Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 14 léty hurikán rozmetal opuštěný hangár. Co bylo uvnitř, nechápal nikdo
4.3.2018 | Petr Miler
Ve starém, opuštěném hangáru kdesi v polích čekáte kde co, jen je jednu z nejúchvatnější sbírek Ferrari. Její výskyt v těchto místech měl svůj důvod - svérázného majitele.
Jak si člověk představí sbírku vzácných aut? Běžně by se dala čekat velká, relativně čistá garáž, ve které stojí pár aut pod prodyšnými plachtami, aby na nich zbytečně neulpíval prach, a pár dalších, se kterými majitel jezdí častěji. Jsou lidé, kteří zaměstnávají jednoho člověka jen na to, aby každý den otřel všechna jejich auta od prachu. A jsou další, kteří se svými auty jezdí a věnují jim péči spíš po mechanické stránce, pár zrníček prachu na karoserii jim nevadí.
A pak tu je Walter Medlin. Dnes 74letý floridský developer a obchodník s realitami, který sbírá zejména vozy značky Ferrari a který nerad platí daně - ovšem ne nerad jako běžný člověk, který prská, ale zaplatí, protože se mu nevyplatí stěhovat svůj byznys do zahraničí. Medlin se neobtěžoval ani s tím stěhováním a daně... prostě ne vždycky zaplatil. Ne proto, že by na to neměl, ale proto, že je prostě platit nechtěl.
Medlin je klasický americký self-made-man, vypracoval se z ničeho poté, co vystudoval střední školu a pracoval jako rentgenový laborant. Jaké jmění za svůj život nashromáždil, není zcela zřejmé, už pohledem jeho známého majetku je ale miliardář. V bohatství prožil naprostou většinu svého dospělého života a už v 70. letech minulého století si kupoval výjimečná Ferrari, v nichž se spolu se svým bratrem ukazoval také při závodech.
Už do těchto dob se datují jeho neshody s IRS (Internal Revenue Service, americký finanční úřad), ty ovšem vyvrcholily až v roce 1990, kdy úřad za nezaplacené daně ve výši 540 tisíc dolarů zabavil dvě jeho Ferrari. Nebyly to ale žádné obyčejné 328, nýbrž závodní P3 a 330 P4 z 60. let, kterých se dohromady vyrobilo méně než 10 kusů. Jejich hodnota byla tehdy odhadována na 3 - 10 milionů dolarů za každé, a prý to ještě byly konzervativní odhady.
Pokud si říkáte, že člověk s takovými klenoty ve sbírce by neměl mít problém zaplatit mrzkého půl milionu dolarů na daních, tušíte zcela správně. Medlin prostě jen daně platit nechtěl. Proč? „To byste museli znát Waltera,” říkají lidé z jeho blízkosti. Slovo „podivín” možná ani není to pravé, které vystihuje jeho osobnost - je bohatý, tajemný a svéhlavý, ne nadarmo je proto přirovnáván k Howardu Hughesovi, dalšímu velmi bohatému a velmi svéráznému Američanovi, kterého u nás zviditelnil hlavně film Letec s Leonardem DiCapriem.
Že nepřehání, dosvědčuje i jeho další postup. Ona dvě auta sice byla extrémně cenná a Medlin se jich nechtěl vzdát, s co nejrychlejším zaplacením dluhu si přesto hlavu nelámal. Jistě si nemyslel, že mu úřad daně odpustí, přesto se odmítal poddat vůli IRS do poslední chvíle. Byla zorganizována aukce, kde se tohle a další zabavená auta měla prodat. Vše bylo připraveno, zájemci seděli na židlích a čekali, až začne přihazování. Walter Medlin přišel pár minut před zahájením s 600 tisíci dolary v kufříku a předal je úředníkům, čímž své daně zaplatil. Nakráčel k mikrofonu, poděkoval zájemcům, že se sjeli z celého světa, a prostě odešel. Žádná aukce se nekonala.
V roce 1997 přišel další spor s IRS, který tentokrát vyvrcholil v konfiskaci nějakých nemovitostí a odsouzení k trestu odnětí svobody v délce pěti měsíců. Medlin si trest odseděl a pak byl chvíli mimo hledáček médií. Až do roku 1999, kdy si za 40 tisíc dolarů v aukci majetku zbankrotovaného podnikatele koupil dva medvědy, pumu, levharta a známého šimpanze Rockyho, který si zahrál v několika filmech a v seriálu Baywatch.
Fotografie zbořené stodoly, které vidíte níže, pocházejí z roku 2004, kdy se kolem města Kissimmee na Floridě, kde Medlin žije, prohnal hurikán Charley. Jedno z míst, které poničil, byl starý hangár u Kings Highway, do kterého byste na první pohled nikdy neřekli, že ukrývá 18 Ferrari včetně monopostů F1 a jeden Studebaker Avanti. Tahle auta tu bez větší změny stála nejméně od roku 1990, kdy tu byl novinář Bill Warner kvůli článku o Medlinově sbírce. Tehdy odhadl, že tento hangár ukrývá auta v celkové hodnotě odhadované na 50 - 60 milionů dolarů. O 14 let později byla hodnota této sbírky ještě mnohonásobně vyšší.
Pokud vás zaráží způsob uchovávání takových skvostů, nejste sami. Hangár nebyl za plotem, nebyl chráněn alarmem ani ostrahou, nebylo tam topení ani klimatizace a prý ani zavedená elektřina. Bylo tam ovšem sucho a hangár byl velmi nenápadný, takže tam Medlin schoval 19 svých aut - tušíte správně - i před berním úřadem. Podle jednoho Medlinova přítele, který žil nedaleko a který o těchto autech věděl, jich byla před hurikánem většina v relativně dobrém stavu. Pád hangáru jich pak většina přežila s překvapivě malým poškozením.
Fotky těchto aut svého času obletěly svět, neboť jsou jedněmi z mála, které Medlinovy vozy alespoň z větší části zachycují - hrstku dalších můžete vidět na konci galerie. Všechny stroje byly během pár dnů odvezeny na jiné, neznámé místo. IRS ovšem nečekaného odhalení využilo a během pár měsíců uplatnilo vůči Medlinovi zadržovací právo kvůli dlužným daním v celkové výši 3 milionů dolarů a zabavilo - pro změnu - Ferrari 330 P4. Prodej tohoto vozu v aukci byl naplánován v roce 2005. Medlin téměř zopakoval kousek z roku 1997 - tři miliony, které dlužil údajně od 80. let, zaplatil pár týdnů před aukcí a Ferrari si odvezl zpátky domů.
Walter Medlin nikdy nebyl člověk, kterého byste na první pohled tipovali na boháče nebo sběratele aut. Chodívá oblečený jako farmář a po Kissimmee jezdí v obyčejném SUV. Účastní se také srazů Ferrari, ale prý ho většinou majitelé novějších aut s černým hřebcem ve znaku ignorují - netuší, kdo to je, netuší, že by mohl vlastnit Ferrari, na která si ani většina klientů Ferrari nemá šanci vydělat.
Kdybyste ovšem navštívili některou část z jeho sbírek, měli byste za to, že jste objevili léta zapomenutá auta. Stojí zaprášená, s vyfouknutými pneumatikami, zpuchřelými hadicemi a dávno rozloženým benzínem v nádržích. Za Medlinem chodívala spousta lidí, která chtěla něco z jeho sbírek odkoupit, ale až na naprosté výjimky, jednotky kusů, se Medlin nikdy s žádným kouskem nerozloučil. Některá ze svých aut ale přesto zrenovoval, např. právě ono 330 P4, vyrobené v roce 1967, bylo podle dostupných informací zrenovováno v roce 1995.
„Walter Medlin vystavěl kariéru na tom, že ho lidé podceňovali,” uvedl pro Orlando Sentinel okresní komisař Atlee Mercer v roce 2005. „Mohli byste vedle něj sedět na baru a netušili byste, co je to za člověka.” Použijeme-li přísloví „Starého psa novým kouskům nenaučíš”, na Medlina sedí perfektně. Případ z let 2004-2005 nebyl poslední. V roce 2014 byl Medlin odsouzen k 30 měsícům vězení a roční podmínce za nezaplacení daně ve výši 1,1 milionu dolarů z prodeje pozemků, za které inkasoval 7,5 milionu dolarů.
Medlin u soudu přiznal vinu 4. února 2014, takže i v případě, že by si odpykal celý trest, je dnes na svobodě, třebaže možná stále v podmínce. Slíbil také zaplacení dlužné daně včetně úroků a dalších nákladů. Jestli to udělá včas, nebo jestli jeho 330 P4 znovu nedobrovolně na chvíli změní majitele, je ve hvězdách. Protože... „To byste museli znát Waltera.”
































Takhle dopadlo 19 ukrytých aut po hurikánu Charley. Vetchou stodolu poslal k zemi a odhalil část bizarně ukrývaného majetku Waltera Medlina světu i finančnímu úřadu
Fotek Medlinových aut jinak existuje minimum. Toto jsou vzácné pohled do útrob jeho sbírky z minulosti, které potvrzují, že vozy byly skladovány svérázným způsobem vždy
Zdroje: Ferrari Chat, Orlando Sentinel
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Porsche stále chystá elektrické nástupce svých menších sporťáků, i když prodeje jasně ukazují, že je skoro nikdo nechce
před 2 hodinamiČíňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 4 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva