Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tajemství nejbizarnějšího exponátu muzea Seatu: toto není umělecké dílo
20.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když člověk zahlédne tohle černo-žluté auto s přelakovanými světly i vnitřkem, pomyslí na cosi jako „art car”. Realita je ale jiná a není to jediný zajímavý aspekt.
Dnes je Seat součástí koncernu Volkswagen, ovšem nebylo tomu tak vždy. Španělská automobilka byla do roku 1983 velmi úzce svázána se značkou Fiat, dlouhá léta dokonce produkovala vozy Fiat s vlastními logy v licenci - odtud se také bere její podobně znějící název, třebaže význam je docela jiný (Sociedad Española de Automóviles de Turismo). Licenční Fiaty u Seatu dělali i v době modelu Ritmo, který byl původně Fiatem, ale Seat ho vyráběl a prodával se svými logy od roku 1979.
V roce 1981 se nicméně Fiat se Seatem začal rozcházet. V rámci dohody o rozvázání spolupráce mohli Španělé dále pokračovat v licenční výrobě Fiatů 127, Panda a Ritmo. S tou podmínkou, že auta budou zásadně změněna po stránce designu a že dostanou nová jména. Ritmo tedy bylo přepracováno a dostalo jméno Ronda.
Poupraven byl zevnějšek; zejména zmizely kulaté přední světlomety, kulaté kliky dveří a zadní světla v nárazníku, prvky nejvíce charakteristické pro Fiat Ritmo. Také byl kompletně přepracován interiér, ten je v podstatě celý nový a s Ritmem nesdílí vůbec nic. Seat ale chtěl upravit i motory, které do svých aut montoval.
Mohl stále používat výrobní linky pro motor odvozený z toho ve Fiatu 124, ale chtěl a potřeboval něco jiného. Kontaktoval proto Porsche s žádostí o spolupráci. To souhlasilo a řadové čtyřválce Fiatu upravilo. Největšími změnami bylo elektronicky řízené vstřikování paliva a úpravy hlavy válců. Výsledkem bylo až neuvěřitelné zvýšení výkonu; takto upravená patnáctistovka dávala až 100 koní, o přes 50 procent navíc oproti původním 64 koním. Pro Italy dost možná nepříjemná lekce.
Motory vzniklé ve spolupráci s Porsche nosily na krytu ventilového ústrojí nápis „System Porsche”, ovšem k tomuto označení se váže ještě jedna pikantnost. Seat musel značce Porsche platit 7 německých marek za každý prodaný vůz, v němž bude motor vyvinutý ve spolupráci těchto automobilek. Tyto motory se nemontovaly jen do vozu Ronda, nýbrž i později do první generace hatchbacku Ibiza a sedanu Málaga; zejména v prvním jmenovaném jste se s nimi mohli setkat po roce 1989 i u nás.
Seat Ronda vstoupil do historie ještě jednou, možná výrazněji, a to v soudním sporu mezi Seatem a kdysi mateřským Fiatem. Italům se totiž změny na Rondě nezdály dostatečně výrazné a chtěli po Seatu, aby vůz dále změnil. Vedení Seatu nesouhlasilo a aby byly změny dostatečně patrné, generální ředitel Juan Miguel Antoñanzas nechal vzít černou Rondu a veškeré nové části nalakovat žlutou barvou.
Právě odtud pochází ona podivná černožlutá Ronda, která je k vidění v barcelonském muzeu Seatu. Karoserie zůstala téměř beze změn, ale je tu nová příď i záď a kompletně nový interiér, jak stojí i výše - a všechno tohle je na tomto demonstrativním voze prostě žluté, aby to u soudu bylo co nejjasněji patrné. A na tomto základě bylo také v roce 1983 rozhodnuto, že změny jsou dostatečné.
Tolik oficiální zprávy. Spekuluje se nicméně, že Fiat v té době už měl téměř hotový facelift Ritma a že modernizovaný vůz vypadal náhodou velmi podobně jako původní Ronda. Na ochranu svého produktu tak chtěl po Seatu další změny, jenže neúspěšně. Co na tom je pravdy, je otázkou; faceliftované Ritmo přišlo na svět v roce 1982 a mělo dva páry kulatých světlometů a také oproti Rondě trochu odlišnou záď. I když, pravda, ne zas tak moc...





Tento vůz dnes stojí v muzeu Seatu a dělá dojem nějakého uměleckého díla. Jenže je to jinak - Všechno, co je žluté, se na Seatu Ronda lišilo od Fiatu Ritmo, na kterém byl založen. Vůz dnes stojí v muzeu
Rondu by si nejeden člověk aut neznalý klidně spletl s Favoritem. Dokud by se nepodíval pod kapotu, kde vidíme nápis „System Porsche” - Němci pouhou úpravou italských motorů zvýšili jejich výkon o více jak polovinu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
Obří loď převážející přes 3 tisíce aut, kterou nejspíš zapálila ta elektrická, konečně dohořela. Šla ke dnu
před 2 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraPrvní majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
včeraS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 07:31 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales