Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup
1.6.2019 | Mirek Mazal
Vracet lesk supersportu za desítky milionů zní jako náročný úkol, je ale ničím oproti výzvě, kterou představuje monopost Formule 1. Stačí špatný pohyb a supertenký lak či pozlacené díly jsou nenávratně zničeny.
Profesionální čištění aut má své vlastní pojmenování, odborné ladění vzhledu vozu do posledního detailu zdomácňuje po celém světě pod pojmem detailing. Důkladná péče se podobá mravenčí práci, pomocí které lze do určité míry možné poručit větru i dešti. Můžete se totiž vsadit, že nehezké počasí přijde obvykle hned po dokončení mnohahodinového leštění, po němž bude auto vypadat lépe než nové.
Ale žerty stranou, o detailing se s vážnou tváří zajímá stále víc oddaných majitelů aut, kteří se zavírají do garáží a praktikují složité postupy vedoucí k šetrnému odstranění poslední molekuly nečistot. Jedním z průkopníků maximálně precizního ladění vizáže aut je Larry Kosilla z USA. Je fascinující sledovat jeho přeměny více či méně výjimečných vozů na lesklá, skoro umělecká díla díla.
Larry je detailingem posedlý, proto nemá problém vstát ve čtyři ráno a o půl páté vyrazit do Bostonu ukázat své umění. Dostal tentokrát vzácnou zakázku, při níž měl odstranit všechny zbytky nečistot na monopostu Formule 1. Po pravidelném ošetřování osobních aut bylo nejlepší závodní náčiní ideálním zpestřením programu.
V americkém zastoupení britské automobilky čekal McLaren MP4-19B osazený pořadovým číslem 198-002. Naposledy se do závodů podíval v roce 2004 a v jeho kokpitu tehdy seděl David Coulthard. McLaren je nyní v soukromých rukou a majitel jej dodnes udržoval ve stavu, v jakém skončil svůj poslední závod. Teď jej chtěl dát zase jednou „do pucu” a Kosillu neoslovil náhodou. U tohoto auta je nutné dávat pozor na neuvěřitelně tenký lak (kvůli hmotnosti, samozřejmě) společně s potřebou jemně ošetřit množství nezakrytované techniky obalené vzácnými kovy, jako je například zlato.
Téměř veškerá práce tedy musela být provedena ručně se zásobou speciálních prostředků, aby se efekt projevoval dlouhodobě. Profesionál v oboru si přivezl celý arzenál nejlepšího vybavení všeho druhu, protože zvláštní zakázka si vynutila originální přístup. Množství nářadí s vytříbenou autokosmetikou usnadnilo očištění všech koutů vystavované formule s maximálním citem.
Jeden špatný tah by mohl zanechat velké škody, ale nasbírané zkušenosti zamezily jakémukoliv pochybení. Larry si nemohl dovolit znejistit ani v nejsložitějším záhybu s nejtenčím nánosem stříbrné metalízy. Dřina se setkala s úspěchem, na fantastický výsledek se přišel podívat i současný majitel formule a za odměnu dovolil autorovi proměny posadit se do kokpitu přizpůsobeného pro tělo Coultharda. Guru detailingu by se za volant nevešel, jako většina z nás, proto prý raději zůstane u snah o dokonalé čištění aut. Nakonec je to dobře, alespoň nám v budoucnu ukáže ještě něco ze svého umění, i pro obyčejné leštění našich aut je vždy inspirativní.














Vidět McLaren MP4-19B v péči Larryho Kosilla je vážně výjimečná příležitost
Zdroj: AMMO NYC@Youtube
Bleskovky
Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
před 4 hodinamiŽádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
včeraŠéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Nejčtenější články
Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
7.5.2025Výrobce na dálku sebral autům patřícím zákazníkům 600 koní výkonu, protože s nimi neumí zacházet. Tolik ke skvělosti moderních aut
8.5.2025Ferrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
8.5.2025Chevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
8.5.2025Firma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
8.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva