Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Máte dost downsizingu? Kupte si stroj se dvěma motory V12 od Lamborghini
18.8.2018 | Petr Miler
Už stroj hnaný jedním V12 od Lamba je v dnešní době balzám na duši, tento používá hned dva naráz. Vznikl na přání samotného Ferrucia Lamborghiniho.
Dnešní doba není příliš uspokojivá pro lidi, kteří si potrpí na objemné motory s mnoha válci. Downsizing jako trend je sice mrtvý, jenže dotáhl to tak daleko, že velké auto hnané litrovým tříválcem dnes není ničím výjimečným. Pokud chcete více, pár spás se ještě najde, pokud ale chcete něco opravdu enormního, je třeba zamířit do historie třeba za tímto unikátem.
Na svědomí jej má italský výrobce člunů Riva, protože je to člun. Ale nelekejte se neproměnili jsme se v Lodní fórum, spojitost se světem aut je tu pořádná. Abychom se k ní ale propracovali, musíme si nejprve říci, čím se Riva proslavila především.
Je to stroj jménem Aquarama z 60. let minulého století. Jeho trup byl obložen mahagonovým dřevem a elegance měl na rozdávání. Nikoliv překvapivě se majitelé rekrutovali z řad boháčů - jmenujme např. monackého prince Rainiera nebo herce Petera Sellerse. Aquarama měla na rozdávání také rychlosti, o pohon se staraly dvojice osmiválců GM nebo Chrysleru, které měly každý až 400 koní. Když si ale Ferrucio Lamborghini objednal jednu Aquaramu pro sebe, chtěl něco zvláštního. A právě tady jsme se dostali k jádru věci.
Ferrucio nikdy nebyl skromný muž, pro svůj kus s číslem 278 si tedy vymínil instalaci 3,9litrového dvanáctiválce, který sám vyráběl pro svůj tehdejší model 350 GT. Bylo by to něco, už kdyby měl mít jeden, jenže do lodi putovaly hned dva. Lamborghiniho Aquarama se tak rázem stala nejrychlejším vyrobeným kouskem, a to přes fakt, že atmosférické dvanáctiválce nebyly pro použití na vodě ideální. Poněkud jim chyběl výkon v nízkých otáčkách a v sestavení, v jakém motory v lodi byly, nedokázaly běžet v dokonalé souhře. I tak to byl stroj k pohledání, a tak si Lamborghini svou Aquaramu ponechal až do roku 1989, kdy ji prodal.
Nový majitel nahradil dvanáctiválce standardními V8 od GM, protože měl obavu z ohromných nákladů na údržbu italských V12. Původní motory daroval muzeu Lamborghini. V roce 2002 zemřel a na loď se na nějakou dobu zapomnělo. Až do roku 2010, kdy byla objevena na dvoře domu v Itálii. V adekvátním stavu ji koupil Adriaan de Vries, nizozemský sběratel.
Ve spolupráci s firmou Riva World v nizozemském Uithoornu se pustil do renovace. Práce vedl Sandro Zani a oprava měla být dokonalá, člun měl po ní být jako nový. Mimo jiné měl mít v útrobách opět dvanáctiválcové motory Lamborghini. To se podařilo, ovšem nejsou to ty konkrétní z muzea. Zani získal jeden z USA a druhý z Německa.
Jeho tým ale dostal povolení půjčit si jeden z původních motorů a rozebrat ho, aby bylo možné ty nové připravit jako co nejvěrnější kopie původních. Pomáhal dokonce i Lino Morosini, který kdysi vedl motorárnu firmy Riva a pracoval i na původním projektu člunu s dvanáctiválci Lamborghini.
Motory nicméně úplně stejné nejsou. Jejich objem byl zvětšen na 5,5 litru, byly naladěny na větší točivý moment v nižších otáčkách a omezovač otáček byl nastaven na 6 600 z původních 7 000, aby se zabránilo případnému přehřívání. Jeden z nich byl také upraven pro opačnou rotaci klikové hřídele a motory teď běží „proti sobě” pro hladší souhru při pohonu lodi.
V roce 2013 byla renovace hotová a sám Carlo Riva, zakladatel firmy, ji vyzkoušel na jezeře Iseo. Opět je to nejrychlejší Aquarama světa a Carlo Riva loni v dubnu opustil náš svět s vědomím, že jeho nejvzácnější a možná i nejlepší výtvor neskončil někde v kamnech. Aktuálně je loď opět na prodej, a to u firmy DBC Marine v dánském Skovshovedu. Cena? Necelých 715 tisíc Eur, tedy aktuálně něco přes 18 milionů Kč. Málo to není, ale dříve se prodával i skoro třikrát dráž a výjimečnější stroj se zajímavější historií abyste pohledali. A nebo vás napadá, co jiného by šlo pohánět dvěma 5,5litrovými dvanáctiválci Lamborghini?
Zrenovovaná Lamborghiniho Aquarama poháněná dvěma motory 5,5 V12 je nyní na prodej
Původní fotky stroje ze 60. let stroj ukazují i se samotným Ferruciem
Zdroj: Yacht World
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva