Home > Rubriky a sekce > > Článek
Nová Supra bude výrazně jiná než BMW Z4, Toyota chtěla čistokrevný sporťák
23.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud se bojíte, že japonské kupé a německý roadster zahrají na tutéž strunu, má pro vás šéf projektu dobrou zprávu - Toyota míří jinam než BMW.
Toyota Supra se stala legendou zejména díky čtvrté generaci, která v případě verze osazené přeplňovaným třílitrovým šestiválcem snadno konkurovala i nejvyšší evropské lize. Toto provedení se navíc v zářivě oranžovém hávu ukázalo v prvním díle filmové ságy Rychle a zběsile, čímž byla stvrzena jeho nesmrtelnost. Není tedy divu, že na pátou generaci čeká odborná i laická veřejnost jako na smilování boží. Před pár dny jsme se dočkali konceptu blízkého produkční variantě, spíše než odpovědi ale přinesla další otázky.
Zatím není jisté, kdy se dočkáme sériového silničního provedení, dle spekulací je ale debut naplánován na lednový Detroit. Tento termín je velmi pravděpodobný, neboť podzimní Tokio se koná pouze jednou za dva roky a další bude až příští rok. Prosincové Los Angeles je pro změnu méně významnou akcí, New York pak otevře své brány za pár týdnů - tedy příliš brzo. Detroit je tak vlastně jedinou možností.
Tato informace není zrovna pozitivně laděná, evidentně je před námi ještě dalších devět měsíců čekání. Poněkud kontraproduktivně tak náhle vyznívají slova šéfa celého projektu, který se za automobilku omluvil, že návrat této legendy trval tak dlouho. Tetsuya Tada uvedl, že Toyota si přála, „abychom mohli novou Supru přivézt zpátky daleko dříve“. Nicméně i při své velikosti nebyla ochotná zainvestovat celý vývoj.
Tada v roce 2012, tedy v době, kdy na trh mířilo jeho předchozí dítko (GT 86), odcestoval na tajnou schůzku do Mnichova. Společně s BMW pak začala být laděna kooperace, na jejímž konci měla stát jak nová Supra, tak i nová generace roadsteru Z4. Oproti předchozím sportovním dvojčatům (GT 86/Subaru BRZ) se ale máme mezi vozy dočkat daleko větších rozdílů, neboť každá značka toužila po zcela odlišném pojetí.
Může se zdát, že jde jen o pouhé marketingové řeči, zvláště když Supra i Z4 použijí stejnou platformu i stejnými pohonnými jednotkami. Nicméně tam podle Tady veškeré spojitosti končí. „Toyota chtěla čistokrevný sportovní vůz, zatímco BMW se vydalo lehce odlišným směrem. Proto je i kalibrace motoru u těchto dvou aut poněkud jiná. I když zde tedy máme shodné komponenty, naladění je jiné - a jiné budou i zážitky.“
Aby bylo těchto rozdílů skutečně dosaženo, každá automobilka nejprve přišla s vizí finálního stavu. Poté byly tyto požadavky dány dohromady a došlo na hledání společných bodů. Nebylo jich zase tak málo, proto může být sdílena platforma i motory. Stoprocentně jistý je třílitrový řadový přeplňovaný šestiválec naladěný na 340 koní, o němž mluvily spekulace. Podle Tady si tuto jednotku vyžádali fanoušci.
Zachována byla také koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol. Zda ovšem bude spojnicí mezi těmito dvěma body manuální převodovka, stále není jisté. Tada uvedl, že finální produkční vůz se stále ladí a mnoho věcí ještě nebylo rozhodnuto. Platí to také o dalších hnacích ústrojích, neboť nemusí dojít jen na sešup směrem ke čtyřválcům. Nová Supra by mohla být i hybridem, elektromobilem či užívat palivové články.
Navíc na sobě ani neponese jméno mateřské Toyoty, oficiálně bude novinka nabízena jako GR Supra. Automobilka dle Tady sice historii měnit nechtěla, nicméně poté, co ze závodního týmu Gazoo Racing udělala i svou dvorní tuningovou a sportovní divizi, nebylo v podstatě jiného východiska. Do budoucna tedy veškeré sportovní vozy značky dorazí pod logem GR. I když emblém Toyoty na přídi asi zachován bude.
Zajímavý je i přístup značky k mimotovárnímu tuningu. Toyota v případě modelu GT 86 zjistila, že zákazníci respektují vůz jako takový. Trh se tak vlastně přizpůsobil jejich konkrétním požadavkům a obdobné to má být také u Supry. „Stejně jako v případě předchozího vozu máme i u toho nového stejný vzkaz - opravdu chceme, aby si lidé svá auta modifikovali sami,“ dodává Tada.
Tím nám tok informací utichá, tedy alespoň po oficiální rovině. V rámci spekulací pak jen můžeme dodat, že šestiválcová varianta by měla vážit pouze 1 496 kilogramů, a to přesto, že nebude používat exotické materiály. Očekávat tedy můžeme nadmíru chytré detaily, jež mají vozu umožnit, aby zvládl zrychlení z klidu na stovku za pouhých 3,8 s.

































Nová Toyota Supra se zatím ukázala jen jako závodní koncept, produční model máme nejspíše čekat v lednu v Detroitu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Porsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 43 minutamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 3 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva