Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW před 22 léty odhalil nejpřevratnější generaci Golfu, z její povésti žije dodnes
20.10.2019 | Petr Miler
Svět poznal už sedm generací Golfu, některé ale byly důležitější než jiné. Krom té první, která vůbec dovolila Golfu a možná i samotnému VW existovat, byla zásadní ta čtvrtá.
Volkswagen se pilně připravuje na odhalení osmé generace Golfu. Je otázkou, čím nás ještě může překvapit, když jsme díky jednomu slovenskému zaměstnanci firmy mohli předem vidět auto celé zvenčí i zevnitř, cestou k datu oficiální premiéry ale rekapituluje celou dosavadní historii tohoto modelu. To zní docela nudně, třebaže lépe, než postupné ukazování detailů karoserie, a tak jsme tiskové zprávy VW k prvním třem generacím tohoto modelu ignorovali. U té další se ale musíme zastavit, neboť připomíná historii vozu, který zásadně změnil povahu Golfu jako takového a vystřelil jej k výšinám, ve kterých se drží dodnes.
Jak už jistě tušíte, jde o čtvrtou generaci tohoto modelu, který měl mnohem těžší úlohu než všechny předchozí. Na trh přicházel v době, kdy konkurence v kompaktním segmentu zásadně houstla a už nebylo možné přijít s průměrným autem s přepudrovaným nosem. Bylo třeba ukázat světu, že král je jen jeden a ani obrovské zlepšení Fordu s tehdy novým Focusem nebo Opelu s podstatně modernizovanou Astrou nebude stačit k tomu, aby mohly pomýšlet na pozice Volkswagenu.
Zní to jako velmi obtížný úkol, pro VW se ale tehdy sešla na obloze ideální konstelace hvězd. Mezi nimi nejvíce zářila ta s tváří Ferdinanda Piëcha, který byl posedlý touhou zašlapat veškerou konkurenci metr do země a ještě jí nad hrobem provozovat muzeum. Z nového Golfu tak chtěl udělat auto o půl třídy lepší, než které nabízeli ostatní, k čemuž mu otevřely cestu dřívější akvizice Škody a Seatu. Kdo chtěl dostupný kompakt, mohl mít dále sepraný a nafouklý Golf IV z Mladé Boleslavi jménem Škoda Octavia, nebo dokonce hypertrofovaný Golf III jménem Seat Toledo z Martorellu. Pro samotný VW zůstala umetená cesta mezi těmito dvěma modely a vrcholným Audi A3, kterou hodlal obsadit celou.
Jakkoli jsem sám byl v době příchodu Golfu IV po nijak ohromujících zkušenostech s jeho třetí generací skeptický k tomu, že VW dokáže vzdorovat lepšící se konkurenci, vnímám dnes tuto jeho iteraci jako historicky nejlepší, nejpřevratnější a nejzásadnější pro jeho další existenci. VW do tohoto auta vecpal v hávu tradičně nudného designu tolik kvality, inovací a technických fines, že i lidé s odporem k „trojitému V” uznávali, že v celé komplexnosti na Golf IV nikdo nemá.
Za klíčový aspekt bych označil kvalitu, vedle které působil i jinak velmi povedený Ford Focus jako účastník nižší ligy. Sám VW se chlubí vysokou kvalitou montáže karoserie díky použití nových výrobních postupů, sám bych ale za klíčovou označil kvalitu interiéru. Zejména ve vyšších specifikacích působil Golf na obyčejný kompakt velmi noblesně a verze jako V6 4Motion s dnes možná úsměvným dřevěným obložením dokázaly udělat dojem.
Druhým klíčovým aspektem byla technika. Platforma Golfu IV bohužel ještě vsadila na zadní torzní příčku (ne ve verzích s pohonem 4x4), což lidé z VW sami později označili za chybu napravenou až pátou generací. To bylo ale asi tak vše, v čem Golf zaostával. Nabídka verzí byla i z dnešního pohledu fascinující, jen motorů byl nespočet od obyčejných typů jako 1,4 nebo 1,6 přes 1,8 Turbo a 2,3 V5 až po šestiválce. K tomu tu byly samozřejmě diesely vrcholící dodnes velmi hbitým 1,9 TDI s výkonem 110 kW.
Golf IV jako první kompaktní VW použil šestistupňové manuály, objevil se v něm motor FSI s přímým vstřikem, jako první na světě sériově nabídl dvouspojkový automat a pohon všech kol šlo dostat ke kde čemu. A to včetně vrcholné verze R32 s 250 koňmi, u které byl standardem. Auto se také nabízelo jako třídvířko nebo kombík, zkuste se na některé z těchto věcí zeptat u VW dnes. Šestiválcové „kupé” s manuálem a 4x4? Prodejce se vám vysměje, na přelomu tisíciletí by s vámi šel podepsat objednávku.
Auto také zabralo na poli výbavy - bezpečností i komfortní. Stabilizační systém se stal postupně standardem, k dispozici byla satelitní navigace s ve své době velkým displejem, věci jako kožené čalounění velkoryse dimenzovaných sportovních sedadel nebylo problém - chtělo to jen peníze. Z dnešního pohledu je třeba žasnout, kam se Golf jedinou mezigenerační změnou posunul, byť řada důležitých novinek nebyla k dispozici hned od počátku výroby.
Zákazníci to kvitovali a 4,99 milionu vyrobených exemplářů během šesti let produkce je toho nejlepším důkazem. V roce 1999 se jen v Evropě prodalo 703 932 Golfů, nejvíc v celé historii a s hranicí 700 tisíc prodaných vozů koketoval i o rok dříve a další dva později. Velké prodejní úspěchy a dlouhodobá spokojenost většiny zákazníků zabetonovaly Golf v jejich myslích jako něco výjimečného a zametly tomuto modelu cestu k prodejní neporazitelnosti. Dodnes je Golf jasnou evropskou jedničkou, i když zdaleka nenabízí tolik, co jeho čtvrtá generace - relativně jistě ne a i v některých absolutních ohledech nedokáže možnosti „čtyřky” vyrovnat.
Milníky života Volkswagenu Golf čtvrté generace v bodech
1997 Vysoká kvalita výroby panelů karoserie díky laserovému svařování
1997 Modré podsvícení palubních přístrojů
1997 Nový pohon všech kol 4Motion
1997 První navigační systém s velkým displejem
1998 Zavedení příplatkového ESP
1999 ESP ve standardu
1999 První Golf s 6stupňovou převodovkou
2002 První Golf s přímým vstřikováním paliva FSI
2002 Debut verze R32, vrcholného sportovního modelu
2003 První dvouspojkový automat (DSG) v Golfu R32
2003 Konec výroby čtvrté generace Golfu po 4,99 milionu vyrobených vozech
























Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva