Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aeromobil 2.5: na Slovensku vzniká létající auto, za sebou má první testy
23.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Obojživelník z Bratislavy dokáže létat až 200kilometrovou rychlostí na vzdálenost 700 km. Vyřešit však musí bezpečnost.
O létajícím automobilu sní lidstvo prakticky od chvíle, kdy Bertha Benz vyrazila z Mannheimu do Pforzheimu. Od té doby samozřejmě uplynula pěkná řádka let, během níž jsme byli už mnohokrát svědky tomu, jak se ten či onen konstruktér snažil dát vozu křídla. Asi nejpřesvědčivější je kreace americké společnosti Terrafugia, zahálka se ovšem nepěstuje ani na této straně Atlantiku. Již více než dvacet let se totiž o svou verzi létajícího automobilu snaží slovenský designér Štefan Klein.
Ten svou vizi odstartoval v roce 1990 prototypem Aeromobilu 1.0, který o pět let později vystřídala verze 2.0. V prvním případě šlo přitom spíše o letadlo než automobil, design evolučního modelu ale již počítal s možným využitím na veřejných silnicích. To jen prohloubil prototyp 2.5, který přišel na svět v roce 2010 a který si můžete prohlédnout na fotogalerii a videích.
Tato verze již počítá s dvoumístnou kabinou, za kterou se nachází velmi útlé tělo a složená křídla. Ta lze samozřejmě v případě potřeby roztáhnout, přičemž šířka 1 600 mm v té chvíli naroste na 8 000 mm. Délka 6 000 mm se již nemění, přičemž stejná zůstává také suchá hmotnost 450 kg. O pohon se navíc na silnici i ve vzduchu stará pokaždé motor Rotax 912.
Výkon pohonné jednotky slovenská firma neudává, zmiňuje ovšem cestovní rychlost 160 km na zemi a více než dvousetkilometrové tempo ve vzduchu. Při startu je přitom třeba vyvinout alespoň 130 km/h, jinak se Aeromobil 2.5 od ranveje neodlepí, ve vzduchu pak pro změnu musíte udržovat minimální rychlost 60 km/h, jinak hrozí pád.
Dojezd prototypu jakožto běžného automobilu vychází při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km na 500 kilometrů, ve vzduchu se pak natáhne na 700 km (žíznivost v té chvíli činí 15 litrů na jednu letovou hodinu). To jsou ale veškerá fakta, která jsou k dispozici. Snad až na data o konstrukci, která počítá s ocelovým rámem a karbonovou karoserií.
Aktuálně samozřejmě není jisté, zda se daná kreace někdy dostane do prodeje. Neznámých je totiž celá řada, přičemž velká část souvisí s bezpečností - do špice profilovaná příď asi nebude k chodcům zrovna shovívavá, stejně jako se vzadu umístěná vrtule může stát hrozbou pro posádku vozu, který by do prototypu narazil zezadu.
Dobrou zprávou alespoň může být, že verze 2.5 má za sebou již první úspěšné letecké testy. Jen s těmi ovšem slovenská firma skončit nehodlá, neboť na papíře je již prototyp Aeromobilu 3.0. Ten se pyšní daleko úhlednějším designem, výše zmíněné nesnáze však nadále pomíjí. Zdá se tedy, že před Štefanem Kleinem leží ještě dlouhá cesta.


Aeromobil 2,5 má za sebou již první úspěšné letecké testy











Prototyp 3,0 prozatím existuje pouze jako designový návrh
Zdroj: Aeromobil, Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 9 hodinami
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
před 11 hodinami
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
včera
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
