A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

15.7.2014 | Marek Bednář | 3 příspěvky

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.

Deaktivaci půlky válců ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon motoru, známe už hezkých pár let. Použití u osmiválců se pochopit dá docela jednoduše, u čtyřválců už jen s přinejmenším zdvihnutým obočím, pořád je to ale lepší než „poctivé” tříválce a dvouválce. Ani zde však snaha o papírově nízkou spotřebu nemá skončit - německý výrobce autodílů Schaeffler experimentuje s vypínáním jednoho válce u tříválcového motoru.

V současné době Schaeffler, a nejen on, řeší odstavování válců vlastním zařízením k odpojení pro každý z nich, takže pokud chcete z V8 udělat čtyřválec, potřebujete čtyři. K odpojení jednoho válce by tedy stačil jeden, což znamená výrazně nižší cenu zařízení; i tak se ale oproti motoru, který by ničím takovým vybaven nebyl, cena jistě zvedne.

Důvod, proč se o něco takového firma Schaeffler pokouší, je jednoduchý a stejný jako u všech ostatních podobných věcí - emisní limity, ať už evropské nebo americké. Podle dosavadních výzkumů by byl přínos minimální, spotřeba paliva, samozřejmě ta normovaná, nikoliv reálná, by se snížila o tři procenta. Na druhou stranu, při obrovských pokutách za každý nadlimitní gram CO2 se i to může vyplatit - 3 procenta ze 130 (aktuální limit gramů CO2 na km) jsou skoro 4 a při pokutě 95 Eur za každý nadlimitní gram tak může tříprocentní úspora ospravedlnit dodatečnou investici do každého motoru ve výši okolo 8 tisíc Kč. Tolik by řešení Schaeffleru automobilky velmi pravděpodobně nestálo.

Mnoho informací zatím o připravované novince není, manažer ventilových ústrojí u Schaeffleru hovoří o tom, že prototyp by měl být hotov do šesti měsíců. Vypadá to tedy, že u čtyřválců se deaktivace válců zastavit nemíní. Kam to zajde, těžko říci; není vyloučeno, že se náš loňský aprílový vtípek o vypínání jednoho válce u TwinAiru stane realitou, žertovat v tomto ohledu už se dnes nevyplatí...


A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 1 - schaeffler deaktivace valcu 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 2 - schaeffler deaktivace valcu 02A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 3 - schaeffler deaktivace valcu 03
Zařízení pro odpojování válců firmy Schaeffler

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 4 - Volkswagen odpojovani valcu 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 5 - Volkswagen odpojovani valcu 02
Volkswagen odpojuje válce trochu jinak

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 6 - Ford 10 EcoBoost Mulally 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 7 - Ford 10 EcoBoost nove 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 8 - Ford 10 EcoBoost nove 02
K adeptům na odpojení jednoho válce ze tří by mohl patřit "motor roku" 1,0 EcoBoost od Fordu

Zdroj: Wards

Marek Bednář

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.