Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben
11.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vypínat pevně daný válec u tříválce znamená ještě méně kultivovanosti. Proto Ford uvažuje o deaktivaci proměnlivé, přesto budí rozpaky.
Technologie vypínání válců tu s námi je již nějaký ten pátek, dosud se ale objevovala zejména u osmiválců, u kterých je schopna snížit spotřebu v době, kdy po motoru řidič chce jen málo výkonu. Postupně se začíná dostávat nejen do šestiválců, ale také do čtyřválcových motorů, které odpojí dva válce a vůz tak pohánějí jen zbylé dva.
Asi před dvěma lety jsme si na apríla dělali legraci z toho, že by deaktivaci poloviny válců mohl dostat třeba i dvouválec TwinAir od Fiatu. Ovšem, tehdy to byl vtip, Fiat nic takového ve skutečnosti neplánoval - nebo to aspoň nebylo známo. Dnes se však dozvídáme o tom, že u čtyřválců se vypínání válců nezastaví - dost pravděpodobně ho dostane také mnohonásobný Motor roku, litrový tříválec EcoBoost od Fordu. Právě tato automobilka představila své plány na Motorovém symposiu ve Vídni po boku motorových novinek koncernu Volkswagen.
Pro nejlepší výsledky z hlediska kultivovanosti chodu motoru by bylo prý nejlepší odpojit okrajové válce, ale to je údajně příliš drahé. Ford tak zkoušel vypnout jen jeden válec a tím zmenšit objem motoru na dvě třetiny. To má údajně za následek velmi nevyrovnaný chod motoru. Když výzkumník dojde k závěru „drahé nebo špatné”, mohl by s prací přestat a věnovat se jinému nápadu, nikoliv však výzkumník Fordu - ten vymyslel deaktivaci válců proměnlivou, tedy průběžné odpojování více různých válců takovým způsobem, motor pracuje tak, jako by byl jeho (jinak litrový) objem činil pouze 0,5 litru.
O odpojení jednoho válce u tříválcového motoru se v Německu pokoušejí už delší dobu, prezentace reálnějších výsledků však přichází až nyní. Předpokládalo se, že se spotřeba sníží o 3 %, ale bylo zjištěno, že proměnlivá deaktivace válců sníží spotřebu ještě o kousek více, celkem o 4,2 %. To v případě litrového EcoBoostu ve Fiestě a převedeno na gramy CO2 znamená snížení ze současných 105 g CO2/km na zhruba 101 g. A čtyři gramy dolů znamenají o 380 Eur (lehce přes 10 tisíc korun) menší pokuty za nadlimitní emise CO2 za každé prodané auto.
Proměnlivá deaktivace válců je nicméně oproti té obyčejné dražší, protože potřebujete např. jiný systém vypínání u ventilového ústrojí nebo jiný, dražší dvouhmotový setrvačník. A samozřejmě musíte zaplatit také vývoj tohoto systému. Může tedy být otázkou, zda se to skutečně vyplatí, nicméně z toho, že Ford na něčem takovém pracuje do tak velké míry, že o tom veřejně mluví, lze soudit, že to finančně výhodné bude.
Kdy se nicméně proměnlivé deaktivace válců pod kapotami tříválcových Fordů dočkáme, není zatím jasné. „Používat tento systém v sérii je myslitelné. Kdy se objeví, je však zatím otázkou,” komentoval novinku dr. Andreas Schamel, ředitel centra Fordu pro výzkum a vývoj pohonných ústrojí.


Litrový EcoBoost od Fordu možná bude umět vypínat různé válce, jakkoli to zní absurdně
Prezentace na Motorovém sympoziu nastínila výhody proměnlivé deaktivace válců
Zdroj: Autofilou.at
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 3 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva