Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento motocyklový závodník odmítl sedadlo ve Formuli 1, asi jako jeden jediný
3.2.2021 | Petr Prokopec
Jsou nabídky, které se neodmítají, říká se. Sedadlo ve Formuli 1 je jednou z takových a nevíme o nikom, kdo by mu řekl ne. Jak se ale s odstupem času ukázalo, v roce 2006 se jeden takový ale přece jen našel.
Představovat Valentina Rossiho je asi totéž, jako kdybychom dnes vysvětlovali, co je to koronavirus. Italský jezdec má na svém kontě hned devět mistrovských titulů, z nichž sedm získal ve vrcholné kategorii MotoGP. Zároveň jako jediný pilot jednostopých strojů odjel více než 400 velkých cen, za čímž stojí mimo jiné fakt, že jeho kariéra odstartovala již v roce 1996. O šest let později se pak poprvé stal součástí nejvyšší třídy, kde zůstává aktivní dodnes. Nechybělo ale málo a historie mohla být o trochu jiná.
S překvapivou informací nyní přišel Luca di Montezemolo, někdejší šéf automobilky Ferrari. Právě on umožnil Rossimu, aby na sklonku ledna a začátku února 2006 otestoval monopost italské stáje. Ital sice během prvního dne skončil mimo trať, v tom druhém se ale již Schumacherovi přiblížil na sekundu a z patnácti jezdců skončil na devátém místě. Ve finále pak již za Němcem byl o pouhou půlsekundu. Schumi tak okamžitě Rossimu vysekl poklonu a uvedl, že pokud by přestoupil do F1, byl by již od počátku konkurenceschopný.
Podobně to viděl i di Montezemolo, a proto Rossimu skutečně nabídl místo pilota. Ferrari bylo tou dobou ještě na vrcholu a nabídka sedadla od Montezemola vypadá z dnešního pohledu jako neodolatelné lákadlo. Tušila to i Yamaha, která tehdy Rossiho zaměstnávala a pro jistotu si už na základě spekulací o jeho možném přestupu zajistila náhradního pilota na další rok. Rossi ale nakonec nabídku odmítl.
Šéf Ferrari si zase nemohl být tak jistý Rossiho konkurenceschopností, a tak mu nenabídl místo u Ferrari, ale u stáje Sauber, které Scuderia až do roku 2005 dodávala jak motory, tak převodovky. Švýcarský tým nicméně odebíral komponentů daleko více, stejně jako na jeho výplatní listině byli i technici Ferrari. De facto tedy před patnácti lety byla ve Formuli 1 stejná situace jako loni, kdy byl z kopírování Mercedesu obviněn Racing Point, jenž kvůli tomu přišel i o body. Ale zpět k Rossimu.
Ten podle di Montezemola i tak přestup zvažoval, italský závodník však nakonec došel k názoru, že jeho mise v MotoGP ještě není splněna. S Yamahou tak podepsal smlouvu nejprve pro roky 2007 a 2008 a posléze i 2009 a 2010. Právě během těchto let získal poslední dva ze svých titulů, načež se dá říci, že jeho rozhodnutí bylo správné. To prý uznal i Schumacher, jehož Rossiho rozhodnutí sice rozesmutnilo, ovšem plně jej podporoval.
Motocyklový jezdec měl následně ještě několik příležitostí, kdy mohl usednout do monopostu Ferrari, přičemž v roce 2010 dokonce tehdejší šéf týmu Stefano Domenicali nemalou měrou lobboval za možnost nasazení třetího vozu, který by řídil právě Rossi. K tomu ale nakonec nedošlo, koneckonců i sám pilot již uváděl, že na F1 je příliš starý. Rozhodně se ale již v dané době nebránil přestupu do WRC, neboť mimo monoposty Formule 1 vyzkoušel i rallyové speciály.
Ani tento přesun však nebyl realizován, byť Rossi si nakonec s dvoustopými stroji zazávodil. Bylo u toho dokonce i logo Ferrari, neboť jezdec v rámci dvanáctihodinovky v Abú Zabí řídil model 458 GT3. Tým, do kterého mimo jiné patřil i jeho nevlastní bratr a pilot Moto2 Luca Marini, přitom skončil třetí, a to hlavně Rossiho zásluhou. Bylo by tak vskutku zajímavé zjistit, jak by dopadl, kdyby v roce 2006 svolil k přestupu. Odpověď na to už se ale pochopitelně nikdy nedozvíme.
Ferrari se svého času rádo chlubilo tím, že jeho monopost F1 testoval Valentino Rossi. Jak se nyní ukázalo, v roce 2006 mu dokonce byla nabídnuta i závodní sedačka, jenže u Sauberu a ta „Doktorovi” nebyla dost dobrá. Foto: Ferrari
Zdroj: Motorsport
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 38 minutami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 2 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 3 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 5 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva