Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Také Ferrari postavilo tříválcový motor, asi jako jediný byste jej mohli chtít
5.7.2020 | Petr Miler
Tříválce jsou ctností z nouze, úlitbou zejména evropským limitům emisím CO2 dohnanou ad absurdum. V tomto kontextu může překvapit, že s ním experimentovalo i Ferrari, ovšem jen experimentovalo.
Na tříválcové motory žehráme nejen my. Nejde o to, že by byly úplně k ničemu, jen jsou jimi už po léta nuceně nahrazovány větší a lepší motory, aniž by o ně zákazníci stáli. Tříválec z podstaty nemůže být opravdu dobrý motor, po kterém by kdokoli toužil, je to jen z nouze ctnost, která na papíře přináší automobilkám snížení dnes tak sledované spotřeby paliva resp. emisí CO2, aniž by to pro zákazníka mělo jakýkoli pozitivní efekt. Spíše se to děje na jeho úkor.
Je bizarní, že se k takovému posunu dochází i u značek, u kterých to ještě před pár lety bylo naprosto nemyslitelné. Můžeme tedy půlky dobrých motorů u BMW odsuzovat, ale pravdou je, že ani historie značky Ferrari uznávané právě pro její výimečné motory, není řadového tříválce prostá.
Zní to možná děsivě a v současné době není radno na téma downsizingu vtipkovat, protože co může být v jednu chvíli aprílovým fórkem, se za pár let snadno stane realitou. V silničním Ferrari tříválec snad ještě chvíli nečekejte, přesto Ferrari skutečně vyvinulo tříválcový motor, jak připomínají kolegové z Drive Tribe.
Nestalo se to tak dávno, konkrétně šlo o rok 1994, kdy na svět přišel agregát s označením F134. Měl tři válce v řadě, objem 1 347 ccm a byl to kompresorem přeplňovaný dvoutakt - skutečně. Jeho výkon byl asi 130 koní při 5 000 otáčkách za minutu, což znamená skoro 100 koní na litr. A přesně to bylo cílem vývoje, Ferrari chtělo dosáhnout co nejvyššího specifického výkonu, neboť podle dostupných informací uvažovalo o nasazení dvoutaktu do některého ze závodních strojů. Jistě by to nebyl tříválec, ale na z takového motoru jde snadno vyrobit šesti- nebo dvanáctiválec s adekvátně vyšším výkonem.
Pochopitelně, dnes jsou přeplňované motory úplně jinde, a to nejen ty od Ferrari - i toto ukazuje, jak daleko se jejich vývoj za 26 let posunul. Tříválec F134 tak nezamířil nejen do žádného silničního, ale ani soutěžního Ferrari. A nepodíval se ani ani do Fiatu, Lancie, Alfy Romeo či čehokoliv jiného. Zůstalo jen hříčkou vývoje, kterou si dnes můžete prohlédnout v muzeu automobilky.
Můžeme se tak dnes jen dohadovat, jaké by to bylo, kdyby třeba Fiat Cinquecento v 90. letech dostal stokoňový tříválec Ferrari. Tušíme, že by to byl jediný třívalec, který byste mohli chtít. Však verze Fire, která měla motor o objemu 1,1 litru a výkonu 54 koní, by s tímhle tříválcem byla asi mnohem méně k smíchu, protože Cinquecento tehdy vážilo asi 700 kg.


Tříválec F134 nikdy nepracoval v žádném autě, je ale pozoruhodnou slepou uličkou vývoje motorů Ferrari. Foto: MaZ
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch