Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruska prodává dodnes novou Ladu Niva z roku 1980, za dokonalý stroj času chce víc než za Lamborghini
22.5.2023 | Petr Prokopec
Je to skutečně úplně nové auto, které 43 let strávilo mimo sluneční svit a vypadá, jako by včera opustilo výrobní linky. Je o pozoruhodná nabídka, jak zajímavá ale je, když se ta samá Niva pořád vyrábí jako nová a prodává od 225 tisíc Kč?
Na počátku dubna mohli Rusové oslavit jedno výjimečné jubileum. Uplynulo tehdy 46 let od začátku výroby Lady Niva, která se tak propracovala na pozici nejdéle vyráběného off-roadu současnosti a je jedním z nejdéle vyráběných aut vůbec. Jeho stávající provedení se tedy na první pohled od originálu z roku 1977 vůbec neliší, AvtoVAZ ale za oněch skoro pět dekád přistoupil k řadě inovací. Na první větší došlo na počátku 80. let minulého století, kdy Niva kvůli snaze o snížení ceny přišla o venkovní chromové dekory. Souběžně s tím došlo třeba na přesunutí nádržky na vodu v motorovém prostoru či drobné modifikace přístrojového štítu.
Jelikož Niva měla hlavně zpočátku opravdu velké problémy s korozí, z aut vyrobených během první desetiletky se dnešních dnů dožila jen hrstka exemplářů. Ty jsou pak možná i překvapivě vyhledávány sběrateli klasických aut pro svou formální vzácnost. A víme o případu, kdy si jeden z nich před sedmi lety pořídil vůz z roku 1980 ve špičkovém stavu za přibližně milion korun. Tedy skoro za pětinásobek částky, jenž vám stačí na koupi stále stejného auta jako nového vozu, jenž bude osazen už výkonnějším modernějším 1,7litrovým motorem namísto původní jedna-šestky.
Nyní se nicméně v ruské inzerci objevil inzerát, který z výše popsaného rekordmana dělá chudého příbuzného a obočí zvedá až ke stropu. Středobodem je opět auto z roku 1980, které mělo mít dodnes jediného vlastníka. Na dokumentech, které jsou součástí prodeje, ale svítí datum 16. července 2016, auto tedy bylo patrně poprvé registrováno až po 36 letech.
To ale teď není podstatné, klíčové je, že prodávající (mimochodem dáma) za 43 let starou Nivu požaduje - podržte se - 23 milionů rublů, tedy zhruba 6,3 milionu korun. Za to si již bez problémů koupíte Lamborghini a ještě vám zbude na benzin. Pyšnit se navíc budete mnohem vzácnějším a pochopitelně i rychlejším vozem. Proč tedy platit takové peníze za Ladu? Možná i proto, že jde o dokonalý stroj času, který vás vrátí zpátky do časů normalizace.
Nivá má najeto pouze 220 kilometrů a prakticky veškerý čas měla trávit v uzavřené garáži mimo dosah slunečního svitu, vlhkosti, čehokoli problematického pro zachování stavu. Po korozi tak nikde není ani stopy, ať se již jedná o karoserii, brzdy, výfuk nebo podvozek. Sedadla jsou pak stále ještě zabalena do ochranných igelitových obalů, zatímco na mnoha místech najdeme pečetní plomby. Pozadí loga je pak stále ještě vyvedeno v červené barvě, nikoliv v bílé, jako tomu bylo po modernizaci za začátku osmdesátek, popř. černé, k jehož použití přistoupila Lada ještě později.
Zmíněná jedna-šestka by měla dávat 75 koní, stav většiny hadiček a elektroinstalace vypadá velmi dobře. O provozuschopnosti se však prodejce nezmiňuje. Dodává však, že tato konkrétní Niva byla vystavena při příležitosti oslav 50. výročí založení AvtoVAZu, na které došlo před třemi lety. Je to na jednu stranu fascinující relikt, ale má cenu 6,3 milionu v momentě, kdy si de facto stejných nových aut můžete za stejné peníze koupit skoro 30? Odpovězte si sami, skepsi z našich slov asi cítíte.
Niva z roku 1980 vypadá lépe, než řada fungl nových exemplářů. Podle toho nicméně také stojí, jakkoli máme pocit, že zhruba 6,3 milionu korun za ni nikdo nedá ani zdaleka. Foto: Anastasia, publikováno se souhlasem
Zdroj: LADA (VAZ) 2121 (4x4), 1980@Auto.ru
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB