Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci před 19 léty postavili jediný opravdu luxusní kombík, na výrobu neměli odvahu
7.2.2020 | Mirek Mazal
Němci staví kombíky i na základě velmi výkonných a luxusních modelů, v úplně nejvyšší třídě se ale touto cestou nikdy nevydali. Audi bylo v roce 2001 sakramentsky blízko.
Myšlenka velkého, luxusního a přitom praktického auta by se mohla líbit nejednomu náročnějšímu cestovateli vyžadujícími krom pohodlného prostředí také více prostoru uvnitř. Nic takového ale nikdo nikdy do sériové výroby nedostal. Existují kombíky velké, výkonné i luxusní, ale žádný nespojil všechny tyto vlastnosti dohromady. Vrcholem byly a jsou modely jako Audi RS6 Avant nebo Mercedes-AMG E63 kombi, o třídu výš se žádná z německých prémiovek nevydala a aktivity konkurentů na tomto poli nestojí za řeč.
Mohlo to být všechno jinak. V roce 2001 totiž debutoval koncept kombíku Audi A8. Od vývojářů dostal jméno Audi Avantissimo a vysvětlovat to dlouze netřeba - toto označení má základ ve slově Avant, které u čtyř kruhů tradičně značí kombíky.
Vůz vycházel z druhé generace A8 interně označované jako D3 a svými rozměry připomínal rychlý stěhovák. Audi odolalo již tehdy začínající oblibě SUV a postavilo tuhle lahůdku jen jako čisté kombi. Jeho délka 5,06 m a šířka 1,91 m jej řadí mezi velké vozy, výškou 1,43 m ale zůstává docela při zemi. Pro srovnání, tehdejší A6 Avant byl o 5 cm vyšší, přitom o 25 cm kratší a 10 cm užší.
Použitím hliníkových dílů konstruktéři snížili celkovou hmotnost automobilu na možné minimum, výsledek kazí snad jen těžká prosklená střecha se solárními panely. Jimi získaná energie ale sloužila k napájení ventilačního systému kabiny během parkování. Exteriér byl střízlivě futuristický, krémový čtyřmístný interiér s dřevěným obložením už ale nebyl daleko od sériových automobilů se čtyřmi kruhy ve znaku té doby.
Pod kapotou dřímal 4,2litrový benzínový osmiválec se dvěma turby o celkovém výkonu 316 kW (430 koní) a 600 Nm točivého momentu. Pohonná jednotka vycházela ze závodního speciálu Audi R8 ze závodu 24 hodin v Le Mans a byť v dnešní době její parametry neoslní, tehdy šlo na nikoli výkonnou verzi velkého kombíku o výjimečné parametry. Výkon putoval na všechna kola prostřednictvím šestistupňové samočinné převodovky s možností sekvenčního řazení.
Na obě nápravy s pneumatickým pérováním v továrně nasadili masivní hliníkové disky s leštěným povrchem obuté do runflatových pneumatik s čidlem tlaku a „bezvzduchovým dojezdem” do vzdálenosti až 200 km rychlostí do 80 km/h.
Přední nárazník plynule přecházel do blatníků, vedle obdélníkové mřížky chladiče po stranách našly místo bixenonové světlomety s pohyblivými reflektory, které se natáčely do zatáček podle natočení volantu se. Další zajímavostí jsou čisté boční linie bez žádných záhybů a velká okna. Zadní partie se nesou v podobném duchu a konzervativní tvary naruší pouze čtveřice koncovek. Třešničkou na dortu je elektricky ovládaná podlaha nákladového prostoru.
Jak všichni víme, tohle auto se nikdy nezačalo vyrábět, snad Němcům tehdy chyběla trocha odvahy. Zda je čeho litovat, posuďte sami - podobný vůz by si jistě nenašel velká kvanta zákazníků, v nabídce automobilek typu Audi by ale byl dodnes raritou.
Nikdy nevyráběný projekt byl plný nových technologii, které Audi později začalo používat v sériové výrobě. Samotný kombík A8 ale do produkce nikdy neposlalo
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan