Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převoz 882 tun vážícího nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti
28.3.2019 | Mirek Mazal
Po silnicích už jsme viděli převážet různé věci, ale 97 metrů dlouhý kolos vážící bezmála tisíc tun se vymyká i obvyklým výzvám nadměrné přepravy. Vše muselo být naplánováno na centimetry.
Nadměrný náklad v protisměru znamená nejčastěji větší obezřetnost za volantem, v horším případě zpomalení a jízdu blíže ke krajnici. V mimořádných situacích je potřeba uvolnit silnici kvůli průjezdu dvou kamionů s širokým nákladem, když ale na silnice vyrazí flotila nejsilnějších tahačů se stovky tun vážícím břemenem, je to ještě něco jiného.
V okolí kanadského Edmontonu se přesně taková operace odehrála, když na cestu vyrazil 882 tun vážící kolos. Válec sloužící k výrobě plastu z propanu měřil na výšku 97 metrů a zamířil do cíle pomocí speciálních přívěsů tažených i tlačených naftovými tahači. Konvoj se dal do pohybu vždy jen v nočních hodinách, přesto se kolem něj srocovaly davy zvědavců.
V Kanadě realizují velký chemický projekt, jehož účelem je zpracovávání levného uhlovodíku na 525 tisíc tun polypropylenu ročně. Část nákladů přesahujících 2,5 miliardy amerických dolarů (57,5 miliard Kč) připadlo společnosti Dacro Industries, která strávila celý rok výrobou gigantického válcového rozdělovače z uhlíkové oceli.
Hotový díl si to v celku nasměroval do petrochemického komplexu Heartland Petrochemical vzdáleného asi 30 kilometrů od místa vzniku. Bylo to absolutorium pro logistickou firmu, která musela naplánovat přesun obřího nákladu po veřejné silnici do posledního detailu s pomocí počítačových simulací, aby nemohlo dojít k tomu, že se do některých míst náklad prostě nevejde.
Výkonné kamiony Western Star 4900s zahájily po pečlivém plánovaní čtyřdenní putování v neděli, na silnice se tak dostala nejtěžší souprava v dějinách Alberty. Celá souprava zabrala 180 metrů na délku a 9 metrů na šířku, náročnost kanadské operace se tak vymkla všem standardům obvyklé nadměrné přepravy. Metoda přesunu podobně nadměrných objektů spočívá v tlačení a tažení modulárních přívěsů s řízenými koly, jak nejlépe ukáží přiložené záběry. Je na hranici pochopitelnosti, že je tak velkou věc možné po běžných, někdy ne zrovna bohatě dimenzovaných silnicích vůbec přepravit.











Impozantní přeprava stovky tun vážícího kolosu je centimetrová práce několika tahačů
Použity musely být modulární přívěsy, jejichž precizní sladění s prací tahačů s ohledem na okolností prostředí muselo být naplánovaná pomocí počítačových simulací
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus