Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný

Jsou nabídky, které se neodmítají, říká se. Sedadlo ve Formuli 1 je jednou z takových a nevíme o nikom, kdo by mu řekl ne. Jak se ale s odstupem času ukázalo, v roce 2006 se jeden takový ale přece jen našel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný

3.2.2021 | Petr Prokopec

Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný

/

Foto: Ferrari

Jsou nabídky, které se neodmítají, říká se. Sedadlo ve Formuli 1 je jednou z takových a nevíme o nikom, kdo by mu řekl ne. Jak se ale s odstupem času ukázalo, v roce 2006 se jeden takový ale přece jen našel.

Představovat Valentina Rossiho je asi totéž, jako kdybychom dnes vysvětlovali, co je to koronavirus. Italský jezdec má na svém kontě hned devět mistrovských titulů, z nichž sedm získal ve vrcholné kategorii MotoGP. Zároveň jako jediný pilot jednostopých strojů odjel více než 400 velkých cen, za čímž stojí mimo jiné fakt, že jeho kariéra odstartovala již v roce 1996. O šest let později se pak poprvé stal součástí nejvyšší třídy, kde zůstává aktivní dodnes. Nechybělo ale málo a historie mohla být o trochu jiná.

S překvapivou informací nyní přišel Luca di Montezemolo, někdejší šéf automobilky Ferrari. Právě on umožnil Rossimu, aby na sklonku ledna a začátku února 2006 otestoval monopost italské stáje. Ital sice během prvního dne skončil mimo trať, v tom druhém se ale již Schumacherovi přiblížil na sekundu a z patnácti jezdců skončil na devátém místě. Ve finále pak již za Němcem byl o pouhou půlsekundu. Schumi tak okamžitě Rossimu vysekl poklonu a uvedl, že pokud by přestoupil do F1, byl by již od počátku konkurenceschopný.

Podobně to viděl i di Montezemolo, a proto Rossimu skutečně nabídl místo pilota. Ferrari bylo tou dobou ještě na vrcholu a nabídka sedadla od Montezemola vypadá z dnešního pohledu jako neodolatelné lákadlo. Tušila to i Yamaha, která tehdy Rossiho zaměstnávala a pro jistotu si už na základě spekulací o jeho možném přestupu zajistila náhradního pilota na další rok. Rossi ale nakonec nabídku odmítl.

Šéf Ferrari si zase nemohl být tak jistý Rossiho konkurenceschopností, a tak mu nenabídl místo u Ferrari, ale u stáje Sauber, které Scuderia až do roku 2005 dodávala jak motory, tak převodovky. Švýcarský tým nicméně odebíral komponentů daleko více, stejně jako na jeho výplatní listině byli i technici Ferrari. De facto tedy před patnácti lety byla ve Formuli 1 stejná situace jako loni, kdy byl z kopírování Mercedesu obviněn Racing Point, jenž kvůli tomu přišel i o body. Ale zpět k Rossimu.

Ten podle di Montezemola i tak přestup zvažoval, italský závodník však nakonec došel k názoru, že jeho mise v MotoGP ještě není splněna. S Yamahou tak podepsal smlouvu nejprve pro roky 2007 a 2008 a posléze i 2009 a 2010. Právě během těchto let získal poslední dva ze svých titulů, načež se dá říci, že jeho rozhodnutí bylo správné. To prý uznal i Schumacher, jehož Rossiho rozhodnutí sice rozesmutnilo, ovšem plně jej podporoval.

Motocyklový jezdec měl následně ještě několik příležitostí, kdy mohl usednout do monopostu Ferrari, přičemž v roce 2010 dokonce tehdejší šéf týmu Stefano Domenicali nemalou měrou lobboval za možnost nasazení třetího vozu, který by řídil právě Rossi. K tomu ale nakonec nedošlo, koneckonců i sám pilot již uváděl, že na F1 je příliš starý. Rozhodně se ale již v dané době nebránil přestupu do WRC, neboť mimo monoposty Formule 1 vyzkoušel i rallyové speciály.

Ani tento přesun však nebyl realizován, byť Rossi si nakonec s dvoustopými stroji zazávodil. Bylo u toho dokonce i logo Ferrari, neboť jezdec v rámci dvanáctihodinovky v Abú Zabí řídil model 458 GT3. Tým, do kterého mimo jiné patřil i jeho nevlastní bratr a pilot Moto2 Luca Marini, přitom skončil třetí, a to hlavně Rossiho zásluhou. Bylo by tak vskutku zajímavé zjistit, jak by dopadl, kdyby v roce 2006 svolil k přestupu. Odpověď na to už se ale pochopitelně nikdy nedozvíme.


Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný - 1 - Valentino Rossi Ferrari F1 test 01Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný - 2 - Valentino Rossi Ferrari F1 test 02Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný - 3 - Valentino Rossi Ferrari F1 test 03
Ferrari se svého času rádo chlubilo tím, že jeho monopost F1 testoval Valentino Rossi. Jak se nyní ukázalo, v roce 2006 mu dokonce byla nabídnuta i závodní sedačka, jenže u Sauberu a ta „Doktorovi” nebyla dost dobrá. Foto: Ferrari

Zdroj: Motorsport

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.