Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW

Pokud momentálně nevíte co s penězi, můžete si pořídit také Lancii Delta S4, Porsche 964 Carrera RS, Lmaborghini Diablo GT či Mercedes E60 AMG.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW

10.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud momentálně nevíte co s penězi, můžete si pořídit také Lancii Delta S4, Porsche 964 Carrera RS, Lmaborghini Diablo GT či Mercedes E60 AMG.

Pravidelně vám přinášíme tipy na výjimečné automobily, které se zrovna dají koupit. Obvykle jde o jednotlivé exempláře, tentokrát jsme ale vybrali hned pět vozů naráz. Už tento čtvrtek, pátek a sobotu (tedy od 12. do 14. května) se totiž odehraje v Monaku aukce Legende et Passion konaná společností Coys, na které se sešla ní pozoruhodná smečka skutečných automobilových legend. Za řeč by stála většina z nich, my jsme ale vybrali pětici vozů, které nás zaujaly nejvíce.

Najdete mezi ní osudové monstrum rallyové skupiny B, Formuli 1 z její nejšílenější sezóny i tři ryze silniční skvosty hrající na strunu rychlosti, „čistoty” nebo výkonu a komfortu naráz. Ve prvních dvou ze zmíněných dnů si můžete třeba i tyto vozy v Monaku do detailu prohlédnout, dražit se budou o víkendu. A stát je vážně o co, posuďte sami...

1. Lancia Delta S4 Group B z roku 1986

Prvním „pánem na holení“ se stává závodní Delta S4. Tento vůz byl postaven na míru požadavkům dnes již neexistující skupiny B, kde jej poháněl dvakrát přeplňovaný 1,8litrový čtyřválec. Lancia při jeho výrobě použila turbodmychadlo a kompresor, aby zabránila prodlevě, přičemž výkon oficiálně činil 480 koní. Dle některých pramenů však na všechna čtyři kola proudilo až 560 koní, při testech a navýšení maximálního plnícího tlaku na 5 barů pak dokonce výkon narostl na zhruba 1 000 koní - o tom všem jsme nedávno hovořili podrobněji.

Nabízený exemplář byl původně jedním z 200 silničních vozů zvaných Stradale, jako nezřídka ale došlo (v tomto případě pod taktovkou týmu Grifone Esso) k jeho přestavbě na závodní variantu. Jelikož však v roce 1986 byla skupina B zrušena, nebyl vůz do tehdejších soutěží nasazen, částečně rozebrán zůstal ladem a až v roce 2015 došlo k jeho opětovné kompletaci jedním italským sběratelem. Nejde však o repliku, je to skutečná S4 se vším všudy, použity byly originální komponenty zahrnující třeba i soutěžní převodovku či diferenciál. Vše pak rámuje karoserie s barvami Martini - odhadovaná cena činí 350 až 400 000 Eur (9,45 až 10,8 mil. Kč).


Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 1 - Coys aukce kveten 2016 05Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 2 - Coys aukce kveten 2016 06Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 3 - Coys aukce kveten 2016 07Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 4 - Coys aukce kveten 2016 08Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 5 - Coys aukce kveten 2016 09

2. Porsche 964 Carrera RS z roku 1991

Během nedávného odhalení Porsche 911 R asi řada lidí zavzpomínala na legendy ze Zuffenhausenu, které nedávaly okatě najevo potenciál pod kapotou. Jednou z nich byl i model 964 Carrera RS, který měl 3,6litrový plochý šestiválec naladěný na 264 koní. Tento výkon pak na zadní kola přenášela nakrátko poskládaná převodovka, jíž asistoval samosvorný diferenciál. Mimo to dorazil také o 40 milimetrů snížený podvozek.

Mnohem podstatnější než cokoliv jiného však bylo snížení hmotnosti (ve srovnání s americkou verzí Porsche Carrera 2 dokonce o 150 kilo), na čemž mělo lví podíl odstranění elektricky ovládaných oken, zadních sedadel a tlumicího materiálu. Kromě toho dorazila hořčíková kola či hliníková kapota motoru, samotná karoserie však patřila mezi úzké varianty a nezdobilo ji mohutné zadní křídlo.

Tento konkrétní kus, jakkoliv oficiální označení aukční položky naznačuje cosi jiného, byl doručen 8. března 1993 do Německa v černé barvě karoserie s černo-šedým interiérem. Jeho původní majitel si jej ponechal po čtyři roky, než jej prodal do Velké Británie. Zde zůstalo Porsche 964 Carrera RS až do dnešních dní, přičemž k dispozici je s certifikátem pravosti, najetými 96 500 km a cenou pohybující se v pásmu 150 až 170 000 GBP (4,05 až 4,56 mil. Kč). Je to skutečně vzácný, ryzí stroj, zvlášť v tomto stavu.

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 6 - Coys aukce kveten 2016 10Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 7 - Coys aukce kveten 2016 11Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 8 - Coys aukce kveten 2016 12Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 9 - Coys aukce kveten 2016 13Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 10 - Coys aukce kveten 2016 14

3. Mercedes-Benz E60 AMG z roku 1994

Sedan třícípé hvězdy s označením E60 AMG je dalším velmi vzácným artiklem, pokud jde o skutečně originální a nikoli dodatečně upravovaný vůz. Je to takový dvojnásobný klenot - jeho základem je už tak výjimečný Mercedes E500 W124, na kterém automobilka spolupracovala společně s Porsche. U AMG s tím ale spokojeni nebyli, a tak u jeho verze došlo k osazení motoru M119. Objem osmiválce se v tu chvíli navýšil na šest litrů, výkon pak na 381 koní, což sedanu stačilo ke zrychlení z klidu na stovku za 5,2 sekundy.

Celkově vzniklo jen přibližně 125 kusů, přičemž tento dostal kombinaci černého laku karoserie a černého koženého interiéru. Mimo to dorazil také dřevěný věnec volantu či dřevěné dekory na dveřích, což v dané době představovalo vrchol výbavy. AMG pravost vozu ověřilo, špičkový stav je pak deklarován i díky malému nájezdu (cca 74 tisíc kilometrů). Cena pak vzhledem k výjimečnosti rozhodně není zdrcující, dle odhadů by Mercedes-Benz E60 AMG měl majitele změnit za 55 až 65 000 GBP (1,49 až 1,76 mil. Kč).

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 11 - Coys aukce kveten 2016 15Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 12 - Coys aukce kveten 2016 16Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 13 - Coys aukce kveten 2016 17

4. Lamborghini Diablo GT z roku 2001

Diablo GT můžeme považovat za poslední „čistokrevné“ Lamborghini, jehož základy vznikly totiž ještě před převzetím firmy Audi. V tomto případě jde o 73 exemplář z 80kusové edice, který od svého vzniku najel pouhých 6 700 kilometrů. Původně byl prodán do Švýcarska, odkud zamířil do Ruska. Zde zůstal až do léta loňského roku, než se přestěhoval na jih Španělska, kde prošel plným servisem a zůstal ve službě dodnes. Po celou dobu si přitom ponechal černý lak a červeno-žlutý interiér, který již nese náznaky blížícího se příchodu modelu Murciélago.

Pod kapotou se objevuje dvanáctiválcový atmosférický motor, jehož objem narostl z 5,7 litrů v případě standardního Diabla na šest litrů. Výkon tak narostl na 583 koní, což v kombinaci se specificky poskládaným pětistupňovým manuálem vedlo k působivé jízdní dynamice. Zvláště v kombinaci s hmotností, jenž po eliminaci pohonu všech kol klesla na pouhých 1 460 kg. Stovka za 4,2 sekundy tedy nebyla teoretickým problémem, stejně jako nejvyšší rychlost 338 km/h. Asi proto nepřekvapí, že cena je odhadována na nemalých 620 až 680 000 GBP (16,75 až 18,37 mil. Kč).

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 14 - Coys aukce kveten 2016 18Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 15 - Coys aukce kveten 2016 19Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 16 - Coys aukce kveten 2016 20Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 17 - Coys aukce kveten 2016 21Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 18 - Coys aukce kveten 2016 22

5. Monopost Arrows A8 z let 1985/86

Tou pravou třešinkou na dortu stává skutečná Formule 1, se kterou tým Arrows závodil v letech 1985 a 1986. Účastnil se tedy i nejšílenější sezóna historie Formule 1 - vrcholu tehdejší turboéry, v níž přeplňování nebylo nikterak limitováno. A pod kapotou tohoto stroje tkví rovnou ten nejsilnější motor, který tehdy a vlastně i za celou dobu existence Formule 1 tento šampionát poznal - přeplňovaný 1,5litrový čtyřválec BMW M12/13.

Jeho parametry byly ohromující, v nastavení pro kvalifikaci dával až 1 500 koní. Životnost takového se sice počítala v desítkách minut než v hodinách, na roztrhané motory tady ale nikdo nebral ohled - cílem bylo vítězit, ne šetřit. Kolik výkonu motor přesně dával, vlastně dodnes nikdo přesně neví. Paul Rosche z oddělení závodních motorů BMW dnes ví jistě jen to, že bylo přes 1 400 koní, dále nesahaly možnosti tehdejší motorové brzdy automobilky.

Tento konkrétní exemplář sedlal Thierry Boutsen, přičemž největší úspěch spočívá ve třetím místě během Velké ceny v Imole. Z toho se po diskvalifikaci Alaina Prosta stala příčka druhá, sám Boutsen byl ovšem velký klikař, neboť monopostu těsně před koncem závodu došlo palivo a cílovou čáru proťal jen díky setrvačnosti.

Vůz je stále plně funkční, včetně motoru a měl dle odhadů změnit majitele za přibližně 150 až 180 tisíc Eur (cca 4,05 až 4,86 mil. Kč). Což není až tak enormní suma za legendu ze slavné turboéry Formule 1. Karoserie navíc nese autentické válečné barvy včetně sponzorských odkazů na Barclay, DeLonghi a Camozzi, pročež vaše přítomnost na okruhových dnech nezůstane bez odezvy.

Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 19 - Coys aukce kveten 2016 01Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 20 - Coys aukce kveten 2016 02Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 21 - Coys aukce kveten 2016 03Těchto 5 legend si teď můžete koupit. Je tu i F1 s nejsilnějším turbem BMW - 22 - Coys aukce kveten 2016 04

Zdroj: Coys

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.