Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot
30.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Spatřit vize budoucnosti s odstupem času bývá pozoruhodné. A případ GM Firebird není výjimkou.
To, na co se díváte, není letadlo, které má trochu divně navržený podvozek. Je to automobil, konkrétně koncept GM Firebird III z roku 1958, třetí ze čtyř koncepčních Firebirdů, poháněný plynovou turbínou. Nemá nic společného s Pontiakem Firebird, třebaže koncern je stejný; tohle je opravdu jen studie, která měla ukázat, jak bude jednou vypadat budoucnost na silnicích.
Nešlo tu jen o pohon, je ovšem klíčový. Turbína Whirlfire GT-305 posílá na zadní kola 228 koní a je umístěna uprostřed, blíže hnané nápravě. Veškeré příslušenství, tedy klimatizaci nebo řízení, pohání desetikoňový dvouválec před přední nápravou. Celý výkon motoru, který není zas tak vysoká, nutno dodat, tedy míří k pohonu automobilu.
Design Firebirdu III vznikal v aerodnynamickém tunelu a má na sobě sedm křídel a křidélek, nijak málo na to, že se bavíme o stroji pro pohyb po zemi, nikoliv ve vzduchu. Aerodynamika je tedy vynikající a na zádi vozu jsou také klapky fungující jako vzduchové brzdy, něco, co se na sériová auta dostává až v posledních dekádách. Zajímavé jsou také kopule pro řidiče a spolujezdce, člověk si tam musí připadat jako ve skleníku.
Diskutabilní jsou rovněž z toho důvodu, že tohle auto má něco na způsob autopilotu. Funguje na principu drátu zabudovaného v silnici, který „čtou” senzory na přídi auta a podle toho zatáčejí. Můžete se tedy uvolnit a užívat si automatickou jízdu. Jenže protože jste v jiné kopuli než spolujezdec, můžete se na něj tak nanejvýš usmívat a posílat si psaníčka.
Ovládání tohoto stroje je vůbec unikátní. Není tu volant ani pedály, jen jakýsi joystick na středovém tunelu, který slouží nejen ke zrychlování, brzdění a zatáčení, ale také jako volič převodovky. Otočením hlavice totiž navolíte Park, Reverse či Drive a podle toho se vůz pohybuje. Pochopitelně není mechanicky spojen s řízením ani s brzdami, vše je ovládáno servomotorky.
Podvozek tohoto stroje je kapitolou samou pro sebe. Má totiž systém vyrovnávání, který zamezuje přílišnému ponořování přídě nebo zádě při změnách rychlosti. A brzdy nejsou takové, jak je známe, nýbrž bubny tvoří přímo disky kol. Více světla vnese i originální propagační video z roku 1958, které si můžete pustit níže.
Tenhle koncept nikdy neměl být v sériové výrobě, pochopitelně. Měl ukazovat, na co se můžeme těšit v budoucnosti, co jednou spatříme na silnicích. Nechceme spatra říci, že se mýlil, dobu ale zjevně předběhl velmi silně - dnes jsme o 57 let dále a v produkčních autech jsou stále volanty, pedály a klasické řadicí páky či voliče u automatických převodovek. S autopiloty se teprve začíná a vozy letadla připomínají snad jenom výjimečně. Kdo si ale může být jistý, že za dalších 57 let nebudou vozů typu GM Firebird III plné silnice...












Koncept GM Firebird III chtěl ukázat budoucnost, ne být produkčním autem
Zdroj: Silodrome
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch