Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot
30.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Spatřit vize budoucnosti s odstupem času bývá pozoruhodné. A případ GM Firebird není výjimkou.
To, na co se díváte, není letadlo, které má trochu divně navržený podvozek. Je to automobil, konkrétně koncept GM Firebird III z roku 1958, třetí ze čtyř koncepčních Firebirdů, poháněný plynovou turbínou. Nemá nic společného s Pontiakem Firebird, třebaže koncern je stejný; tohle je opravdu jen studie, která měla ukázat, jak bude jednou vypadat budoucnost na silnicích.
Nešlo tu jen o pohon, je ovšem klíčový. Turbína Whirlfire GT-305 posílá na zadní kola 228 koní a je umístěna uprostřed, blíže hnané nápravě. Veškeré příslušenství, tedy klimatizaci nebo řízení, pohání desetikoňový dvouválec před přední nápravou. Celý výkon motoru, který není zas tak vysoká, nutno dodat, tedy míří k pohonu automobilu.
Design Firebirdu III vznikal v aerodnynamickém tunelu a má na sobě sedm křídel a křidélek, nijak málo na to, že se bavíme o stroji pro pohyb po zemi, nikoliv ve vzduchu. Aerodynamika je tedy vynikající a na zádi vozu jsou také klapky fungující jako vzduchové brzdy, něco, co se na sériová auta dostává až v posledních dekádách. Zajímavé jsou také kopule pro řidiče a spolujezdce, člověk si tam musí připadat jako ve skleníku.
Diskutabilní jsou rovněž z toho důvodu, že tohle auto má něco na způsob autopilotu. Funguje na principu drátu zabudovaného v silnici, který „čtou” senzory na přídi auta a podle toho zatáčejí. Můžete se tedy uvolnit a užívat si automatickou jízdu. Jenže protože jste v jiné kopuli než spolujezdec, můžete se na něj tak nanejvýš usmívat a posílat si psaníčka.
Ovládání tohoto stroje je vůbec unikátní. Není tu volant ani pedály, jen jakýsi joystick na středovém tunelu, který slouží nejen ke zrychlování, brzdění a zatáčení, ale také jako volič převodovky. Otočením hlavice totiž navolíte Park, Reverse či Drive a podle toho se vůz pohybuje. Pochopitelně není mechanicky spojen s řízením ani s brzdami, vše je ovládáno servomotorky.
Podvozek tohoto stroje je kapitolou samou pro sebe. Má totiž systém vyrovnávání, který zamezuje přílišnému ponořování přídě nebo zádě při změnách rychlosti. A brzdy nejsou takové, jak je známe, nýbrž bubny tvoří přímo disky kol. Více světla vnese i originální propagační video z roku 1958, které si můžete pustit níže.
Tenhle koncept nikdy neměl být v sériové výrobě, pochopitelně. Měl ukazovat, na co se můžeme těšit v budoucnosti, co jednou spatříme na silnicích. Nechceme spatra říci, že se mýlil, dobu ale zjevně předběhl velmi silně - dnes jsme o 57 let dále a v produkčních autech jsou stále volanty, pedály a klasické řadicí páky či voliče u automatických převodovek. S autopiloty se teprve začíná a vozy letadla připomínají snad jenom výjimečně. Kdo si ale může být jistý, že za dalších 57 let nebudou vozů typu GM Firebird III plné silnice...












Koncept GM Firebird III chtěl ukázat budoucnost, ne být produkčním autem
Zdroj: Silodrome
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
před 5 hodinamiVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
před 6 hodinamiK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
před 8 hodinamiJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
před 9 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva