen málo známým.
Nebyl to pouhý koncept, tohle auto se opravdu jmenuje jako muž z džungle a tak se i vyrábělo; dokonce mělo více verzí a dvě generace a bylo v prodeji až do roku 2006. Poprvé se objevilo v roce 1997 a na rozdíl od Golfu Country Syncro to byl poctivý offroad s karoserií obyčejného hatchbacku. Byla to kombinace Lady Niva a Lady Samara.
Pochopitelně, z Nivy pochází veškerá mechanika. Je tu tedy poctivá čtyřkolka s redukcí, rámová konstrukce a motor o objemu 1,7 litru, který dává až 61 kW (83 koní) při 5 200 ot./min. Všechno zůstalo zachováno, takže po stránce terénních schopností bude tahle stará ruská krabice lepší než kdekterý moderní crossover. Na silnici jste se pak mohli dočkat zrychlení na stovku za 17 sekund a maximální rychlosti 150 km/h, při hmotnosti 1 230 kg zkrátka nešlo o úplně ospalý stroj.
Samara byla zdrojem karoserie, a tak právě s ní koresponduje část rozměrů - délka 4 174 mm a šířka 1 690 mm. Výšce 1 580 mm už pomohla jiná konstrukce a unikátní tu je právě fakt, že ta karoserie sedí mnohem výš, než je běžné. A a bodykit vypadá jako dílo nějakého tunera. Že vozy na snímcích mají takový původ, si pomyslí leckdo, jenže tomu tak není. A pár dalších možná napadne podobnost s BMW X6, alespoň z některých úhlů. Interiér však tomu v BMW nemůže být vzdálenější, jak ukazuje jeden z obrázků.
Existovaly dvě varianty, pětidveřová a třídveřová. Celkem se v letech 1997 - 1999 vyrobily údajně jen asi tři stovky Tarzanů, takže je jasné, že sběratelé mají o tato auta mít enormní zájem. Ovšem najít nějaké na prodej i v Rusku, natož mimo ně, je nadlidský úkol, tahle auta jsou opravdu vzácná a většina majitelů ví, co jim stojí v garáži. Jak poznáte i z přiložené galerie, těžké je vůbec sehnat jeho kvalitní fotky, dobové i současné.
Pětidveřová varianta se dočkala i pokračování, nazvaného Lada 111-90 Tarzan-2. Tento stroj dokonce dostal pneumatiky s bílým pruhem, která vypadají, jako by spíš patřila na americký crossover AMC Eagle z roku 1979. I zde je základ v Ladě Niva a karoserie 2111 je na něj posazena, jen má vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol. Tento stroj se vyráběl do roku 2006 a lidé si ho kupovali kvůli terénním schopnostem, ne kvůli vzhledu. Existoval jako kombi i jako pětidveřový liftback, ani to ale nebyl velký úspěch.
Je skoro smutné, že Lada něco takového nabízela do roku 2006, tedy do doby, kdy auta tohoto ražení teprve začala chytat dech. Ani teď ale nemusí přijít zkrátka - nabízí model X-Ray. Jen u nás ho bohužel nekoupíte a v terénu lepší než Tarzan asi nebude...

























První Lada Tarzan byla ve výrobě asi dva roky

Druhá generace se údajně vyráběla sedm let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před hodinou
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
