Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se do ruského speciálu pro vojenské přehlídky. Hýří díly z jiných aut
14.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tento týden jsme mohli při oslavách Dne vítězství v Moskvě znovu vidět dva přehlídkové ZILy. Vypadají staře, ale jsou docela nové. A hodně zajímavé.
I my jsme na začátku tohoto týdne slavili Den vítězství, který připomíná moment definitivní kapitulace rozpínavého nacistického Německa v roce 1945. Je to jistě významný okamžik nejen českých resp. československých dějin, ještě větší rozruch než v západnějších koutech Evropy ale tradičně vyvolává v Rusku, kde slaví Den vítězství o něco později. Oslavy tradičně doprovází monstrózní vojenská přehlídka, která by nás nemusela až tak zajímat, pokud by se na ni ovšem neobjevovaly dva pozoruhodné přehlídkové vozy - pozoruhodnější, než by vás na první pohled napadlo.
Na první pohled mohou vypadat, jako kdyby je Rusové na Rudé náměstí vytáhli rovnou z muzea, ve skutečnosti jsou to ale docela moderní stroje. Běžně není možné je poznat z větší blízkosti, neboť na jejich palubách se nachází hlavní velitel pozemních vojsk Oleg Saljukov a ministr obrany Sergej Šojgu, dva pečlivě střežení prominenti současného vedení země. Když se ale někomu podaří dostat k těmto přehlídkovým speciálům mimo začátek května, lze je nafotit do nejmenšího detailu.
Abychom byli přesní, neukážeme vám ani jeden z vozů, které byly zvěčněny spoustě fotografií. Svědčí o tom už registrační značka, kterou jsme na autech ze samotných přehlídek nikdy neviděli. Také letos použité vozy měly značky 0001 MO a 0002 MO, tento stroj nese RZ 0003 MO a slouží jako třetí, záložní. Během přehlídek je schován na blíže neupřesněném místě pro případ, že by se jeden ze zbylých speciálů porouchal. Takže až někdy uvidíte rudým náměstím korzovat vůz označený trojkou, víte, že něco nešlo podle plánu.
Jinak jde ale o tři totožná auta, k nimž nikdy nebylo v oficiální rovině nic zveřejněno. Možná už proto, že celé jméno tohoto stroje zní ZIL-41041 AMG, takže na jeho výrobě se podíleli Němci. Pochopitelně, jsou to „jiní Němci” než ti, proti kterým Rusové před více jak 70 léty bojovali, přesto nezní příliš politicky korektně oslavovat vítězství nad Německem částečně německým strojem. Ten, přes svůj vskutku retrospektivní design, vznikl skutečně až nedávno poté, co byly obdobné vozy sloužící mezi léty 1981 a 2009 vyřazeny ze služby. Postaven byl opravdu ZILem, ale nikoli v jeho rozpadající se fabrice v Moskvě, nýbrž v dále existující továrně v Nižném Novgorodu.
Že jde o veskrze moderní stroj, svědčí hlavně pohled do jeho interiéru. Toto není vnitřek vozu z komunistických časů a všimněte si řady zajímavých detailů. Pozoruhodné je madlo pro stojícího pasažéra, mikrofony pro možnost pronášet projevy přímo z paluby či zadní sedadla, na která si málokdy někdo sedne. Co ovšem zaujme nejvíce, jsou převzaté díly z jiných aut - přístrojová deska vypadá jako ta z GMC Sierra z konce minulé dekády, ovládání světel je pro změnu z dobového GMC Yukon.
To jsou ale jen viditelné věci, které známe také z jiných vozů, převzatá má být především technika. Detaily neznáme, ale v útrobách vozu nemá být ruského vůbec nic, neboť celé pohonné ústrojí dodalo AMG. Prý jen ovládání klimatizace je ruské, z prototypu nikdy nevyráběné nové Volhy. Ale možná i v něm spatříte něco, co už znáte odjinud.
Ze zbylých detailů stojí za zmínku fakt, že vůz má funkční, plátěnou stahovací střechu, s níž jej při přehlídkách též těžko uvidíme. Níže jej můžete spatřit i tak a dokonce zhlédnout i průběh natahování - trvá prý okolo 20 sekund. A všimněte si také částečně bílých bočnic pneumatik - říká se, že tam nejsou ani tak pro parádu, ale kvůli tomu, aby se na autě neobjevovalo jediné logo firmy, která není ruská. Proto také existují tyto speciály, jezdit při přehlídkách Dne vítězství něčím „otevřeně německým” by nebylo průchozí. Tak mají Rusové vůz „skrytě německý”, navíc doplněný o komponenty od amerických kapitalistů...
Podívejte se na to sami, je vskutku výjimečné moci tento automobil takto do detailu vidět. A jestli vydrží ve službě 28 let, jako jeho předchůdce, budeme jej začátkem května vídat na hlavních stránkách periodik ještě pěkných pár dekád.








Takto jsme mohli dva „hlavní” vozy vidět při oslavách letošního Dne vítězství

Proč se k vozům během nich nikdo nepřibližuje, pochopíte snadno...

Auto je po naprostou většinu roku schováno v armádních garážích













Vidět jej na sněhu je neobvyklé, navíc se zataženou střechou




Interiér je nejzajímavější částí auta, na posledním snímku přístroje z GMC Sierra






Další části interiéru ukáží též povědomý ovladač světel, ale také prý originální ovládání klimatizace
Zdroj: Kak Eto Sdelano@Livejournal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
