Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci postavili vlastní „diesel na benzín“ 10 let před Mazdou, teď o něm mlčí
28.7.2019 | Petr Prokopec
Vznětový motor schopný spalovat benzin je dnes díky úsilí Mazdy velká věc, která se dostala až do prodeje. Mercedes totéž ukázal v roce 2007, tím skončil.
Během uplynulých týdnů jsme se opakovaně zmiňovali o nové pohonné jednotce Mazdy, kterou lze ve stručnost charakterizovat jako „diesel na benzin“. Motor zvaný SkyActiv-X vstoupil do prodeje, a vdechl tak život dlouho skloňované technologii HCCI, která namísto klasických svíček, které se u benzinových motorů starají o zapalování, využívá vysokého tlaku a samovznícení jako dieselové agregáty. Jelikož je ale řešení Mazdy poněkud komplikovanější, říkají mu Japonci SPCCI, protože zcela bez svíček si nevystačí.
Dnes ovšem řeč nebude o Mazdě, místo toho zamíříme k Mercedesu. Německý výrobce s touto technologií koketoval rovněž a už deset let před tím, než Japonci vytáhli první prototypy SkyActivu-X, představil na autosalonu ve Frankfurtu koncept F700, který se pyšnil řadou zajímavých novinek.
Pomineme-li extravagantní vzhled, pak šlo hlavně o aktivní podvozek Pre-Scan, který za pomoci dvou laserových čidel umístěných v předních světlech mapuje povrch silnice před vozem a přizpůsobuje mu nastavení. Tato technologie se v mezičase stala realitou, což ovšem rozhodně nelze říci o pohonném ústrojí pod přední kapotou. Tam se objevil 1,8litrový čtyřválec s dvojitým přeplňováním, kterému při rozjezdu napomáhal elektromotor. Spalovací agregát přitom dával k dobru 238 koní, s nimiž bylo spárováno ještě 18 elektrických koní. Mimo to souprava doplněná sedmistupňovým automatem produkovala 400 Nm točivého momentu.
Dle technických parametrů měl vůz zvládat zrychlení z klidu na stovku za 7,5 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 200 km/h. Stran toho měl dosáhnout průměrné spotřeby 5,3 l/100 km, což jsou vše působivé hodnoty, pokud si uvědomíme, že jich dosahovala limuzína dlouhá 5 180 milimetrů, široká 1 960 mm, vysoká 1 438 mm, užívající rozvoru 3 450 mm. Mimo to koncept vážil 1 700 kilogramů.
Mercedes do agregátu s názvem DiesOtto vkládal velké naděje a naznačoval, že ve voze o velikosti třídy S zastane stejnou práci jako benzinový 3,5litrový šestiválec či třílitrový turbodiesel. Sliboval sériovou výrobu, do té jej ale nikdy nedostal, přestože ani Němci nešli ryze „bezsvíčkovou“ cestou a podobně jako Japonci zvolili pro starty či plné zatížení zážeh pomocí klasické svíčky. Na samovznícení pak motor přecházel automaticky.
O tři roky později, tedy v roce 2010, vedoucí výzkumu německé značky Herbert Kohler potvrdil, že na projektu se stále pracuje. Automobilka měla dle něj překlenout tři z pěti problémů, na které během vývoje narazila. Zahájení sériové výroby do pěti let prý nemělo nic bránit. Nicméně aktuálně se píše rok 2019 a v Mercedesu po projektu DiesOtto již nikdo ani neštěkne.
Důvod netřeba dlouho hledat, Mercedes si na rozdíl od Mazdy se zbylými potížemi neporadil; nebo alespoň ne tak, aby byly z jeho pohledu dostatečně uspokojivě vyřešeny z hlediska potřeb každodenního používání. Tak buď to Mazda dokázala a nebo se spokojila s něčím, s čím třícípá hvězda nikoli. Že by každý výrobce takový motor chtěl dnes mít v nabídce, je nade vší pochybnost.

































V roce 2007 představil Mercedes koncept F700, který disponoval technologií skenování vozovky, jíž přizpůsoboval nastavení podvozku. Zatímco tento systém již v provozu je, k zahájení sériové výroby revolučního motoru DiesOtto nedošlo
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před hodinouRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 2 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 4 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva