Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul

Trápení je u konce. Šéf koncernu Daimler rozhodl, že další snaha o vzkříšení značky Maybach nemá smysl. Pojďme se krátce ohlédnout za její historií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul

26.11.2011 | Petr Miler | 2 příspěvky

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trápení je u konce. Šéf koncernu Daimler rozhodl, že další snaha o vzkříšení značky Maybach nemá smysl. Pojďme se krátce ohlédnout za její historií.

Je to smutný konec smutného příběhu. Firma Wilhelma Maybacha, dřívějšího technického ředitele Daimleru, vznikla roku 1909 jako výrobce především leteckých motorů. Známou se stala hlavně díky dodávkám agregátů pro vzducholodě Zeppelin, později ale využila svého know how i pro výrobu aut. Řadu vskutku luxusních vozů vyrobila Maybach-Motorenbau GmbH mezi oběma světovými válkami, ta druhá ale její aktivity na poli vývoje a výroby výjimečných aut narušila natolik, že se k nim ani po jejím skončení nevrátila.

Soustředila se opět hlavně na produkci motorů všeho druhu, až ji roku 1960 převzal koncern, z něhož původně vzešla, Daimler. Historie společnosti je od té doby plná všemožných škatulat, přejmenování, spojování a rozdělování v rámci mateřského koncernu, tím podstatným pro náš automobilový příběh je ale fakt, že Maybach coby značka zůstal v rukou Daimleru, který její možné znovuzrození naznačil již v roce 1997. To se na tokijském autosalonu představil koncept Mercedes-Benz Maybach postavený na bázi tehdejší třídy S, který naznačoval možný pokus Daimleru pustit se do křížku s tradičními britskými výrobci vůbec nejluxusnějších aut světa.


Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 1 - Maybach 42 1939 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 2 - Maybach 42 1939 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 3 - Maybach 42 1939 03
Maybach 42 okouzloval meziválečnou smetánku

Pár let ale o Maybachu nebylo příliš slyšet a situace se změnila až o několik roků později. V mezičase se totiž odehrál prodej tehdy spojených firem Rolls-Royce a Bentley, na jejichž převzetí měl Daimler spadeno. Byl ale přeplacen konkurenčním Volkswagenem a i když ten měl zájem pouze o značku s létajícím B ve znaku, ani Rolls-Royce pod křídly Daimleru neskončil. Ve vcelku spletitém příběhu, jenž by vydal na jiný článek, si totiž značku a logo „Rollsu” pojistilo BMW dodávající tehdy oběma britským automobilkám motory. To po složitých jednáních nakonec našlo s Volkswagenem řešení, jak si aktivity obou firem rozdělit a Rolls-Royce dodnes spravuje samo. Daimler tehdy ostrouhal a rozhodl se pro řešení, které se z dnešního pohledu jeví jako velmi nešťastné: vytvořit britskému duu staronovou konkurenci.

V roce 2002 tak vyrukoval s modely Maybach 57 a 62. Šlo v podstatě o jedno auto postavené na bázi třetí generace Mercedesu třídy S lišící se svými rozměry. Číslovka v názvu udává přibližnou délku v decimetrech, když menší model měřil 5 728 mm a delší 6 165 mm. O jejich pohon se postaral dvanáctiválcový zážehový agregát přeplňovaný dvěma turbodmychadly podávající výkon až 405 kW (551 koní). Více o těchto vozech se můžete dočíst v článku pojednávajícím o edicích Zeppelin 57 a 62 z roku 2009.

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 4 - Maybach Edition 125 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 5 - Maybach Edition 125 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 6 - Maybach Edition 125 04
Novodobý Maybach, zde v provedení 57 S Edition 125

I přes nespornou kvalitu, exkluzivitu, obdiv části publika (zejména pak německého) a výjimečné služby spojené s vlastnictvím těchto aut se Maybachu nikdy zdaleka nepodařilo dosáhnout úspěchu na trhu, který by ospravedlnil jeho další existenci. Zatímco se britské značky v rukou německých konkurentů těšily neobyčejnému zdraví, Maybach padal ke dnu. Nikdy neprodal více než pár set aut za rok a jeho 200 prodaných vozů v roce 2010 jakožto poslední veřejně známé číslo je jen smutným obrazem jeho tržního potenciálu. Pro srovnání - Rolls Royce loni prodal na 2 700 a Bentley dokonce 5 100 vozů. Letos pak tyto značky vykázaly za devět měsíců letošního roku vyrůst o 41 resp. 31 procent.

To jsou pozice natolik odlišné, že by je Maybach mohl jen těžko v dohledné době změnit, rozhodně pak ne s vozy, které má nyní k dispozici - prodává stále dva zmíněné modely představené již v roce 2002 a to je na Brity okouzlujícími novinkami jako je Bentley Mulsanne nebo Rolls-Royce Ghost prostě málo. Proto stálo před Dailmerem rozhodnutí: pustit se do vývoje nových modelů, nebo s Maybachem skončit?

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 7 - Zeppelin02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 8 - Zeppelin04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 9 - Zeppelin06
Fascinující interiér novodobého Zeppelinu

Původně zástupci firmy hovořili o tom, že tento rébus vyřeší do 1. července tohoto roku, nakonec se tak ale nestalo. Mohla za to zřejmě i dále probíhající jednání s majiteli automobilky Aston Martin, s níž Daimler chtěl spolupracovat na vývoji nových vozů, čímž by na jednu stranu snížil své náklady na vývoj a přitom výsledný produkt více odlišit od toho, co dnes nabízí jeho třída S. K podobné dohodě ale nakonec nedošlo a nad jakýmkoli alternativním řešením Daimler nakonec vedení německé firmy zlomilo hůl.

Vyplývá to z rozhovoru nejvyššího šéfa koncernu Dietera Zetscheho, který v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl: „Vedli jsme rozsáhlou interní diskuzi o tom, která z cest by nám zajistila větší úspěch v luxusním segmentu a došli jsme k jasnému závěru, že šance značky Mercedes jsou mnohem větší než v případě Maybachu. Proto nemá smysl vyvíjet nástupce současných modelů.”

Podle dalších dostupných informací bude Dailmer vyrábět současné Maybachy až do roku 2013, kdy se nad nimi definitivně zavře voda. V nabídce automobilky by je měly nahradit nové deriváty třídy S, které si ovšem budou nadále říkat Mercedes. Mělo by se jednat zejména o model S600 Pullman, což bude představovat další návrat slavného jména. Z Maybachu se tak zjevně nestane ani „podznačka” Mercedesu, jak se dříve spekulovalo. Nestane se z něj nic, zkrátka zmizí do propadliště dějin, kde to z let 1941 až 1996 velmi dobře zná.

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 10 - xenatec_coupé xenatec_coup‚1Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 11 - xenatec_coupé xenatec_coup‚3Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 12 - xenatec_coupé xenatec_coup‚2
Maybach nezachránily ani přestavby od Xenatecu

Končí tak jeden německý sen, v jehož scénáři stálo cosi o hrdě skvícím se Maybachu a u dna se potácející britské klasice. Stal se ale pravý opak a brzy budeme moci jen vzpomínat, co že to byl otevřený Maybach 62 S Landaulet, nejrychlejší obrněný vůz světa Maybach Guard nebo upravený Maybach 57 S Coupe alias Cruisiero, jehož výrobce, firma Xenatec, mimochodem nedávno vyhlásil bankrot.

Jestli se ještě někdy s novými Maybachy setkáme na silnicích je nyní otázkou pro věštce. S ohledem na poslední události ale předpokládáme, že dříve než za dalších padesát let se o její druhé znovuzrození nikdo nepokusí...

Galerie vybraných modelů značky Maybach

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 13 - Maybach 42 1939 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 14 - Maybach 42 1939 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 15 - Maybach 42 1939 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 16 - Maybach DS 8 Zeppelin 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 17 - Maybach DS 8 Zeppelin 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 18 - Maybach DS 8 Zeppelin 03
Typy 42 a DS Zeppelin okouzlovaly meziválečnou smetánku

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 19 - Maybach 62s 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 20 - Maybach 62s 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 21 - Maybach 62s 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 22 - Maybach 62s 04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 23 - Maybach 62s 05Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 24 - Maybach 62s 06Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 25 - Maybach 62s 07Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 26 - Maybach 62s 08Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 27 - Maybach 62s 09Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 28 - Maybach 62s 10Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 29 - Maybach 62s 11Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 30 - Maybach 62s 12Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 31 - Maybach 62s 13Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 32 - Maybach 62s 14Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 33 - Maybach 62s 15
Maybach 62, zde v provedení S značící více Special než Sport

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 34 - Zeppelin08Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 35 - Zeppelin09Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 36 - Zeppelin10Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 37 - Zeppelin01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 38 - Zeppelin02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 39 - Zeppelin04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 40 - Zeppelin05Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 41 - Zeppelin06Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 42 - Zeppelin11Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 43 - Zeppelin12
Novodobé Maybachy v provedení Zeppelin se snažily zaujmout ještě větším než velkým luxusem

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 44 - 07C2250_113Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 45 - 07C2250_105Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 46 - 07C2250_084Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 47 - 07C2250_122Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 48 - 07C2250_002Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 49 - 07C2250_105Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 50 - 07C2250_108
Studie Maybachu 62 S Landaulet byla tak trochu šílená

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 51 - Maybach Exelero 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 52 - Maybach Exelero 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 53 - Maybach Exelero 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 54 - Maybach Exelero 04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 55 - Maybach Exelero 05Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 56 - Maybach Exelero 06Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 57 - Maybach Exelero 07Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 58 - Maybach Exelero 08Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 59 - Maybach Exelero 09Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 60 - Maybach Exelero 10
Unikátní Exelero se snažilo pozvednout image značky

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 61 - Maybach 2011 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 62 - Maybach 2011 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 63 - Maybach 2011 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 64 - Maybach 2011 04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 65 - Maybach 2011 05Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 66 - Maybach 2011 06Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 67 - Maybach 2011 07Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 68 - Maybach 2011 08Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 69 - Maybach 2011 09Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 70 - Maybach 2011 10Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 71 - Maybach 2011 11Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 72 - Maybach 2011 12Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 73 - Maybach 2011 13Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 74 - Maybach 2011 14Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 75 - Maybach 2011 15Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 76 - Maybach 2011 16Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 77 - Maybach 2011 17Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 78 - Maybach 2011 18Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 79 - Maybach 2011 19Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 80 - Maybach 2011 20Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 81 - Maybach 2011 21Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 82 - Maybach 2011 22Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 83 - Maybach 2011 23Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 84 - Maybach 2011 24Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 85 - Maybach 2011 25Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 86 - Maybach 2011 26Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 87 - Maybach 2011 27
Maybachy prošly pro rok 2011 menším faceliftem, vydržet s ním budou muset až do smrti...

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 88 - Maybach Edition 125 01Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 89 - Maybach Edition 125 02Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 90 - Maybach Edition 125 03Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 91 - Maybach Edition 125 04Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 92 - Maybach Edition 125 05Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 93 - Maybach Edition 125 06Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 94 - Maybach Edition 125 07Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 95 - Maybach Edition 125 08
Maybach Edition 125 je letošní narozeninovou labutí písní

Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 96 - xenatec_coupé xenatec_coup‚1Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 97 - xenatec_coupé xenatec_coup‚3Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 98 - xenatec_coupé xenatec_coup‚2Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 99 - xenatec_coupé xenatec_coup‚4Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 100 - xenatec_coupé xenatec_coup‚5Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 101 - xenatec_coupé xenatec_coup‚6Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 102 - xenatec_coupé xenatec_coup‚7Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul - 103 - xenatec_coupé xenatec_coup‚8
Maybach 57 S Coupe alias Cruisiero nevznikl přímo u Mercedesu, byl ale jedním z mála Maybachů, který v poslední době dokázal zaujmout

Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung

Petr Miler

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše