Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti
28.3.2019 | Mirek Mazal
Po silnicích už jsme viděli převážet různé věci, ale 97 metrů dlouhý kolos vážící bezmála tisíc tun se vymyká i obvyklým výzvám nadměrné přepravy. Vše muselo být naplánováno na centimetry.
Nadměrný náklad v protisměru znamená nejčastěji větší obezřetnost za volantem, v horším případě zpomalení a jízdu blíže ke krajnici. V mimořádných situacích je potřeba uvolnit silnici kvůli průjezdu dvou kamionů s širokým nákladem, když ale na silnice vyrazí flotila nejsilnějších tahačů se stovky tun vážícím břemenem, je to ještě něco jiného.
V okolí kanadského Edmontonu se přesně taková operace odehrála, když na cestu vyrazil 882 tun vážící kolos. Válec sloužící k výrobě plastu z propanu měřil na výšku 97 metrů a zamířil do cíle pomocí speciálních přívěsů tažených i tlačených naftovými tahači. Konvoj se dal do pohybu vždy jen v nočních hodinách, přesto se kolem něj srocovaly davy zvědavců.
V Kanadě realizují velký chemický projekt, jehož účelem je zpracovávání levného uhlovodíku na 525 tisíc tun polypropylenu ročně. Část nákladů přesahujících 2,5 miliardy amerických dolarů (57,5 miliard Kč) připadlo společnosti Dacro Industries, která strávila celý rok výrobou gigantického válcového rozdělovače z uhlíkové oceli.
Hotový díl si to v celku nasměroval do petrochemického komplexu Heartland Petrochemical vzdáleného asi 30 kilometrů od místa vzniku. Bylo to absolutorium pro logistickou firmu, která musela naplánovat přesun obřího nákladu po veřejné silnici do posledního detailu s pomocí počítačových simulací, aby nemohlo dojít k tomu, že se do některých míst náklad prostě nevejde.
Výkonné kamiony Western Star 4900s zahájily po pečlivém plánovaní čtyřdenní putování v neděli, na silnice se tak dostala nejtěžší souprava v dějinách Alberty. Celá souprava zabrala 180 metrů na délku a 9 metrů na šířku, náročnost kanadské operace se tak vymkla všem standardům obvyklé nadměrné přepravy. Metoda přesunu podobně nadměrných objektů spočívá v tlačení a tažení modulárních přívěsů s řízenými koly, jak nejlépe ukáží přiložené záběry. Je na hranici pochopitelnosti, že je tak velkou věc možné po běžných, někdy ne zrovna bohatě dimenzovaných silnicích vůbec přepravit.











Impozantní přeprava stovky tun vážícího kolosu je centimetrová práce několika tahačů
Použity musely být modulární přívěsy, jejichž precizní sladění s prací tahačů s ohledem na okolností prostředí muselo být naplánovaná pomocí počítačových simulací
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nejčtenější články
Nové spalovací motory od Číňanů, Arabů a Francouzů bude nakupovat další značka, v tomto případě může jít o zlomový moment
4.8.2025Miliardář po 8 letech čekání zrušil svou objednávku silniční Formule 1 Mercedesu, ani po složení 12milionové zálohy nedostal nic
4.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Spalovací auto zas jednou porazilo elektromobily v jejich vlastní hře. Zdánlivě výjimečnou funkci nabízí v ještě lepší formě
4.8.2025Americké „Ferrari pro chudé” jde teď koupit ještě levněji, nová výkonnější verze poslala ceny dosavadního vrcholu dolů
4.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 20:14 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch