Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

Byla to jedna z největších automobilových továren vůbec, na ploše 65 hektarů se vyráběla auta všech myslitelných typů. Po krachu je většina z ní stržena, část, kde vznikaly luxusní limuzíny ale stále stojí a dokonce funguje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

11.11.2019 | Petr Miler

Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byla to jedna z největších automobilových továren vůbec, na ploše 65 hektarů se vyráběla auta všech myslitelných typů. Po krachu je většina z ní stržena, část, kde vznikaly luxusní limuzíny ale stále stojí a dokonce funguje.

Sovětskou automobilku ZiL asi není třeba dlouze představovat. Tato firma vyráběla během své zhruba osmdesátileté historie spoustu různých náklaďáků i osobních aut a mimo jiné stála také za luxusními vozy pro sovětskou a později ruskou vládu. Po pádu komunismu, koncem devadesátých let ovšem zbankrotovala, protože s otevřením trhu zahraničním výrobcům přestala být konkurenceschopná.

Záběr ZiLu byl skutečně široký a tuto značku najdeme na spoustě pozoruhodných vozů všeho druhu. Mimo jiné i na off-roadu se šnekovým pohonem nebo na sovětském supersportu s teoretickou maximálkou 270 km/h. Několik let po bankrotu se podařilo alespoň značce ZiL znovu vdechnout život a jiné právní subjekty ji využívají dodnes. ZiL si tak říká třeba i stroj pro armádu a speciální jednotky s děsivým názvem Kat.

Moderní projekty vznikají jinde, původní továrna v Moskvě, která stála na více než 65 hektarech pozemků, už dávno osiřela. Místa, na kterých stála, se postupně stávají prostory pro nové obchodní a bytové komplexy, její malá část je ale stále udržována v původním stavu a dokonce za chodu.

Jde zejména o tzv. Dílnu číslo 6, trochu tajemné místo založené už v dobách Sovětského svazu, kde stále probíhají práce na kdysi exkluzivních autech pro státnické a diplomatické účely. O její zachování se v roce 2014 postarala skupina jistě bohatých nadšenců dýchajících pro ruskou automobilovou historii, kteří odkoupili část ztrátového podniku, 50 specialistů pracujících na výjimečných ZiLech zaměstnali a dodnes je nechávají pracovat na autech původně určených pro sovětské elity.

Také toto místo bude ale v horizontu několika měsíců zničeno, i ono ustoupí nové výstavbě. Právě proto jej nyní navštívil Konstantin Kokoškin a zdokumentoval stav, ve kterém přežívá už více než 100 let po zrodu původního ZiLu. Jak můžete vidět, zaměstnanci tu stále pracují s vesměs původním vybavením v prakticky původních podmínkách na renovaci rozličných „papaláškár”. Ty jistě budou dokončeny, další osud samotné dílny je ale ve hvězdách.

Majitelé slibují, že část strojů a nedokončených vozů převezou na místo, které bude sloužit jako muzeum firmy, to je ale hudba budoucnosti. Současnost můžete navnímat na Kokoškinových fotkách níže - je to věru zvláštní místo, skoro jako by se tu před mnoha dekádami zastavil čas.


Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 1 - ZiL tovarna stav 2019 01Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 2 - ZiL tovarna stav 2019 02Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 3 - ZiL tovarna stav 2019 03Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 4 - ZiL tovarna stav 2019 04Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 5 - ZiL tovarna stav 2019 05Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 6 - ZiL tovarna stav 2019 06Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 7 - ZiL tovarna stav 2019 07Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 8 - ZiL tovarna stav 2019 08Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 9 - ZiL tovarna stav 2019 09Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 10 - ZiL tovarna stav 2019 10Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 11 - ZiL tovarna stav 2019 11Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 12 - ZiL tovarna stav 2019 12Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 13 - ZiL tovarna stav 2019 13Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 14 - ZiL tovarna stav 2019 14Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 15 - ZiL tovarna stav 2019 15Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 16 - ZiL tovarna stav 2019 16Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 17 - ZiL tovarna stav 2019 17Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 18 - ZiL tovarna stav 2019 18
Tajuplná Dílna č. 6 stále existuje a funguje, za pár měsíců má ale i ona být stržena

Zdroj: Auto.Mail.ru

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše