Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali

Je to současně úsměvný i poněkud smutný pohled. Nejde tu jen o pozoruhodné ohlédnutí za počínáním „komunistické Lady” na „kapitalistickém západě”, ale i pohled na vývoj reklamy jako takové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali

12.12.2021 | Petr Miler

Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali

/

Foto: AvtoVAZ

Je to současně úsměvný i poněkud smutný pohled. Nejde tu jen o pozoruhodné ohlédnutí za počínáním „komunistické Lady” na „kapitalistickém západě”, ale i pohled na vývoj reklamy jako takové.

„Divoká auta, krotké ceny,” tak by šlo volně přeložit do češtiny britský reklamní slogan Lady z roku 80. let minulého století. I když to lidem, kteří dobře poznali auta značek z východního bloku, může připadat zvláštní, tyto vozy se ve velkém vyvážely i na západ. Dělala to také Škoda, dnes ale vzpomeneme na počínání tehdy sovětské, dnes ruské automobilky, která svá auta vyvážela mimo jiné do Velké Británie.

V roce 1980 tam nabízela čtyři modely - dva sedany, jeden kombík a jedno SUV. Právě z těchto časů pochází reklama na videu níže, v níž se Lady chovají jako skoro dokonalé stroje, když jsou připodobňovány k divokým zvířatům žijícím v jižnějších částí světa. Mají prý tlustou kůži jako nosorožec, takže je jen tak něco nerozhodí. A kombík pozře zavazadla snáz než tlama tohoto monstra. Mají také zesílený podvozek, takže můžou skákat jako gazela - na videu skutečně skáčou. A také mají skvělou ochranu podvozku proti korozi, hlásá klip poněkud optimisticky, zatímco se na obrazovce Lady i zvířata prohání hlubokou vodou.

Každá Lada je postavená tak, aby přežila, aby si poradila i s velkými náklady a také těmi nejhoršími silnicemi, říká dále reklama. A vidíme Nivu, jak bez větších problémů jede po... To snad ani nemůžeme nazvat cestou, maximálně nějakou horskou stezkou. Prostě Lady byly úžasné a vzaly člověka i na světa kraj. Také byly relativně levné, na britské poměry rozhodně.

V Československu tomu bylo jinak, jak ukáže ceník Mototechny z roku 1978. Lady byly tehdy citelně dražší než tuzemská konkurence a museli jste na ně často dlouho čekat. Také u nás tehdy nefungovala tržní ekonomika, která ovšem poněkud zadrhává i nyní. Vazba mezi přáními zákazníků a nabídkou automobilek se znovu kamsi vytrácí, stejně jako je manipulováno cenami, aby motivovaly zákazníky ke koupi toho, co nechtějí resp. je demotivovaly od koupě toho, co chtějí.

Britská reklama je i tak hezkou vzpomínkou a je tu ještě jedna spojitost se současností. Dokážete si představit, že by dnes prošla reklama, ve které normální auto skáče? V Británii rozhodně ne, tam zakazují i nevinnější spoty, aby náhodou lidi nenapadlo dělat totéž...


Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali - 1 - Lada Riva UK 1980s dobove 01Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali - 2 - Lada Riva UK 1980s dobove 02Takhle Lada v časech SSSR zkoušela prodávat svá auta Britům, dnes by jí to samé zakázali - 3 - Lada Riva UK 1980s dobove 03
„Divoká auta, krotké ceny,” zněl slogan na Lady nabízené ve Velké Británii, mezi něž patřil i tento u nás dostupný model, který si v Británii říkal Riva. Televizní reklama s ním spojná je pozoruhodná, z dnešního pohledu hned několikrát, jak se můžete přesvědčit níže. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Marc Chambers@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše