Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se, jak vznikalo BMW M3 E30 s V10 z M5. Vyměnit motor nestačilo
11.1.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Za poslední léta jsme poznali jen málo extrémnějších aut než M3 E30 s 636koňovou V10. Takhle vznikla.
Stavby jedinečných aut spočívajících ve výměně původního motoru za jiný máme rádi. Někdy tak dostanou silnější pohonnou jednotku i jinak docela silná auta, jenže výkonu není nikdy dost. Zajímavé na těchto projektech ovsem nejsou jen výsledné stroje s mnohdy dechberoucí dynamikou zabalenou do hávu méně ambiciózního stroje, pozoruhodné je i sledovat to, jak vznikaly. I když vše autory bývá prezentováno jen jako „výměna motoru”, je třeba toho změnit mnohem více, aby výsledek nebyl vhodný leda pro sprinty na letišti, často je třeba překopat polovinu auta. Nad někdy i roky obvykle precizní práce lze jen obdivně špulit rty.
Přesvědčilo nás o tom třeba BMW 570i Touring, Seat Cordoba R36 nebo VW Golf s motorem V10 biturbo. Občas se tedy najdou stroje, v nichž opravdu došlo především k zabudování jednoho motoru místo jiného, třeba u poněkud rozpačitého přebudování Bentley Conti GT na verzi TDI, některé jiné je ale třeba postavit nikoli z poloviny, ale v podstatě od začátku do konce. A o jednom takovém si povíme dnes.
U nás už o něm řeč byla, a to v polovině loňského roku, kdy se objevil na prodej. Jde o BMW M3 E30 s motorem V10 z poslední atmosférické M5 a tehdy jsme nad ním žasli nejen kvůli jeho technice, ale také ceně. Byl a je to nepochybně velevýjimečný vůz s jistě úchvatnou dynamikou a nepříliš vtíravým vzhledem, jenže cena za něj tehdy požadovaná byla také extrémní - bezmála 5,5 milionu Kč. Pochopitelně, za každým podobným projektem je spousta práce a investic, jenže cenu auta nemůžete určovat jen podle toho - takovou cenu má pro vás, ne pro jiné, proto třeba i nesrovnatelně silnější Octavia Bimoto stála nesrovnatelně méně.
Tehdy jsme ale takto o ceně hovořili proto, že jsme nevěděli, jak vůz vznikal. Bylo tedy známo, že šlo o profesionální stavbu firmy Piper Motorosports a že jde nepochybně o kvalitnější práci než třeba u zmíněné Octavie, pořád jsme ale žili v tom, že standardní M3 E30 byla nějak upravena, aby skoro třikrát větší a silnější motor pojala za svůj a zvládla s ním pracovat. Jenže to tak nebylo, u Piperu realisticky usoudili, že se základem ve skutečné M3 E30 takový stroj postavit nelze, pakliže má být jeho potenciál reálně využitelný. A tak se rozhodli pro docela jiný postup.
Co obnášel, vám nejlépe prozradí přiložená galerie. Z původního auta nezůstalo prakticky nic - očištěná karoserie. Ta musela být zásadně vyztužena, motor s převodovkou a jinýminápravami pak byly uchyceny na nově vytvořené šasí, jež bylo spojeno s upravenou „kastlí”. I to byl ale pořád jen začátek - všechno od chlazení až po výfuky muselo být vytvořeno na míru a když už se zdálo, že je hotovo, objevily se potíže, které si vyžádaly přepracování některých částí. A pochopitelně, skoro z ničeho je postavený i interiér a další „detaily”.
Je to vážně pozoruhodná práce a výsledek je ještě pozoruhodnější - připomeňme, že motor pod kapotou byl upraven firmou Dinan, má objem 5,7 litru a se svým stále atmosférickým plněním posílá na kola zadní nápravy 636 koní. To všechno přes manuální převodovku a v autě velikosti a hmotnosti dnešního kompaktního sedanu. Je to vážně jedna ze staveb snů, která extrémní cenovku zpětně ospravedlňuje. Ostatně, projděte si jednotlivé kroky vedoucí k cíli sami...








Z původní M3 E30 zbylo skutečně pramálo
Cesta k „verzi” s motorem V10 byla spletitá
Výsledkem je ovšem velmi propracovaný sleeper svého druhu, který se ještě později dočkal modifikace motoru
Zdroj: Piper Motorsports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
dnesMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? 16:40
- Časový program GP Rakouska 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? včera 19:20
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP včera 16:00
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
Nejnovější články
Zkrachovalá největší evropská továrna na baterky našla kupce toho, co z ní zbylo. Je to další firma žijící z peněz „těch druhých”
před 6 hodinamiMajitelé Tesel okouší odpor značné části veřejnosti. Už i auta jako toto ztrácí hodnotu raketovým tempem
před 7 hodinamiModerní „obdoba Modelu T” od Fordu je fraška. O nic převratného by nešlo ani před 5 léty, a to si další roky počkáme
před 9 hodinamiÚchvatný nový „analogový” supersport s V12 manuálem a nízkou hmotností je nadějí, že vše ještě není ztraceno
před 10 hodinamiŠéf Mercedesu, který chtěl zakázat vlastním zákazníkům spalovací auta od roku 2030, teď volá po zrušení jejich zákazu od roku 2035
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB
- Politický koutek 08.08. 20:53 - jerry