Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot
30.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Spatřit vize budoucnosti s odstupem času bývá pozoruhodné. A případ GM Firebird není výjimkou.
To, na co se díváte, není letadlo, které má trochu divně navržený podvozek. Je to automobil, konkrétně koncept GM Firebird III z roku 1958, třetí ze čtyř koncepčních Firebirdů, poháněný plynovou turbínou. Nemá nic společného s Pontiakem Firebird, třebaže koncern je stejný; tohle je opravdu jen studie, která měla ukázat, jak bude jednou vypadat budoucnost na silnicích.
Nešlo tu jen o pohon, je ovšem klíčový. Turbína Whirlfire GT-305 posílá na zadní kola 228 koní a je umístěna uprostřed, blíže hnané nápravě. Veškeré příslušenství, tedy klimatizaci nebo řízení, pohání desetikoňový dvouválec před přední nápravou. Celý výkon motoru, který není zas tak vysoká, nutno dodat, tedy míří k pohonu automobilu.
Design Firebirdu III vznikal v aerodnynamickém tunelu a má na sobě sedm křídel a křidélek, nijak málo na to, že se bavíme o stroji pro pohyb po zemi, nikoliv ve vzduchu. Aerodynamika je tedy vynikající a na zádi vozu jsou také klapky fungující jako vzduchové brzdy, něco, co se na sériová auta dostává až v posledních dekádách. Zajímavé jsou také kopule pro řidiče a spolujezdce, člověk si tam musí připadat jako ve skleníku.
Diskutabilní jsou rovněž z toho důvodu, že tohle auto má něco na způsob autopilotu. Funguje na principu drátu zabudovaného v silnici, který „čtou” senzory na přídi auta a podle toho zatáčejí. Můžete se tedy uvolnit a užívat si automatickou jízdu. Jenže protože jste v jiné kopuli než spolujezdec, můžete se na něj tak nanejvýš usmívat a posílat si psaníčka.
Ovládání tohoto stroje je vůbec unikátní. Není tu volant ani pedály, jen jakýsi joystick na středovém tunelu, který slouží nejen ke zrychlování, brzdění a zatáčení, ale také jako volič převodovky. Otočením hlavice totiž navolíte Park, Reverse či Drive a podle toho se vůz pohybuje. Pochopitelně není mechanicky spojen s řízením ani s brzdami, vše je ovládáno servomotorky.
Podvozek tohoto stroje je kapitolou samou pro sebe. Má totiž systém vyrovnávání, který zamezuje přílišnému ponořování přídě nebo zádě při změnách rychlosti. A brzdy nejsou takové, jak je známe, nýbrž bubny tvoří přímo disky kol. Více světla vnese i originální propagační video z roku 1958, které si můžete pustit níže.
Tenhle koncept nikdy neměl být v sériové výrobě, pochopitelně. Měl ukazovat, na co se můžeme těšit v budoucnosti, co jednou spatříme na silnicích. Nechceme spatra říci, že se mýlil, dobu ale zjevně předběhl velmi silně - dnes jsme o 57 let dále a v produkčních autech jsou stále volanty, pedály a klasické řadicí páky či voliče u automatických převodovek. S autopiloty se teprve začíná a vozy letadla připomínají snad jenom výjimečně. Kdo si ale může být jistý, že za dalších 57 let nebudou vozů typu GM Firebird III plné silnice...












Koncept GM Firebird III chtěl ukázat budoucnost, ne být produkčním autem
Zdroj: Silodrome
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
