Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán
9.1.2020 | Mirek Mazal
Ani prémiové automobilky dnes nejsou s to vyjít zákazníkům vstříc při plnění jakkoli nestandardních požadavků. Před 28 léty bylo všechno jinak, to si zákazník mohl poručit i motor V12 do řady 5.
Konfigurátor BMW dnes umožňuje zasypat nový vůz nejrůznějšími komfortními příplatky, ale třeba dříve obvyklý samosvorný diferenciál už v něm dlouho nefiguruje. Nelze ani jinak upravit výslednou technickou specifikaci, byť by se jednalo o softwarovou drobnost.
BMW není ochotno odstranit ani asistent rozjezdů do kopce, natož aby hned ve výrobě přistoupilo na nahrazení protivných dojezdových pneu - můžete si je po dodání nechat odstranit, namontovat jiné a ty nechtěné použít třeba jako květináče. A aby vám automobilka dodala třeba manuální převodovku do auta, které beztak vyrábí pro jiné trhy nebo dokonce dodala nestandardní motor? Nenechte se vysmát, neudělá to ani za milion korun, ani za všechny peníze světa.
Bizarnost tohoto přístupu se nejlépe zračí ve světle toho, co tatáž firma byla ochotna udělat na zvláštní přání ještě na začátku 90. let. Tehdy bylo možné domluvit splnění téměř všech individuálních přání zákazníků, například řada 5 mohla mít stejný počet válců jako vlajková loď bavorské značky. Důkazem budiž vůz, který je na prodej v Německu.
Jeden ze zákazníků řady 5 generace E34, která mohla katalogově dostat nanejvýš čtyřlitrový V8, navštívil autorizovaného prodejce a domluvil si parádní nadstandard ve formě pětilitrového vidlicového dvanáctiválce o výkonu 240 kW (326 koní). Možnost vlastní úpravy ještě na výrobní lince dnes citelně chybí, v roce 1992 takto narostla prestiž jinak nenápadného stříbrného sedanu na maximum. Není jasné, zda se přidáním 50 kilogramů na přední nápravu zhoršila ovladatelnost vozu, ale sametový chod s vysokým výkonem doprovázeným hezkým zvukem stojí za nářky nad dnešní unifikací.
Spokojený majitel k velkému motoru přidal i některé designové prvky určené pro M5, proto vznikl kříženec sériového typu s nejrychlejším modelem. Kromě koní pod kapotou přibyly nové nášlapy prahů, tmavá světla, jiné ráfky či vnitřní koberečky s logem divize M. Zbytek komfortních prvků jako kožené elektrické sedačky nebo dřevo znali i ostatní vlastníci klasických továrních kusů.
Jde o absolutní unikát. Doma si podobné auto mohli postavit i jiní, přímo v BMW ale vniklo pouze jediné E34 550i V12. Jedinečná limuzína se objevila na prodej v Ehingenu nedaleko německého Ulmu, kde očekává další vyžití. Zatím zakázková konfigurace zvládla najet 104 tisíc kilometrů a hlavně na volantu je to znát. Drobný detail lze pomoci v jednání o ceně 22 500 Eur (568 tisíc Kč) za exemplář hodný porovnání se osekanými současnými možnostmi výběrů v autosalonech bavorské značky.
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 1 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 2 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 3 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 4 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 5 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 6 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 7 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 8 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 9 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 10 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 11 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán - 12 - BMW E34 550i V12 1992 prodej foto 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
BMW E34 v neobyčejném továrním provedení 550i s V12 je na prodej. Vše je legální a přímo z výroby, dnes je něco podobného nesplnitelný sen
Zdroj: Autoscout24
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha