Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět
16.9.2019 | Mirek Mazal
Že napadení USA změnilo svět jako takový, nemá smysl řešit, zajímavé ale je, že zásadní vliv měly i na ten automobilový. Prvotní dopad v USA se projevil i jinde.
V návaznosti na nechvalně proslulé teroristické útoky z 11. září 2001 tehdejší americký prezident George W. Bush vyzval občany, aby se nenechali zastrašit, pokračovali v obvyklém způsobu života a vyrazili nakupovat. Napadená země byla vyděšená, skloňovalo se slovo válka a vláda se oprávněně obávala negativních hospodářského kolapsu, pokud by Američané přestali v obavách z budoucnosti utrácet.
V nastalé atmosféře se vlasteneckými cíli nechaly strhnout i firmy a mezi nimi také automobilka General Motors. Ta tehdy spustila iniciativu zvanou Keep America Rolling, která si kladla za cíl maximalizovat prodeje nových aut skoro za každou cenu. Vedení firmy ak promptně odsouhlasilo prodej nových aut na splátky bez jakéhokoli navýšení. Výhodný leasing se týkal téměř všech nabízených vozidel, výjimku tvořily objednávky financování pro Cadillac, Corvette, Saturn L100 a tehdy nový Saturn Vue.
Právě tato akce navždy změnila způsob obchodování s novými vozy v USA. Bezprecedentní akce jedné z největších světových automobilek měla odezvu, a to i rozsahem marketingové podpory. Reklama GM visela tehdy na každém kroku. „Bylo to všude v měřítku, které se nepoužilo nikdy předtím,“ popsal stav Tyson Jominy z pozice zástupce šéfa J.D. Power PIN Consulting. Prý šlo o největší reklamní kampaň v dějinách USA a možná i celého světa.
Nulové úročení či jakékoli další poplatky se týkaly pouze splátek na 36 měsíců. Ve světě dvoutřetinových leasingů dlouhých 72 měsíců nebo déle to bylo nezvyklé, ale lákavé. Tyson Jominy ale nezapomíná zmínit ani nebezpečí takových pobídek - jakmile s nimi firma jednou začne, je těžké s nimi skončit. S růstem prodejů a cen akcií z tohoto programu musela společnost GM najít způsoby, jak pokračovat ve stabilním podnikání a reagovat museli i ostatní.
Ostatní společnosti tak postupně nabídly podobné financování či další pobídky, objevily se například lukrativní možnosti zpětného odkupu aut. A ani ony nemohly skončit. Motivační lákadla z roku 2001 tak ovlivňují trh dodnes a nezůstalo jen při tom - mnohé automobilky musely v USA ukrojit pořádný kus ze svých marží, což ovlivnilo jejich fungování ve zbytku světa. Některé se zkoušely zahojit vyššími cenami jinde, k tomu ale trh obvykle velký prostor nedává. Dolů tak musely jít náklady, což ve výsledku negativně ovlivnilo kvalitu některých vozů.
Mohou tedy teroristické útoky za snížení kvality nových aut, které v průběhu minulé dekády nesporně nastalo? To by bylo příliš silné vyjádření, částečný vliv jim ale s ohledem na výše popsané upřít zřejmě nelze. Novému americkému prostředí (tehdy šlo o bezpečně největší automobilový trh světa) se museli přizpůsobit prakticky všichni, včetně BMW, Volkswagenu nebo třeba i Opelu, který byl tehdy vlastněn přímo koncernem General Motors.






Po 11. září začaly automobilky v USA nabízet bezprecedentní akce na podporu prodeje, se kterými od té doby už nikdy nepřestaly. Vliv to mělo a má na celý automobilový svět
Zdroje: Jalopnik, J.D. Power
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejčtenější články
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
21.11.2025
Lidmi skoro zapomenutý homologační speciál sběratelé z hlavy nepustili, na tuhle vzácnost jsou dnes i 2 miliony málo
22.11.2025
Kam dala Kia hlavu? Své ošklivé novince sebrala motor V6 i jako vrchol v době, kdy ho konkurence vrací do nabídky jako základ
22.11.2025
BMW zkusilo prokázat použitelnost nového elektromobilu nesmyslnou jízdou za nereálných podmínek v nikým nepoužívaném nastavení
22.11.2025
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- BMW Divize 12.22. 10:16 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 10:08 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
